Språngrullastatistiken fortfarande missvisande?

Trix

Trådstartare
Är det barnsjukdomar eller kommer Språngrulla att visa fel i statistiken framgent också?

Lite olika uppgifter framkommer ju: somliga säger att ALLA ston som betäckts ska vara med, andra menar att det bara är ASVH-ston. Hur är det egentligen? Någon som vet?

Mitt xx-sto är betäckt och konstaterad dräktig :). Hon finns inte med på Språngrulla.
Betäckt med Grafenstolz. Tittar man på Språngrulla så har han bara haft 3 ston, varav 1 är dräktig. Det ger ju en dräktighetsprocent på 25%. Hade mitt sto varit med hade procenten ju blivit 50%! Det kanske finns fler som inte är med?

Eftersom jag måste ha ut en ID-kontrollant för att kontrollera att ID-beskrivningen i passet stämmer och jag inte behöver registrera stoet förrän jag ska registrera ev föl, så känns det meningslöst att ta ut kontrollanten 2 ggr, utan gör det i samband med att fölet ska id-kollas.

Jag fick veta efter kontakter med ASVH att jag skulle påpeka på seminstationen att stoet inte fanns i Språngrulla och att pappersexercisen var lite annorlunda.

Jag har tittat i Språngrulla och det finns en massa ston, som inte är kopplade till BLUP, inlagda på andra hingstar .

Är det stationen som gjort fel? Är det missförstånd nånstans?
 
Sv: Språngrullastatistiken fortfarande missvisande?

Nej, skulle jag gjort det?

Ingen jag pratat med har öht andats något om att jag själv skulle lägga in henne.

Det var mer typ "Hon kommer finnas där när hon är registrerad".
 
Sv: Språngrullastatistiken fortfarande missvisande?

Ja det skulle du. Det är så man beställer station, seminering och hingst idag när det gäller SWB avel. Det är också då som stationen kan föra in resultaten i datorn.

Så eftersom det är fullblod så kan och ska du själv lägga in henne i språngrulla.se, men du kan också tilläggsregistrera henne i ASVH och få med henne i blup.se. Om hon nu är dräktig med en halvblodshingst och du tänker registrera fölet i ASVH så kommer hon automatiskt att hamna i blup.se när fölet är registrerad. Men hon får inget eget nummer utan att du tilläggsregistrerar henne.

Här ett exempel på ett fullblodssto som är tilläggsregistrerad och även stamboksförd i ASVH
http://www.blup.se/sv-SE/horses/43390-black-pooh-xx
Här är ett annat som bara finns med för att hon fått ett halvblodsföl
http://www.blup.se/sv-SE/horses/211838-glenleven-xx
Så det är upp till dig om du vill betala för en tilläggsregistrering eller än nöjd med att finns med när fölet är registrerat. Men i språngrulla är det stoägaren själv som lägger in stoet i samband med att man anmäler det till betäckning.
 
Sv: Språngrullastatistiken fortfarande missvisande?

Ja det skulle du. Det är så man beställer station, seminering och hingst idag när det gäller SWB avel. Det är också då som stationen kan föra in resultaten i datorn.

Så eftersom det är fullblod så kan och ska du själv lägga in henne i språngrulla.se, men du kan också tilläggsregistrera henne i ASVH och få med henne i blup.se. Om hon nu är dräktig med en halvblodshingst och du tänker registrera fölet i ASVH så kommer hon automatiskt att hamna i blup.se när fölet är registrerad. Men hon får inget eget nummer utan att du tilläggsregistrerar henne.

Här ett exempel på ett fullblodssto som är tilläggsregistrerad och även stamboksförd i ASVH
http://www.blup.se/sv-SE/horses/43390-black-pooh-xx
Här är ett annat som bara finns med för att hon fått ett halvblodsföl
http://www.blup.se/sv-SE/horses/211838-glenleven-xx
Så det är upp till dig om du vill betala för en tilläggsregistrering eller än nöjd med att finns med när fölet är registrerat. Men i språngrulla är det stoägaren själv som lägger in stoet i samband med att man anmäler det till betäckning.

Jag har verkligen kollat allt jag skulle göra och beskeden jag fick från ASVH, Flyinge och seminstation går faktiskt stick i stäv med det du säger.

Beskeden jag fick var att jag själv skulle kontakta seminstation för betäckningen och när jag var där tala om att hästen inte fanns i Språngrulla.

Sedan har allt flutit på (trots visst mindre strul pga missförstånd mellan Flyinge o England) med spermaskick, insemineringar, dräktighetskoll och dräktighetsintyg på seminstationen.

Jag ska tilläggregistrera henne i samband med fölets registrering, annars får ju fölet (som jag förstått det) inte gröna papper.
 
Sv: Språngrullastatistiken fortfarande missvisande?

Tillägg:

Betäckningen finns ju med någonstans som rapporterad eftersom jag fick fakturan på seminskicket från Flyinge.
 
Sv: Språngrullastatistiken fortfarande missvisande?

Jo fölet kan visst få grönapapper om stoet finns i fullblodsstamboken. Så fölet i det andra exemplet har gröna papper. Men har precis som andra hingstar som har mödrar som inte är premierade kan inte bli godkänd som hingst. Hade han varit ett sto hade det inte varit några problem alls.
Finns ditt sto här? http://www.svenskgalopp.se/sg/info-och-fakta/soek-sportinfo/haest.html
Gör hon det behöver du inte tilläggsregistrera för att fölet ska få gröna papper.
 
Sv: Språngrullastatistiken fortfarande missvisande?

Tillägg:

Betäckningen finns ju med någonstans som rapporterad eftersom jag fick fakturan på seminskicket från Flyinge.
Alla hingsthållare är skyldiga att föra språngrulla så där finns ditt sto med. Sedan vet jag inte var du fått henne seminerad om det också är på Flyinge. Men det är ju bara ASVH som använder språngrulla.se och de flesta seminstationer tar emot även andra raser och har då egna system för det.
 
Sv: Språngrullastatistiken fortfarande missvisande?

Ja, hon finns registrerad hos Svensk Galopp och även i den engelska stamboken :)

Kan det vara så att eftersom jag även har möjlighet att registrera fölet som ren trakehner, om jag skulle vilja det, att det har blivit så "tokigt"?
 
Sv: Språngrullastatistiken fortfarande missvisande?

Jag gick in på språngrulla.se och tittade. När man skapat sig ett konto där så kan man registrera sitt/sina ston. I första hand gör man det genom att söka upp stoet i blup.se. Men om hon inte finns med där så ska man lägga till henne manuelt finns fint beskrivet hur det går till och även varför. Så jag förstår inte riktigt hur man har kunnat svara dig med att du inte skulle göra det?
 
Sv: Språngrullastatistiken fortfarande missvisande?

Ingen aning :) se mitt föregående inlägg kanske?

Jag provade att ringa till ASVH idag, men se de har ingen telefontid på fredagar, så jag får väl vänta med svar på mina frågor till på måndag :)
 
Sv: Språngrullastatistiken fortfarande missvisande?

Jag hade mailat till dem istället. Då brukar man snabbt få svar och då är det ju p papper också så att man kan tillbaka och visa om det blir fel i svaret.
 
Sv: Språngrullastatistiken fortfarande missvisande?

kl

Jag gick in nu och tittade lite. Vi har ju seminstation själva så jag gör hela kedjan sas. Intressant är att jag betäckt ett welshsto med SWB, hon las också in på Språngrulla (för det ville hingstägaren). Men hon är inte med i hans rulla? De andra stona jag har betäckt finns med och uppgifterna är korrekta.

Det varierar väldigt mellan seminstationerna, en del lägger in stona i språngrulla (de flesta tror jag), medans andra kräver att stoägaren ska göra det.

Men Trix, har du betalat stoavgiften? Den fakturan får man per automatik via språngrulla på alla SWB-hingstar.
 
Sv: Språngrullastatistiken fortfarande missvisande?

Kommer den fakturan från ASVH eller någon annan?

De enda som jag fått fakturor från är seminstationen och Flyinge.
Nu är det ju ett bra tag sedan jag betalade dem så jag kommer inte ihåg exakta specifikationer.
 
Sv: Språngrullastatistiken fortfarande missvisande?

Då är den avgiften förmodligen inte betald, nej :)

Det har jag inte ens tänkt på, att jag måste dubbelkolla så att alla avgifter är betalda, jag har liksom bara förutsatt att vi är inne i systemet eftersom allting annat funkat.
 
Sv: Språngrullastatistiken fortfarande missvisande?

Jag tycker att det är konstigt att hingstägaren inte har reagerat. Men som sagt, ta kontakt med ASVH och kolla vad du ska göra.
 
Sv: Språngrullastatistiken fortfarande missvisande?

Hingsthållaren... menar jag, Flyinge alltså.
 
Sv: Språngrullastatistiken fortfarande missvisande?

Jag ska göra det :)

Det är ju endast levande föl-avgift så efter seminskick är väl inte hingsthållaren eller hingstägaren så inblandad förrän fölet är fött.

Hingstägaren kan ju ha fått full statistik via Flyinge, eftersom hingsten inte finns i Sverige så är väl Språngrulla inte intressant för honom.

Tillägg: Flyinge har varit lite röriga öht när det gäller den här hingsten. Föra att få beställningarna att fungera fick jag själv ta kontakt med England. Flyinge "glömde" att informera om att preliminärbokning av sperma var man tvungen att göra ett par dagar innan pga att England ändrat utförselreglerna och krävde ett nytt hälsointyg i orginal för varje skick och det tog ca 24h att fixa fram ett sånt. Pga det strulet med informationsmissen sumpades en brunst eftersom det inte gick att få skick i tid.
 
Senast ändrad:
Sv: Språngrullastatistiken fortfarande missvisande?

Förtydligar lite. Jag tror det är så att alla hingstar som löst licens via ASVH ska administreras av Språngrulla. Stoets tillhörighet har alltså ingen betydelse. Rätta mig om jag har fel.

Jag tycker också det är konstigt att Trix seminstation inte tyckte det var märkligt? Jag har fått påringning från hingsthållare för att jag inte rapporterat snabbt nog till språngrulla (alltså i min egenskap som seminstation).
 

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
4 877
Senast: ginnies
·
Avel Förra året införde de en ökande kostnad för varje månad fram till årsskiftet man väntade med att sända in passunderlagen på sina föl ...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
10 718
Senast: Masse
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 010
Avel Historik: 2010 Betäcktes som fyraåring, dräktig i andra brunsten 2011 Fölade på ganska exakt utsatt datum, en normal förlossning...
2
Svar
22
· Visningar
3 302
Senast: sona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp