Språkdiskussion: 3,4 eller 3-4? (utbruten ur Störiga saker vi stör oss på del 11)

Va?
Fattar jag rätt nu - att denna språkvårdare säger att kommatecken är rätt för intervall?

Jag försöker googla runt men hittar ingenstans att komma ska vara korrekt?
I min värld ska bidestreck användas för intervall. Dvs 12 till 13 år skrivs 12-13 år.

Jag har ingen ny upplaga av språknämndens skrivregler (heter nog nåt annat nu?) men tvivlar fortfarande - tills annat bevisats - att första alternativet är komma??
Jag vet, jag avskyr det också. Men grejen är nog att Språkrådet skiljer på betydelsen ”ungefär” och ”mellan x och y, och inom intervallet. I det senare fallet ska man ha tankstreck.

https://www.sprakochfolkminnen.se/s...ror&svar=56748&sv.url=12.c17e514db30bb2a810ea

Att deras första exempel är skrivet med bokstäver och det andra med siffror har jag aldrig uppfattat förändrar detta. Jag har blivit rättad till 5,6.
 
Tycker det ser bättre ut men 5-7 än 5,7 om man menar ordagrant fem till sju. Annars är det fem komma sju vilket är nästan sex.

Nu högg jag den senaste knappen bara men det här har stört mig hela dagen. Såhär står det i Språkrådets svenska skrivregler:
15498242531039014445793274741231.jpg
 
Jag vet, jag avskyr det också. Men grejen är nog att Språkrådet skiljer på betydelsen ”ungefär” och ”mellan x och y, och inom intervallet. I det senare fallet ska man ha tankstreck.

https://www.sprakochfolkminnen.se/sprak/sprakradgivning/frageladan.html?url=-27634753/cgi-bin/srfl/visasvar.py?sok=Siffror&svar=56748&sv.url=12.c17e514db30bb2a810ea

Att deras första exempel är skrivet med bokstäver och det andra med siffror har jag aldrig uppfattat förändrar detta. Jag har blivit rättad till 5,6.
om fem sex minuter tolkar jag som fem eller sex minuter. Då kan jag gå med på ett komma. Men i intervall känns det helgalet.

Fast jag hade nog ändå föredragit att skriva ut eller. Det blir mindre krångligt.
 
Nu högg jag den senaste knappen bara men det här har stört mig hela dagen. Såhär står det i Språkrådets svenska skrivregler:
Visa bifogad fil 25229
Och jag stör mig på att skrivreglerna inte finns tillgängliga på nätet. Så man måste vänta på att någon på buke gräver fram sitt pappersexemplar. När SAOL och SAOB finns så borde den också göra det, för den allmänna språkvårdens främjande.
 
Och jag stör mig på att skrivreglerna inte finns tillgängliga på nätet. Så man måste vänta på att någon på buke gräver fram sitt pappersexemplar. När SAOL och SAOB finns så borde den också göra det, för den allmänna språkvårdens främjande.

Och inte minst för att bevisa vem som har rätt ;) :D
 
Det är sällan viktigt för mig. Däremot blir jag irriterad om det inte går att ta reda på, för att få veta när det har blivit en (stor och viktig!) fråga.
Det bästa är när svaret är så komplext att ingen eller båda hade rätt. :D

Var väl inte helt seriös :D inom mitt yrke är det svårt i de flesta fall att bevisa vem som har rätt... det är lite svårt att upprepa processerna i ett labb... :cautious:
 
Och jag stör mig på att skrivreglerna inte finns tillgängliga på nätet. Så man måste vänta på att någon på buke gräver fram sitt pappersexemplar. När SAOL och SAOB finns så borde den också göra det, för den allmänna språkvårdens främjande.
Min länk går till Institutet för språk och folkminnen, Språkrådet är en del av dem. https://www.sprakochfolkminnen.se/om-oss.html Det man undrar över finns väldigt ofta i deras frågelåda. Tidigare hette den sprakradet.se men man skickas vidare till språk och folkminnen nu.
 
Min länk går till Institutet för språk och folkminnen, Språkrådet är en del av dem. https://www.sprakochfolkminnen.se/om-oss.html Det man undrar över finns väldigt ofta i deras frågelåda. Tidigare hette den sprakradet.se men man skickas vidare till språk och folkminnen nu.
Fyller inte samma funktion för mig. Stor skillnad på att få systematisk sammanställning jämfört med snuttvis utklippt info.
Men jag kanske ska fråga dem varför och hoppas att den kan komma ut i nätversion.
 
Fast siffra komma siffra är inte mellan två siffror (siffra till siffra) utan just siffra komma siffra.
3,7 = tre komma sju ~ 4
3, 7 = tre sju
3-7 = tre till sju
Språkrådet igen då: ”I sakprosa skriver man lämpligen komma om betydelsen är ’ungefär’: om fem, sex minuter.
Tankstreck kan användas om betydelsen är ’mellan ... och, inom intervallet’: om 5–6 minuter.”

Är det mellanslaget du hakar upp dig på? Mellanslaget funderade jag inte ens över, det här spåret började med någon som störde sig på ”3,4 stycken” i stället för 3-4 stycken. Men visst, det är mer korrekt med mellanslag, även om 3,4 stycken knappast kan missförstås.
 
Språkrådet igen då: ”I sakprosa skriver man lämpligen komma om betydelsen är ’ungefär’: om fem, sex minuter.
Tankstreck kan användas om betydelsen är ’mellan ... och, inom intervallet’: om 5–6 minuter.”


Är det mellanslaget du hakar upp dig på? Mellanslaget funderade jag inte ens över, det här spåret började med någon som störde sig på ”3,4 stycken” i stället för 3-4 stycken. Men visst, det är mer korrekt med mellanslag, även om 3,4 stycken knappast kan missförstås.
Ja ni skrev komma innan och då är talet ett och och inte två separata. Självklart kan det missförstås! Kolla bara på denna tråden ;)
 

Liknande trådar

Tjatter Hela Buke bakar -julspecial! Årets julupplaga av Hela Buke bakar har celebert besök i form av de ökända brittiska domarna Paul...
47 48 49
Svar
977
· Visningar
30 994
Tjatter Välkommen till Ulvleken Kaos i tomteverkstaden! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra. Kom ihåg att det bara...
29 30 31
Svar
606
· Visningar
16 042
Senast: fio
·
IT & mobiler Tror att min mobil börjar ge upp på riktigt den här gången.. Den kan plötsligt bli supervarm och ladda ur helt (trots nyladdad) på bara...
Svar
7
· Visningar
637
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 821
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Löss
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp