Bukefalos 28 år!

språngavgift???

R

Rallebralle

Måste bara fråga er hundmänniskor.

Tar ni språngavgift vid parning på era hanar och sedan "levande valp-avgift"??

eller hur fungerar det i hundvärlden??

jag tar ju språng o "levande-katt-summa".

Och om ni har samma system ,vad kostar det på ett ungefär att para med en goldenhane?? :confused: :confused:

Svara fort då jag ska besservissa mig imorgon..... :angel:
 
Det är lite olika hur man gör. Vissa tar bara språng, men vanligast är nog parningsavgift och en avgift per levande valp. Inom min ras brukar priset ligga på 2000 kr i parningsavgift och 1000 kr per levande valp.
 
ok.tack...
du har ingen aning om summan på golden...inte ens en liten pyttesusning?? :angel:

Måste få veta...
Avdelning . knäppa grannkärringen på näsan... :angel: :angel:
 
Inom vår ras brukar man betala ca 1000 i språngavgift och sedan 10% på föräljningspriset per valp dvs tar man 10.000 för en valp så blir det 1000 kr till hanhundsägaren.
 
Då blir det ju inte så mkt.....en golden ligger väl runt 8000.-,deras kostade det iaf...o så 10%=800+1000.-

Nästa fråga då,hur många kullar(ca) tar man på en hane innan han går ur avel? :crazy:
o hur många valpar får de,finns det någon snittsiffra ??
 
Det blir alltså 800 per valp så vid 10 valpar är det 8000 + språngavgiften etc.

Det är individuellt hur många kullar man tar på en hane, finns ju imngen gräns som för tikarna, mycket beror det på hur bred avelsbasen är inom just den rasen och hur bra avkommor just den hanen lämnar etc.
Jag skulle i allafall inte låna ut min hane till mer än maximalt 5 tikar (+ om någon utomlnads är intresserad) självklart kan det variera beroende på hur stora kullarna blir också men om vi säger 5 normalstora - stora kullar. Men då skall det vara en bra hane också som har något att tillföra inom rasen.
 
Små hundar som får små kullar så brukar det vara en fast avgift på 2-4000:- oavsett om det blir någon valp eller ej.

Går tiken tom så får man ett till försök på sig.
 
summan av det hela är alltså . enda sättet som hon får mer pengar än mig vid parning är om hon får fler ungar.... :p

Det var det hela disskutionen handlade om,hur värdelöst det var med kattavel VS hundavel.... :smirk:

Kärringjävel :mad:

Tack för alla bra svar!! :D
 
Hej! Jag har en boxer hane som andvänds i avel. Då får jag 800:- för parningen och sen 800:- /valp.

Hälsningar Yaz
 

Liknande trådar

Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 319
Senast: Asko
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 915
Senast: Saeta
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 522
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Hej, Jag hoppas kunna få bolla lite svåra tankar med er. Jag och min man har två hundar av spetsras: en 3,5-årig och en 8-månaders, båda...
2
Svar
21
· Visningar
2 942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp