Sprängsten i hagen

Ska jag verkligen behöva köpa boots för att stallägare använder olämpligt material i hagen.
Känns inte rimligt.
Hade jag vetat se var sprängsten hade jag sagt aldrig och hellre låtit det vara lera..

Tanken var mest att se om det ens finns någonsom tycler detta underlag är rimligt i en hage eller om jag överdriver.
Känner mig väldigt besviken när dom hela tiden gör korkade saker
Om du väljer att stå där så ja. Har man inget övertydligt kontrakt kan det tolkas och vridas på.
Jag förstår det som att det inte finns något lämpligt ställe att flytta till nu, kan du be om att få en vanlig bit hage? Jag tycker inte att de stora stenarna är okej underlag, men hade jag inte haft något annat att lägga på lera kanske det hade varit bättre, för en större hage.
 
Hur stor är hagen? Om du har ett sågverk i närheten borde du kunna få tag i sågspån eller barkflis. Ett hyfsat tjockt lager av detta borde kunna bli bra som en tillfällig lösning, och brukar inte kosta speciellt mycket heller jämfört med grus.
Hmm alltså utanför ligghallen är de väl kanske 5x5 meter skulle jag kunna tänka mig.

Hmm kanske en idé o kika på. Sågspånet blir ju dock inte så Nice i regnet men flis kanske
 
Om du väljer att stå där så ja. Har man inget övertydligt kontrakt kan det tolkas och vridas på.
Jag förstår det som att det inte finns något lämpligt ställe att flytta till nu, kan du be om att få en vanlig bit hage? Jag tycker inte att de stora stenarna är okej underlag, men hade jag inte haft något annat att lägga på lera kanske det hade varit bättre, för en större hage.

Finns box eller blandad lösdrift så känns inte som ett bra alternativ men just nu känns ju box bättre tyvärr.
Vi kommer måsta gå genom hage med massa lera och nyfikna hästar om han ska få en sjukhage i en vinterhage. Dom andra hagarna ska väl vila. Rätt djup lera i den bebodda hagen och blir utan ligghall :/
 
Nu har jag köpt sand och lagt på.
Eftersom hans hälta fortsätter och jag läst att det ska vara bra med mjuk vid hovbensrotationer så är det något djupt men vi ger det några dagar o se om den blir bättre:)
Skönt!
 

Bifogade filer

  • Snapchat-821357995.jpg
    Snapchat-821357995.jpg
    304,7 KB · Visningar: 103
Nu har jag köpt sand och lagt på.
Eftersom hans hälta fortsätter och jag läst att det ska vara bra med mjuk vid hovbensrotationer så är det något djupt men vi ger det några dagar o se om den blir bättre:)
Skönt!
Men om han har hovbensrotation ska han ju stå stilla. En häst med hovbensrotation ska inte ens tas ut ur boxen vid mockning. Sand är bra underlag, särskilt blöt sand då det kyler effektivt vilket både är smärtlindrande och förhindrar ytterligare rotation i viss mån men han ska ju inte röra sig för då riskerar du att det blir än värre. Om han har hovbensrotationer är det ju inte konstigt att han är halt.

Om sanden är väldigt djup och är av sådan kaliber att den glider undan kan det i längden ge senskador.
 
Men om han har hovbensrotation ska han ju stå stilla. En häst med hovbensrotation ska inte ens tas ut ur boxen vid mockning. Sand är bra underlag, särskilt blöt sand då det kyler effektivt vilket både är smärtlindrande och förhindrar ytterligare rotation i viss mån men han ska ju inte röra sig för då riskerar du att det blir än värre. Om han har hovbensrotationer är det ju inte konstigt att han är halt.

Om sanden är väldigt djup och är av sådan kaliber att den glider undan kan det i längden ge senskador.

Vad veterinären sagt osv var dom skeptisk till att det är det som gör han halt med bedövning o.s.v o att dom inte kunde veta om den är ny eller gammal och sa vi kunde promenera och sko med överrullningssko.

Isåfall är det nog belastningsfång det handlar om. Bara på ena benet. Men inte blivit värre. Såg värre ut efter verkning då han blev öm men gått tillbaka.

Har dragit skorna och fångverkat honom. Nu lagt sand i hagen.
Han är jättedryg att ta hand om i hagen så därför gör vi skötsel inne men det är det enda han går. Tills att vi ska träffa en ny veterinär och ser vad dom säger. Säger dom att det är det så ska jag försöka skaffa något att binda upp honom i skjulet med.

Vet att slirig sand inte är bra. Därför ska vi se om den sätter sig lite under några dagar annars ska jag ta ut lite igen.
 
Vad veterinären sagt osv var dom skeptisk till att det är det som gör han halt med bedövning o.s.v o att dom inte kunde veta om den är ny eller gammal och sa vi kunde promenera och sko med överrullningssko.

Isåfall är det nog belastningsfång det handlar om. Bara på ena benet. Men inte blivit värre. Såg värre ut efter verkning då han blev öm men gått tillbaka.

Har dragit skorna och fångverkat honom. Nu lagt sand i hagen.
Han är jättedryg att ta hand om i hagen så därför gör vi skötsel inne men det är det enda han går. Tills att vi ska träffa en ny veterinär och ser vad dom säger. Säger dom att det är det så ska jag försöka skaffa något att binda upp honom i skjulet med.

Vet att slirig sand inte är bra. Därför ska vi se om den sätter sig lite under några dagar annars ska jag ta ut lite igen.

En hovbensrotation går ju tillbaka (om den inte är så illa att hästen behöver tas bort) om hästen verkas (och skos om det behövs) korrekt men det tar 9-12 månader innan hovkapseln har vuxit ner och hovbenet har kommit på plats igen.

Fång kan komma på bara ett ben men visst kan de få belastningsfång om de är väldigt halta och avlastar på ett annat ben.

Binda upp behöver du inte göra men hästen ska inte röra sig på större yta än en vanlig box.

Om det inte regnar hos er så kan du om det inte är vattenbrist vattna sanden ordentligt. Dels hjälper det hästen smärtmässigt men det gör också att sanden sätter sig lite fortare.
 
Belastningsfång kräver I princip att det andra benet inte är viktbärande. Dvs frakturer osv. Det är inte sannolikt med Belastningsfång på ett ben bara ändå. Då är det troligare "Vanlig" fång men ett ben har drabbats hårdare.
 
En hovbensrotation går ju tillbaka (om den inte är så illa att hästen behöver tas bort) om hästen verkas (och skos om det behövs) korrekt men det tar 9-12 månader innan hovkapseln har vuxit ner och hovbenet har kommit på plats igen.

Fång kan komma på bara ett ben men visst kan de få belastningsfång om de är väldigt halta och avlastar på ett annat ben.

Binda upp behöver du inte göra men hästen ska inte röra sig på större yta än en vanlig box.

Om det inte regnar hos er så kan du om det inte är vattenbrist vattna sanden ordentligt. Dels hjälper det hästen smärtmässigt men det gör också att sanden sätter sig lite fortare.

Tänkte binda han i hagen vid skötsel då han bara springer omkring annars därför gårvi in i stallet just nu.


För övrigt var han väldigt lång i tårna och har ett bakben med artros som vi behandlade därför känns det mer troligt än vanlig fång.
Men har såklart begränsat hans mat och godis intag också:)
Och är det pga foder lär det vara väldigt svårkontrollerat senare
 
Tänkte binda han i hagen vid skötsel då han bara springer omkring annars därför gårvi in i stallet just nu.


För övrigt var han väldigt lång i tårna och har ett bakben med artros som vi behandlade därför känns det mer troligt än vanlig fång.
Men har såklart begränsat hans mat och godis intag också:)
Och är det pga foder lär det vara väldigt svårkontrollerat senare

Om inte hästen plötsligt släppts på bete eller brutit sig in i foderkammaren kan du nästan räkna med att det är metaboliskt. Dvs släppa alla tankar på belastningsfång osv och redan nu anpassa hästens framtida liv utifrån att det är en fånghäst du har. Med allt det innebär.

Känner du redan nu att det inte kommer att gå, och hästen dessutom har artros I ett bakben så är det helt okej att faktiskt ge upp och ta bort.

Det enda du inte ska utsätta dig eller hästen för är att försöka bortförklara eller vifta bort fång. Det kommer göra er båda djupt olyckliga på sikt
 
Så ser alla våra skogsvägar ut:( För att de ska bära alla stora lastbilar. Våra barfotahästar kan inte gå där och de skodda måste ha sulor....så att även ha det i hagen vore ju en mardröm. Men på bilden ser det ut som han kan välja var han går? där sanden finns kvar ?
 
För alla som undrar verkar hästen nöjd med sanden.
Och han har fått bli undersökt och visade sig han har problem med knäna och veterinären tycker inte det finns någon oro över de som var en liten rotation.
 
För alla som undrar verkar hästen nöjd med sanden.
Och han har fått bli undersökt och visade sig han har problem med knäna och veterinären tycker inte det finns någon oro över de som var en liten rotation.

Vad tänker veterinären man ska göra åt den lilla rotationen och vad tror hen den beror på?
 
Vad tänker veterinären man ska göra åt den lilla rotationen och vad tror hen den beror på?
0% hälta därifrån så vi ska börja sätta igång om 10 dagar. För 7 veckor sen när dom såg rotationen bedömde den veterinären ( nmr 2) att hältan inte kom från hovbenet utan ville undersöka knäna efter 2 veckor. Vilken den 3e veterinären inte följde vad den tidigare veterinärens önskemål var utan ville fortsätta behandla kotleder så åkte vidare.

Hans rörelse iom hälta i samband med för långa tår är den troliga orsaken. Vilket också vår hovverkare är inne på då han inte har NÅGOT annat tecken som skulle tyda på fång:)
 
0% hälta därifrån så vi ska börja sätta igång om 10 dagar. För 7 veckor sen när dom såg rotationen bedömde den veterinären ( nmr 2) att hältan inte kom från hovbenet utan ville undersöka knäna efter 2 veckor. Vilken den 3e veterinären inte följde vad den tidigare veterinärens önskemål var utan ville fortsätta behandla kotleder så åkte vidare.

Hans rörelse iom hälta i samband med för långa tår är den troliga orsaken. Vilket också vår hovverkare är inne på då han inte har NÅGOT annat tecken som skulle tyda på fång:)

Om hovbenet är roterat brukar man oavsett hälta eller ej vilja rehabilitera det så det återgår till normalt läge.
Därav funderingen vad veterinären har för plan kring det?

Om hovbenet roterar så har förbindelsen släppt. Oavsett om det är pga fång eller väldigt långa tår eller något annat. Och det är det som ger den så långa konv vid t ex fång..
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har precis flyttat till ett nytt stall. Flyttade främst för att ridmöjligheterna är större i det nya stallet än mitt förra och att...
Svar
9
· Visningar
1 902
Senast: lil-sis
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 876
Anläggning Hej! Har läst massor med trådar om detta, men fattar ändå inte.. Hur ska man göra? Vi har på vissa ställen lera över halva...
Svar
2
· Visningar
1 056
Senast: Lyckan i Halland
·
Hästmänniskan ...flytta till ett annat stall! Måste få beklaga mig lite och höra hur det ser ut i resten av landet. I somras flyttade jag till en...
Svar
14
· Visningar
3 172
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp