Språkutveckling

Kirre

Trådstartare
Jag hängde med en kompis 7-åriga barn i veckan och vi pratade om allt möjligt. Vid ett antal tillfällen reagerade jag dock på att hen pratade om sig själv i tredje person, dvs sa sitt namn istället för jag. Det var inte alltid utan hände väl tre, fyra gånger under någon timme. I övrigt upplevde jag inget konstigt utan jag tror att hen pratade normalt för sin ålder. (Jag vet dock inte då barn inte generellt ingår i min umgängeskrets så jag har inget direkt att jämföra med.)

Någon som har koll på om det är helt normalt att fortfarande vid denna ålder prata om sig själv i tredje person? Vid snabb googling utan några superbra träffar så nämns 3-4 år som slutålder för att göra det.
Ska jag nämna något för föräldrarna? Självklart inte i någon ifrågasättande mening utan mer i förbifarten, de kan ju vara medvetna om det. Jag hajjade ändå till och det kändes konstigt.
 
Är det bara enstaka tillfällen och barnet använder jag/mig i alla andra lägen så hade jag inte reagerat. Det är okej att leka med språket så länge man kan det korrekta.

Att konsekvent prata om sig själv i tredje person är något barn ska växa ifrån ganska tidigt i språkutvecklingen (3-års åldern ish). Det som händer ibland är att vårdnadshavare själva fastnar i babyspråket ("ska mamma hjälpa dig?", "vänta på pappa!") och då är det inte konstigt att barnet tar efter. Det man kan göra som språkförebild är alltså att själv se till att man använder pronomen korrekt.
 
Håller med ovan.
Och om barnet är sju år har det just börjat skolan och såna saker kommer ju antagligen 'rättas till' där om inte annat.
Jag hade inte oroat mej
 
Tack för svar. Jag tänker att det borde plockas upp av skolan om inte annat. Reagerade som sagt då hen pladdrade på rätt friskt annars men så mitt i kom det och jag tappade tråden och uppfattade inte först för jag tolkade det som att hen nämnt någon kompis namn men fick inte ihop det med resten sen tills jag insåg att hen fortsatt prata om sig själv men då i tredje person.

Vi lär ses igen så kommer märka om det försvinner.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 009
Senast: mars
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 862
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 689
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 853
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp