Språkfråga: horses and cobs?

MiaMia

Trådstartare
En lite äldre text av etnologisk karaktär. Om där står att man brukade göra si och så med "horses and cobs" hur skulle ni översätta det? För mig som inte är hästkunnig och slår i lexikon så blir det bara hästar och hästar.
Vad särskiljer de två, och framför allt vad är orsaken till att man vill nämna båda?
 
Det är svåröversatt eftersom cob inte är sådär befäst i svenska hästspråket annat än som storlek på träns och grimmor.

I det stora hela är en cob en liten stor häst alternativt E-ponny. Men E-ponny är inte heller ett vedertaget begrepp i Sverige. Så.. jag skulle antingen referera till bara hästar eller hästar och ponnyer.
 
En cob är dessutom en liten häst av kallblodstyp, alltså inte bara ett litet varmblod eller fullblod. Jag skulle inte heller göra skillnad i översättningen av en gammal text. Eventuellt något i stil med "varmblod och kallblod" i så fall, eller bara "hästar av olika typ".
Edit: antar att anledningen till att man valt att nämna båda är att de har (förväntas ha) olika temperament. :)
 
Texten handlar i grunden inte alls om hästar, mer om äldre lanthushållning och vanor kring husdjursskötsel. 200-ish år sedan. Så en modern ridsports-relaterad uppdelning ger inte mening.
Men cob kunde då vara åt det hållet som hade kallats lantras idag? Och horse typ fin-folks-häst?

I så fall skulle jag kunna läsa texten som att man gjorde xxx lika som med djuren y och z även med både "bonn-hästar" och "fin-hästar"? Där man kanske varit oklar med att hela bredden av hästar innefattades om man inte använt båda orden?
 
Jag skulle nog kalla det för "dragponny" eller "vagnsponny" dvs. en typ av ponny som användes för att dra vagnar.
Förr så körde man mer än man red, så det kan också förklara varför vi inte längre använder det i svenskan.
 
Jag skulle nog kalla det för "dragponny" eller "vagnsponny" dvs. en typ av ponny som användes för att dra vagnar.
Förr så körde man mer än man red, så det kan också förklara varför vi inte längre använder det i svenskan.
Eller för all del "vagnshäst" om man i texten menar att göra skillnad på rid- och dragdjur.
 
Man gör skillnad på två olika häst-typer som båda kunde användas som antingen rid- eller vagnshästar.

Horses: lättare, elegantare typ, som på gamla engelska jaktmålningar.

Cobs: "Huvud som en kammartärna och ända som en kokerska". En lägre, grövre variant med kortare ben och en rejäl rumpa, men fortfarande av varmblodstyp.

Det är jättesvårt att översätta, eftersom vi inte haft cob-typer i Sverige förrän den första Welsh Cobben kom hit. Bonnhäst och finhäst stämmer inte heller, många från överklassen red gärna en lägre, lugnare cob, i synnerhet de äldre.
 
Jag skulle skriva hästar och cobbar och alltså använda ordet som låneord. Att böja det till cobbar verkar vedertaget bland svenskar som håller på med welsh cob och irish cob.
 
Jag skulle skriva hästar och cobbar och alltså använda ordet som låneord. Att böja det till cobbar verkar vedertaget bland svenskar som håller på med welsh cob och irish cob.
Jag behöver inte göra en direkt översättning på det viset. Men jag behöver förstå vad det är de menar att poängtera i sammanhanget.
Som det ser ut nu tänker jag att man ungefär vill säga att man kunde göra så med alla/flera olika sorters hästar.
 
Jag skulle nog kalla det för "dragponny" eller "vagnsponny" dvs. en typ av ponny som användes för att dra vagnar.
Förr så körde man mer än man red, så det kan också förklara varför vi inte längre använder det i svenskan.
Fast cob är inte samma lika med vagnsponny. Cobbar användes minst lika mycket som ridhästar, t ex i samband med jakter.

Och det är en förhållandevis kort period av "förr" som man har kört mer än ridit. Vägarna var liksom inte körbara.

Cob har inte använts i svenskan förrän vi började importera cobbar från de brittiska öarna. Vi hade våra egna hästtyper, till exempel klippare.
 
Texten handlar i grunden inte alls om hästar, mer om äldre lanthushållning och vanor kring husdjursskötsel. 200-ish år sedan. Så en modern ridsports-relaterad uppdelning ger inte mening.
Men cob kunde då vara åt det hållet som hade kallats lantras idag? Och horse typ fin-folks-häst?

I så fall skulle jag kunna läsa texten som att man gjorde xxx lika som med djuren y och z även med både "bonn-hästar" och "fin-hästar"? Där man kanske varit oklar med att hela bredden av hästar innefattades om man inte använt båda orden?
Det hänger på kontexten. Jag skulle inte heller sätta likhetstecken mellan cob och bonnhäst. Skillnaden är mer som mellan att ha en sportbil och en jeep. Båda sorterna kan vara mer och mindre lyxiga men du drar inte släp med sportbilen.
 
Det hänger på kontexten. Jag skulle inte heller sätta likhetstecken mellan cob och bonnhäst. Skillnaden är mer som mellan att ha en sportbil och en jeep. Båda sorterna kan vara mer och mindre lyxiga men du drar inte släp med sportbilen.
Jag tänker att en sportbil som inte drar borde vara rätt värdelös för de flesta bönder som har plog, harv och gödselkärror som ska ut på åkern? Det bör ändå vara en nivå av ekonomisk lyx att ha en häst som inte fungerar till allround vardagsbruk.
 
Jag tänker att en sportbil som inte drar borde vara rätt värdelös för de flesta bönder som har plog, harv och gödselkärror som ska ut på åkern? Det bör ändå vara en nivå av ekonomisk lyx att ha en häst som inte fungerar till allround vardagsbruk.
Det är under en mycket begränsad period i historien som hästen använts i jordbruket på det sättet, och då bara hos de som hade råd förstås. Oxar var det vanligaste dragdjuret.
 
Det är under en mycket begränsad period i historien som hästen använts i jordbruket på det sättet, och då bara hos de som hade råd förstås. Oxar var det vanligaste dragdjuret.
Sant. Jag har ärligt talat dålig koll på hur fördelningen oxar/hästar varit i UK.

I Sverige spred sig bruket av hästar efter de stora epidemierna av boskapspest på 1700-talet. När jag funderar kan nog strukturella faktorer bidragit till att man kan tänka sig att hästandelen var högre här än på många andra ställen.
 
Jag tänker att en sportbil som inte drar borde vara rätt värdelös för de flesta bönder som har plog, harv och gödselkärror som ska ut på åkern? Det bör ändå vara en nivå av ekonomisk lyx att ha en häst som inte fungerar till allround vardagsbruk.
Naturligtvis var det lyx - men det fanns tillräckligt med människor som hade råd med lite lyx.

Som @warg skrev var oxar länge de vanligaste dragdjuren, när de ersattes var det inte med cobbar utan med "draught horses", rejäla kallblod som clydesdales. Men för väldigt många gällde varken oxar eller stora kallblod utan de lokala ponnyraserna.

Över huvud taget har engelskan fler uttryck för olika hästtyper än svenskan.
 
Naturligtvis var det lyx - men det fanns tillräckligt med människor som hade råd med lite lyx.

Som @warg skrev var oxar länge de vanligaste dragdjuren, när de ersattes var det inte med cobbar utan med "draught horses", rejäla kallblod som clydesdales. Men för väldigt många gällde varken oxar eller stora kallblod utan de lokala ponnyraserna.

Över huvud taget har engelskan fler uttryck för olika hästtyper än svenskan.
Fler uttryck för olika hästar är jag med på. Men saknas det något som var generellt täckande om man hade velat vara ospecificerad? Typ som jag trodde att horse var utifrån vad man lärde sig i skolengelskan...
Eller varför är det just dessa två som nämnts i detta sammanhanget om det finns massor?

De allra lyxigaste ägarna och hästarna räknar jag med att de är lite utanför sammanhanget eftersom den praktik det handlar om är i viss mån relaterad till gemensamma beten och att olika ägares djur blandas så de behöver kunna identifieras. Iofs har jag inte direkt koll på spridningen av lyxen att ha egen betesmark i UK, men jag föreställde mig att det var vanligt bland bemedlade eftersom det allmänt lärs ut att skiftena var mycket tidigare där än i Sverige. Kanske ska jag tänka mer att det är en fråga om olikheter mellan distrikt och kanske inte en praktisk som fanns utbredd på samma vis på alla ställen.

Har dumt nog inte texten hemma nu, så får vänta till nästa vecka med att kolla hur generell den var i sitt uttalande och hur jag uppfattar detaljer och sammanhang utifrån de olika tankar ni givit mig.
 
Fast cob är inte samma lika med vagnsponny. Cobbar användes minst lika mycket som ridhästar, t ex i samband med jakter.

Och det är en förhållandevis kort period av "förr" som man har kört mer än ridit. Vägarna var liksom inte körbara.

Cob har inte använts i svenskan förrän vi började importera cobbar från de brittiska öarna. Vi hade våra egna hästtyper, till exempel klippare.
Fast då var det kanske packhästar som de grövre användes till. Även om en del ibland också red på en häst i karavanen.
 
Fast då var det kanske packhästar som de grövre användes till. Även om en del ibland också red på en häst i karavanen.
Förtydligar, rena ridhästar var lyx och även beroende på trender. Nyttan övervägde ofta för dem som hade råd att hålla häst. Den nyttan var t.ex. att frakta varor över även vägfria områden. Men självklart kunde de sitta upp på den mångsidiga hästen om det var läge för det dvs. det fanns plats ledig (opackad häst). Men kanske heller inte just den typen av häst "finare folk" red på söndagsturen i parken. Ädel häst var fint bland dem som hade möjlighet, även om det kanske fanns några som föredrog en annan typ av riddjur.
 
Fast då var det kanske packhästar som de grövre användes till. Även om en del ibland också red på en häst i karavanen.
Nejdå, cobbar reds, ofta av de bättre bemedlade. Glöm inte att Englands mycket större befolkning gjorde att det fanns en större del över- och övre medelklass som hade råd med lyxhästar. Naturligtvis kördes både cobbarna och de ädlare hästarna också, men då framför finvagnar, inte framför plogen.

Som packhästar användes huvudsakligen ponnyer. Precis som till jordbruksarbete, för dem som inte hade råd med ett stort kallblod. Det finns ju fortfarande många ponnyraser i Storbritannien, och det har funnits fler, lokala typer.

https://www.horseandhound.co.uk/features/how-to-show-a-cob-527288

"The BSHA offers the following description of the ideal show cob:


‘The cob is a type rather than a breed. A short-legged animal, with bone, substance and quality, capable of carrying a substantial weight. The cob should be well mannered and ideal for nervous or elderly riders. Cobs should have sensible heads, (sometimes Roman nosed), a full generous eye, shapely neck, well muscled, with a hogged mane (showing no significant growth) and well defined wither. The cob should also have clean, strong hocks and all the attributes of a good hunter; low movement and a comfortable ride’"

(Min fetning)

Ridhäst - inte vagnshäst!
 
Senast ändrad:
Kan det inte bara vara ett sätt att peka på olika storlekar? Större och lite mindre hästar, men inte de minsta (ponnyer)? Det fanns/finns väl lite olika typer av hästar inom båda kategorierna?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 992
Senast: Mabuse
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 751
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Dagbok Jag skulle vilja att det fanns olika länder där samhällena funkade på olika sätt - och att man kunde välja att bo i det land som passade...
Svar
8
· Visningar
1 247
Senast: Araminta
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 124
Senast: JennyLz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp