Språkresa!

95johsv

Trådstartare
Jag ska skicka mitt barn på språkresa, språket är engelska. Är det endast UK som gäller? Eller finns det någon pärla någon annan stans? Vilka ska man välja som arrangerar resan? På min tid kunde man kombinera med ridning men tyvärr var ridningen ingen hit, inte heller kollen på ungdomarna var särskild hög. Tänker har någon här en bra erfarenhet av något mindre, mer personligt alternativ? Eller någon bra erfarenhet av de större bolagen tex en specifik stad eller område?
 
Hur gammalt är barnet? England, Irland och Malta funkar ju bra för engelska i Europa. Är det även intressant utanför Europa finns ju USA, Kanada, Australien, Nya Zeeland, Singapore och Sydafrika som exempel. Men de är kanske mer aktuella för äldre pga avståndet, och så får man väl vara beredd på att vissa länder har sina egna varianter av engelska.
 
Jag ska skicka mitt barn på språkresa, språket är engelska. Är det endast UK som gäller? Eller finns det någon pärla någon annan stans? Vilka ska man välja som arrangerar resan? På min tid kunde man kombinera med ridning men tyvärr var ridningen ingen hit, inte heller kollen på ungdomarna var särskild hög. Tänker har någon här en bra erfarenhet av något mindre, mer personligt alternativ? Eller någon bra erfarenhet av de större bolagen tex en specifik stad eller område?
Horsexplore har en kombinerad rid- och språkresa till Irland. Min uppfattning om dem är att de har väldigt hög klass på sina resor och en bra kundsupport så kolla sidan och hör av dig till dem om du har några frågor.

För vanliga språkresor finns väl EF och STS kvar. Du kan sortera på språk på deras hemsidor så ser du destinationerna. Förutom UK finns t ex Malta för engelska om man vill hålla sig i Europa.
 
Hur gammalt är barnet? Jag har sett resor där man åker tillsammans med sitt barn.

Jag minns att det inte gav så mycket att åka på språkresa. Jag förbättrade mig inte ett dugg mellan första och sista provet.

När jag var au-pair gick jag ett kurs i engelska som slutade med en Cambridge Advanced English - certifikat (efter godkänt test) Det minns jag som en riktigt bra kurs med bra kursinnehåll. Så jag skulle hålla utkik efter en företag som följer den kursplanen.
 
Barnet läser engelska motsvarande 6:an just nu och önskar vara iväg ca 1 vecka om hästlöst samt 2 veckor är OK om hästar/ridning finns.
 
Horsexplore har en kombinerad rid- och språkresa till Irland. Min uppfattning om dem är att de har väldigt hög klass på sina resor och en bra kundsupport så kolla sidan och hör av dig till dem om du har några frågor.

För vanliga språkresor finns väl EF och STS kvar. Du kan sortera på språk på deras hemsidor så ser du destinationerna. Förutom UK finns t ex Malta för engelska om man vill hålla sig i Europa.
TACK! Horsexplore verkar ju jättebra! Har du någon egen erfarenhet med dem?
 
Hur gammalt är barnet? Jag har sett resor där man åker tillsammans med sitt barn.

Jag minns att det inte gav så mycket att åka på språkresa. Jag förbättrade mig inte ett dugg mellan första och sista provet.

När jag var au-pair gick jag ett kurs i engelska som slutade med en Cambridge Advanced English - certifikat (efter godkänt test) Det minns jag som en riktigt bra kurs med bra kursinnehåll. Så jag skulle hålla utkik efter en företag som följer den kursplanen.
Tack för tips! Det är definitivt något att komma ihåg om några år!
 
Hur gammalt är barnet? Jag har sett resor där man åker tillsammans med sitt barn.

Jag minns att det inte gav så mycket att åka på språkresa. Jag förbättrade mig inte ett dugg mellan första och sista provet.

När jag var au-pair gick jag ett kurs i engelska som slutade med en Cambridge Advanced English - certifikat (efter godkänt test) Det minns jag som en riktigt bra kurs med bra kursinnehåll. Så jag skulle hålla utkik efter en företag som följer den kursplanen.
Jag tänker mig väl att språkresa inte i första hand är för att bli expert på språket, det är nog få som förväntar sig nån större förändring på nån vecka eller två. Det är väl oftast mer för upplevelsen egentligen?
 
Redan när jag var i tonåren fanns Malta som språkresemål. Efter att ha varit där några gånger så tycker jag att det är lite märkligt. Inte ens alla malteser kan engelska .... (lite som om någon skulle åka till Sverige på språkresa för att öva engelska). Gissar att det mest är för att kunna erbjuda sol och bad i en hyfsat engelskspråkig miljö.
Jersey fanns förr. Men gissar att det är rejält dyrt. Själv var jag som ensam "paying guest" i Frankrike. Familjer förmedlades genom en fransk-svensk vänskapsförening. Resan ordnade man själv men representanter hjälpte en att byta tåg i Paris (tacksamt när man är 16 och aldrig varit i Paris och behöver resa tvärs genom staden till rätt station).
Det var inga lektioner men jag lärde mig mer franska än på ett helt år! Hade som tur var med mig grammatikboken som blev kvällsläsning. Var många slantar som trillade ner där! Kan du hitta något liknande där det inte är en massa svenska ungdomar utan mer engelskspråkiga att umgås med så tror jag att barnet lär sig mycket på en vecka.
 
Redan när jag var i tonåren fanns Malta som språkresemål. Efter att ha varit där några gånger så tycker jag att det är lite märkligt. Inte ens alla malteser kan engelska .... (lite som om någon skulle åka till Sverige på språkresa för att öva engelska). Gissar att det mest är för att kunna erbjuda sol och bad i en hyfsat engelskspråkig miljö.
Jersey fanns förr. Men gissar att det är rejält dyrt. Själv var jag som ensam "paying guest" i Frankrike. Familjer förmedlades genom en fransk-svensk vänskapsförening. Resan ordnade man själv men representanter hjälpte en att byta tåg i Paris (tacksamt när man är 16 och aldrig varit i Paris och behöver resa tvärs genom staden till rätt station).
Det var inga lektioner men jag lärde mig mer franska än på ett helt år! Hade som tur var med mig grammatikboken som blev kvällsläsning. Var många slantar som trillade ner där! Kan du hitta något liknande där det inte är en massa svenska ungdomar utan mer engelskspråkiga att umgås med så tror jag att barnet lär sig mycket på en vecka.

Så coolt!! Vad gjorde du dagtid då om ni inte hade några lektioner?
 
Jag tänker mig väl att språkresa inte i första hand är för att bli expert på språket, det är nog få som förväntar sig nån större förändring på nån vecka eller två. Det är väl oftast mer för upplevelsen egentligen?

Jag har förväntat mig det båda gångerna men jag kan vara lite bakom flötet ibland 😅
 
Jag har jobbat med språkresor, bland annat STS resa till Hastings med ridning. När jag jobbade där (för ca. 7 år sedan kanske?) så var det mycket fokus på banhoppning och terrängritt, och de hade ponnyer som tävlat i brittiska mästerskapen.

De stora aktörerna skiljer sig åt gällande alkohol, eller iaf när jag jobbade med språkresor. Vi hade nolltolerans (även för 18+), medan EFs studerande hade rabatt på shots i partydistriktet på Malta. Sen är det klart att vill de dricka så kommer de lyckas med det oavsett om de spelar sina kort rätt.
 
Så coolt!! Vad gjorde du dagtid då om ni inte hade några lektioner?
Oj, vad gjorde jag inte .... deltog i arbetet på gården, gick och handlade åt madame (jättebra språkträning!), red, åkte och badade eller på utflykt med familjen och deras vänner/släkt. Det var ofta någon som skulle någonstans t ex för att titta till djuren som betade längre bort, för att handla, gå på banken etc. och då fick jag följa med. Inte sällan tittade man in till någon bekant på vägen, eller så kom andra och hälsade på eller arbetade på gården. Några gånger i veckan kom det bilar som sålde fisk eller annan mat och varje dag kom det en bagare och levererade bröd. Alla besök föranledde en pratstund. Ibland tog jag bussen in till stan, var en till svensk tjej i samma stad (jag bodde i en by någon mil utanför) och vi träffades några gånger och gick på stan eller badade. Fredags- och lördagskvällar gick dottern och jag på disco med hennes kompisar ibland eller så åkte vi in till stan och fikade före/efter middagen. (Middag åts vid 9 eftersom det först var då som allt jobb med djuren var klart).
 
Jag tänker mig väl att språkresa inte i första hand är för att bli expert på språket, det är nog få som förväntar sig nån större förändring på nån vecka eller två. Det är väl oftast mer för upplevelsen egentligen?
Det låter som en dyr upplevelse. Jag tror att de flesta föräldrar hoppas att barnen ska bli bättre på språket, när de skickar iväg sina barn. På min tid var det normala att man var borta i tre veckor och på tre veckor skulle man kunnat bli bättre på engelska. Om man inte hela tiden befann sig i en svensktalande miljö.
 
Oj, vad gjorde jag inte .... deltog i arbetet på gården, gick och handlade åt madame (jättebra språkträning!), red, åkte och badade eller på utflykt med familjen och deras vänner/släkt. Det var ofta någon som skulle någonstans t ex för att titta till djuren som betade längre bort, för att handla, gå på banken etc. och då fick jag följa med. Inte sällan tittade man in till någon bekant på vägen, eller så kom andra och hälsade på eller arbetade på gården. Några gånger i veckan kom det bilar som sålde fisk eller annan mat och varje dag kom det en bagare och levererade bröd. Alla besök föranledde en pratstund. Ibland tog jag bussen in till stan, var en till svensk tjej i samma stad (jag bodde i en by någon mil utanför) och vi träffades några gånger och gick på stan eller badade. Fredags- och lördagskvällar gick dottern och jag på disco med hennes kompisar ibland eller så åkte vi in till stan och fikade före/efter middagen. (Middag åts vid 9 eftersom det först var då som allt jobb med djuren var klart).

Det låter fantastiskt! Hur länge var du där?
 
Redan när jag var i tonåren fanns Malta som språkresemål. Efter att ha varit där några gånger så tycker jag att det är lite märkligt. Inte ens alla malteser kan engelska .... (lite som om någon skulle åka till Sverige på språkresa för att öva engelska). Gissar att det mest är för att kunna erbjuda sol och bad i en hyfsat engelskspråkig miljö.
Jersey fanns förr. Men gissar att det är rejält dyrt. Själv var jag som ensam "paying guest" i Frankrike. Familjer förmedlades genom en fransk-svensk vänskapsförening. Resan ordnade man själv men representanter hjälpte en att byta tåg i Paris (tacksamt när man är 16 och aldrig varit i Paris och behöver resa tvärs genom staden till rätt station).
Det var inga lektioner men jag lärde mig mer franska än på ett helt år! Hade som tur var med mig grammatikboken som blev kvällsläsning. Var många slantar som trillade ner där! Kan du hitta något liknande där det inte är en massa svenska ungdomar utan mer engelskspråkiga att umgås med så tror jag att barnet lär sig mycket på en vecka.
Hur hittades den vänskapsföreningen? Det där låter ju precis underbart! Ffa om det finns ett barn till i ca samma ålder också.
 
Det låter fantastiskt! Hur länge var du där?
3 veckor, men egentligen var upplägget 4 veckor men jag skulle hem och sommarjobba. Åkte också tillbaka och stannade ett par veckor somrarna efter. Jag kan inte tänka mig något bättre sätt att lära sig språk och en annan kultur om man kan grunderna i språket. Tvingades också att bli självständig och klara sig själv, t ex att byta tåg i Paris på hemvägen (då förväntades att man klarade det på egen hand). Detta var i slutet av 70-talet så det fanns inga mobiltelefoner. Föräldrarna fick ett vykort med uppgift om när jag skulle anlända till Köpenhamn (som visade sig vara fel p g a att Sverige inte hade sommartid). Modigt av föräldrarna
 
Hur hittades den vänskapsföreningen? Det där låter ju precis underbart! Ffa om det finns ett barn till i ca samma ålder också.
Var min kompis föräldrar som hade kontakter, var fransklärare i Göteborg som var ansvariga för utbytet. Kompisen och jag skulle vara nära varandra var det tänkt, men slutade med att hon hoppade av tåget från Paris flera timmar före mig (vi visste om det). Vet inte hur det är med brittiska vänföreningar, men för andra länder är det nog inte helt ovanligt med olika vänskapsföreningar, hur vanligt det är med att ordna paying guests vet jag dock inte. Sedan finns ju Rotary och liknande om man är med där. Kanske kan skolan hjälpa till? Vill minnas att en kompis åkte genom ngt stipendium i skolan.
 
Jag var på språkresa på Malta med EF, sommaren mellan högstadiet och gymnasiet.
Skulle inte rekommendera det till någon yngre än så då det var otroligt mycket festande.

Bodde hos en brittisk värdfamilj och de maltesiska lärarna var jättebra på engelska och duktiga på att lära ut. Upplevde egentligen att de flesta pratade engelska på hela Malta så visst fick man höra språket hela tiden och jag lärde mig nog att använda engelska språket mer, men det jag fick ut mest var att jag växte som individ. Åkte dit som en blyg tjej och hem som en med betydligt bättre självförtroende.
Så för mig var det mer livserfarenhet än engelskaerfarenhet.
Jag var redan duktig på engelska när jag åkte dit dessutom.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 009
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 078
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 128
Senast: Trissa
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 664

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp