Sprall vid insläpp

S

Sudd

vad gör ni med pollar som sprallar när ni ska ta in dom. Min går alltid lugnt och stilla ut i hagen, men när man ska ta in så kan han gärna ställa sig på bakbenen och göra några sprallryck. Han går dock 2 m bakom mig och springer aldrig om eller på mig, har försökt att backa honom eller flyttan undan bakdelen...men det kommer bara PANG! så man hinner nästan inte med själv, från att gå som en gammal ko så bara exploderar han...I och för sig inget jätteproblem eftersom han aldrig springer på mig, men det känns inget kul om någon annan ibland måste ta in han.
Tips ! Tips..
 
Har inga tips just nu. Jobbar med min egen unghäst som kan springa förbi i en jäkla fart. Inte kul.
I vissa fall har han ingen respekt för människan. Att leda honom med kedja är ok men när man inte har den så blir det explosion i stället så nu ska vi öva utan kedja.
 
Min polle är 6 år, och vet mycket väl att man ska gå lugnt in från hagen...man ibland kan han bara inte hålla sig..
 
Min häst flög i luften för ingenting just då jag fått hem honom. Nu sedan vi jobbat på med ledövningar och annat markarbete har han blivit jätteduktig. Han kan spralla hur mycket som helst och springa runt i hagen när jag tar in de andra hästarna, men när grimskaftet är på och vi går mot stallet går han fint. Visst kan han vara laddad, men han går ordentligt en bit bakom mig och är betydligt mer lätthanterad än de "gamla" hästarna i stallet.
 
Finns det mat i krubban när han kommer in?
I så fall skulle jag börja med att ta bort den maten och vänta tills han varit inne i 5-10 minuter innan han får mat. Just för att han inte har anledning att springa in till maten.

Jag går mycket promenader med mina hästar och de vet hur de ska uppföra sig, när det är okej med bus och när det inte är okej. Har jag tid så ställer jag upp hästen på stallgången och ryktar vid insläpp eller kanske bara står 5 minuter och lyfter hovar eller kelar lite allmänt. Just för att de inte ska förknippa insläpp med mat.

/Hippo
 
Är han 6 år så skulle jag nog ställa högre krav på honom. Då är det ren ouppfostran att spralla när någon leder. Kanske han lyssnar bättre om du/ andra som leder honom aktiverar honom vid insläpp. Gör halt, sidoföflyttningar, byter riktning m.m. så att han måste koncentrera sig mer på människan än på sitt eget sprall i bena.
 
Han kanske är hungrig eller fryser? :idea:
Får han hö i hagen? Är han adekvat täckad.
Jag tycker hästarna generellt är lugnare om de är mätta och varma.
Han kanske blir upprymd om någon annan häst får gå in före honom? Testa och ändra ordningen i insläppet om alla hästar tas in samtidigt.
 
Javisst det är ju bara ohyfs att inte gå snällt in. Jag har börjat att alltid ta in honom först nu och då går det hur bra som helst. Han blir lite stressad när man börjar plocka in dom andra.. Han har täcke nu varje dag plus att han får mycket mat..alldeles för mycket egentligen. så hungrig tror jag inte han är..det ligger aldrig mat i krubban när dom kommer in. Dom är säkert inne minst 1 timme innan dom får mat.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 121
Senast: MissFideli
·
Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 702
Senast: Lingon
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 620
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
3 828
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp