Språk på arbetsplats

movi

Trådstartare
Vad har ni för policy på er arbetsplats där det även jobbar folk med utlänsk härkomst? Vi ska prata svenska under arbetstid och i fikarum. Satt i fikarummet igår och det kom in 2 st jobbarkompisar och satte sig vid mitt bord och började prata ett språk som jag inte förstår. Bad dom prata svenska och fick suckar tillbaka och dom fortsatte med sitt språk. Nämnde detta till chefen och jag sa att jag kommer att ta upp detta på vårat nästa möte. Tycker att det är respektlöst att prata annat språk när det finns andra jobbarkompisar med. Eller är jag helt ute och cyklar?
 
På mitt jobb pratar vi mest svenska förekommer både finska, engelska, makedonska men inget som stör. Så länge de inte snackar skit, men det gör ej dessa personer.

Ett företag i närheten här har flera stycken från olika länder och jag tror de pratar svenska för det mesta.
Sen har de en annan policy och det är att man lämnar sin religion hemma, vilket gjort att det blir inga bråk på arbetsplatsen och alla känner sig lika mycket värda även om de har nationaliteter som inte gillar varandra pga religionen.
 
Vi har inte det problemet på jobbet men jag tycker att det hör till allmänt hyffs att man, så långt som möjligt, pratar ett gemensamt språk när man sitter i grupp med andra. Sitter vi fyra personer vid ett bord och engelska är enda gemensamma språk så pratar jag engelska med samtliga, även om så flertalet skulle förstå svenska.
 
Jag får nog ärligt säga att det aldrig skulle falla mig att säga åt folk att "prata svenska" för att de råkar sitta vid mitt bord och dessutom har rast. Jag ser nog det som betydligt mer ohövligt. Att de pratar svenska betyder inte att jag har med deras diskussion att göra ändå.
 
Jobbar med folk från hela världen i tredje land. Oftast pratar vi engelska, en hel del arabiska. Det händer att jag pratar svenska med svenskarna eller norrmännen. Liksom att t.ex brasilien/Argentina pratar spanska med varandra. Skulle aldrig få för mig att ta illa upp. Inte heller om det pratas religion. Vi har regelbundet haft både kristna, muslimer och judar anställda.
 
Eh, tror inte det finns någon policy...
Tycker ej det är relevant vilket språk som pratas så länge alla inblandade är bekväma och kan ta del av den informationen de behöver.
Varför tycker di det var viktigt vilket språk de talar?

Sen kan det ju vara otrevligt från ett socialt perspektiv, om e.g. två personer talar ett språk som den tredje ej behärskar, kan denna ju känna sig utesluten om denne har en relevant relation till de övriga två - men i den situationen du beskriver är relationen inte tydlig nog, men jag skulle nog aldrig be någon byta språk bara som en principsak..
 
Vad har ni för policy på er arbetsplats där det även jobbar folk med utlänsk härkomst? Vi ska prata svenska under arbetstid och i fikarum. Satt i fikarummet igår och det kom in 2 st jobbarkompisar och satte sig vid mitt bord och började prata ett språk som jag inte förstår. Bad dom prata svenska och fick suckar tillbaka och dom fortsatte med sitt språk. Nämnde detta till chefen och jag sa att jag kommer att ta upp detta på vårat nästa möte. Tycker att det är respektlöst att prata annat språk när det finns andra jobbarkompisar med. Eller är jag helt ute och cyklar?
1. Vi har ingen policy.
2. Jag tycker att du är helt ute och cyklar.
 
Vi är en liten arbetsplats, men spridda på olika ställen i kommunen. På mitt ställe är vi 3 st. Det är inte jag som bestämt att under arbetstid så pratas det svenska så alla kan vara delaktiga. Utan det är för att vi är så små grupper, så alla ska kunna vara delaktiga i diskussioner.
 
Vi är en liten arbetsplats, men spridda på olika ställen i kommunen. På mitt ställe är vi 3 st. Det är inte jag som bestämt att under arbetstid så pratas det svenska så alla kan vara delaktiga. Utan det är för att vi är så små grupper, så alla ska kunna vara delaktiga i diskussioner.

Men är det värt att göra sig osams med folk på så små ställen för att påpeka en (i mina ögon ganska tramsig) policy?

Jag förstår inte varför man tvunget ska vara delaktig i andras diskussioner som sker i ett fikarum.
 
På min nuvarande arbetsplats är många tiotals nationaliteter representerade, och här finns såvitt jag vet ingen uttalad språkpolicy. På tidigare arbetsställen runt om i världen har det ibland varit arbetsgrupper med väldigt spridda språk, då har man oftast fallit tillbaks på engelska för gemensamma samtal och sedan pratar olika språkgrupper på sina respektive språk. I någon mån handlar det om kvalitet, säkerhet och tydlighet. Om något viktigt skall göras är jag mer intresserad av att medarbetarna förstår varandra fullt ut, än på vilket språk de kommunicerar.

Jag kan absolut se en risk för social exkludering, men jag upplever inte att den är stor och övergripande. Min erfarenhet är att de allra flesta människor är sociala av naturen, och i de flesta situationer söker minsta gemensamma nämnare. Att uttryckligen be andra byta språk enbart utifrån den sociala biten, som beskrivs i trådstarten, skulle kännas rätt avlägset om jag inte av någon anledning uppfattade det som en avsiktlig provokation.
 
Vi har ingen policy, förutom att myndighetsspråket är svenska.

I övrigt försöker de flesta komma ihåg att prata engelska av artighet, men vid lunchen och andra helt informella tillfällen pågår ofta konversationer på flera språk samtidigt.

Jag tycker att er policy och du själv är fel ute. Jag skulle aldrig be någon byta språk för min skull på det sättet.
 
Vi är en liten arbetsplats, men spridda på olika ställen i kommunen. På mitt ställe är vi 3 st. Det är inte jag som bestämt att under arbetstid så pratas det svenska så alla kan vara delaktiga. Utan det är för att vi är så små grupper, så alla ska kunna vara delaktiga i diskussioner.
Under de omständigheterna tycker jag det problematiska är om två personer beter sig exkluderande mot den tredje. Spelar mindre roll om det görs genom språkvalet eller på annat sätt.
 
Jag får nog ärligt säga att det aldrig skulle falla mig att säga åt folk att "prata svenska" för att de råkar sitta vid mitt bord och dessutom har rast. Jag ser nog det som betydligt mer ohövligt. Att de pratar svenska betyder inte att jag har med deras diskussion att göra ändå.

Håller med! På mitt gamla jobb (eller är tjänstledig, inte varit där på flera år) hade vi flera olika nationaliteter och de som hade samma hemspråk pratade ofta på sitt språk med varandra. Det rörde mig inte i ryggen, vilket språk de vill prata med varandra när de kommunicerar är inte mitt problem!
 
Jobbar på ett globalt företag där det finns många olika språk och reagerar inte alls om någon skulle prata på ett språk jag inte förstår.
 
Beror på situation skulle jag säga.

Det hela kokar ner till "fikarumsgemenskap". På en arbetsplats är man varandras arbetsmiljö. Om man riskerar att frysa ut sin arbetskamrat så ska man undvika det. Tala det språk alla förstår. Inkludera arbetskamraterna i samtalen. Behöver man prata hemligheter kan man göra det enskilt, inte genom att byta språk.

Är arbetsmiljön vettig och frisk spelar språk ingen som helst roll.
 
Jag har inte sagt till på något otrevligt sätt, så osams blir vi inte, dom har fått höra av sina kamrater att dom ska prata så alla förstår, det är flertalet i grupperna som är från olika länder, och på de flesta ställen som alla är små pratas det så alla hänger med och är öven noga med att förklara om någon inte förstår. Många av dom som är från annat land vill bara prata svenska för att lära sig och kan även säga till sina kompisar att prata svenska.
Jag kanske valde fel ord när jag skrev policy, men chefen har önskemål att det pratas svenska så alla förstår, och man hjälps åt att förklara om det inte är nån som hänger med.
Jag kan tänka mig att det är skillnad på större arbetsplatser, men är man bara 3 i en grupp, så blir det ju en annan sak.
 
Jag har inte sagt till på något otrevligt sätt, så osams blir vi inte, dom har fått höra av sina kamrater att dom ska prata så alla förstår, det är flertalet i grupperna som är från olika länder, och på de flesta ställen som alla är små pratas det så alla hänger med och är öven noga med att förklara om någon inte förstår. Många av dom som är från annat land vill bara prata svenska för att lära sig och kan även säga till sina kompisar att prata svenska.
Jag kanske valde fel ord när jag skrev policy, men chefen har önskemål att det pratas svenska så alla förstår, och man hjälps åt att förklara om det inte är nån som hänger med.
Jag kan tänka mig att det är skillnad på större arbetsplatser, men är man bara 3 i en grupp, så blir det ju en annan sak.

Du kanske inte uppfattar det som otrevligt, men jag anser det nog vara det. Att avbryta någons diskussion endast för att påpeka språket är i min omgivning inte särskilt hövligt någonstans. Inte heller skapar det någon bra grund för genuin gemenskap.

Om jag hade medverkat på ett möte där någon tar upp att man "faktiskt ska prata svenska så att alla förstår!!!!" i fikarummet hade mina ögon försvunnit så långt bak i skallen att de tyvärr hade fastnat där.

Om jag genuint hade uppfattat min relation till mina arbetskollegor som ett bekymmer hade jag valt en helt annan approach, speciellt om jag skulle vilja öka gemenskapskänslan i gruppen.
 
Du kanske inte uppfattar det som otrevligt, men jag anser det nog vara det. Att avbryta någons diskussion endast för att påpeka språket är i min omgivning inte särskilt hövligt någonstans. Inte heller skapar det någon bra grund för genuin gemenskap.

Om jag hade medverkat på ett möte där någon tar upp att man "faktiskt ska prata svenska så att alla förstår!!!!" i fikarummet hade mina ögon försvunnit så långt bak i skallen att de tyvärr hade fastnat där.
Jag associerar till den tid då samer inte tilläts prata samiska.

Jag fattar inte hur det kan vara så viktigt att alla visar sig som goda svenskar.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 323
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Vet inte om jag bara haft otur eller om det är något annat tok. De senaste 5 åren har jag varit på 5 olika arbetsplatser. 2018 var jag...
Svar
4
· Visningar
1 689
Senast: Gotthard
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 388
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu har jag, borträknat lite semester, jobbat i åtta veckor på mitt nya jobb. Och jag kan bara inte få mig att känna att jag trivs. :(...
Svar
16
· Visningar
2 433
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp