Språkfråga eller inte

karamelldrottningen

Trådstartare
Varför säger man inte när man menar just det att man vill i en mening?
Jättevanligt men blir det inte tydligare om man skippar inte?
 
Att fråga på det sättet kallas "hedging" vilket innebär att man mildrar en fråga eller ett påstående för att man 1, inte vill vara för påstridig, 2 vill ha ett ja, 3 inte vill att motparten skall behöva förlora "face" för att svara, mm.

Det är framförallt kvinnor som använder detta när de pratar. Vilket ÄR dåligt, speciellt i tex arbetet. En kvinna kan tex säga " Håller ni inte med om att X är en användbar plan för att lösa Y?" när en man kanske istället bara säger "vi gör X". I arbetslivet ger detta att kvinnor ses som veka ("för att de inte ger order") och obeslutsamma ("för att de inte vill ta beslut").
 
Att fråga på det sättet kallas "hedging" vilket innebär att man mildrar en fråga eller ett påstående för att man 1, inte vill vara för påstridig, 2 vill ha ett ja, 3 inte vill att motparten skall behöva förlora "face" för att svara, mm.

Det är framförallt kvinnor som använder detta när de pratar. Vilket ÄR dåligt, speciellt i tex arbetet. En kvinna kan tex säga " Håller ni inte med om att X är en användbar plan för att lösa Y?" när en man kanske istället bara säger "vi gör X". I arbetslivet ger detta att kvinnor ses som veka ("för att de inte ger order") och obeslutsamma ("för att de inte vill ta beslut").
Vilket jättebra svar :)!
Tack! - och vad intressant
 
Att fråga på det sättet kallas "hedging" vilket innebär att man mildrar en fråga eller ett påstående för att man 1, inte vill vara för påstridig, 2 vill ha ett ja, 3 inte vill att motparten skall behöva förlora "face" för att svara, mm.

Det är framförallt kvinnor som använder detta när de pratar. Vilket ÄR dåligt, speciellt i tex arbetet. En kvinna kan tex säga " Håller ni inte med om att X är en användbar plan för att lösa Y?" när en man kanske istället bara säger "vi gör X". I arbetslivet ger detta att kvinnor ses som veka ("för att de inte ger order") och obeslutsamma ("för att de inte vill ta beslut").


Yep, min Mamma gjordet ALLTID det. Jag vanslaktas nagot enormt, jag har aldrig lart mig det. Det kanns nastan oarligt att vrida till det pa det sattet sa jag ar mycket rakt pa sak. Jag larde mig nog fran min min Morfar (som helt klart var ett "Överhuvud av Familjen") att saga vad jag ville direkt ... och forvanta mig att om ingen hade andra gangbara asikter blev det sa. :grin:

Mamma AVSKYDDE nar jag svarade direkt, "Nej tack, jag har (inte lust, maste aka, inte sugen, etc). Var andra manniskor i narheten sa hyshade hon pa mig. Nar jag passerade 50 hyshade hon fortfarande pa mig. :cautious: men jag borjade saga ifran direkt oavsett vem som lyssnade ... "Mamma, det ar inte okay att hysha pa nagon som passerat 50. Inte alls!":p
 
Skulle det inte vara trevligt om du hade möjlighet att kanske titta förbi på kaffe eller något annat, om du vill kanske imorgon eller nästa vecka eller när det hade passat för dig?

(Jag jobbar aktivt för att inte fastna i det här själv. Inte så mycket inte i tal som i skrift där jag är rädd för att tolkas som grinig om jag inte lindar in allt i absurdum. Heldumt!)
 

Liknande trådar

Samhälle För jag fattar inte. Om en 15-åring begår ett grovt kan man inte dömas till fängelse om jag har fattat det rätt för då ä man inte vuxen...
Svar
8
· Visningar
1 010
Mat Jag har fått en rejäl omgång nyplockade kantareller av min granne och skulle gärna vilja göra kantarellsoppa på dem. Alla recept jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 432
Senast: a1agnlju
·
Relationer Fundering efter att ha läst i en dagbokstråd och att en kollega frågade mig om jag menade det jag sa positivt. Vi människor...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 588
Senast: Snowball
·
Kläder & Bli fin Jag ska gå på 40 års fest, hatar att klä ut mig, är faktiskt inte så förtjust i fester heller. Men jag vill gärna träffa min vän. Vad är...
2
Svar
35
· Visningar
4 567
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp