Spraya utan att hästen blir rädd - Utbruten ur Dumma frågor 2

Plantan

Trådstartare
Hur får man hästen att spänna av när man sprayar med tex pälsglans? Om jag ska ha pälsglans i svansen kan jag smyga in i boxen och ha sprayflaskan i en hink. Så stoppar jag ner hela svansen i hinken och sprayar. Hästen är lite dum i huvet så han fattar ingenting. Står jag däremot med sprayen så han ser den springer han runt och gömmer huvudet i ett hörn och vänder rumpan till. Ja, då kan jag ju spraya, men han blir ju så olycklig och vill inte ha nån spray på rumpan. Framåt sommaren när knotten kommer och jag måste få ner hela hästen i hinken blir det så krångligt.
Har ni något tips som inte inkluderar gummiklubba?
 
Kan du spraya och ge godis, spraya och ge godis osv till hästen lärt sig att när man hör sprayen så får man godis?
 
Hur får man hästen att spänna av när man sprayar med tex pälsglans? Om jag ska ha pälsglans i svansen kan jag smyga in i boxen och ha sprayflaskan i en hink. Så stoppar jag ner hela svansen i hinken och sprayar. Hästen är lite dum i huvet så han fattar ingenting. Står jag däremot med sprayen så han ser den springer han runt och gömmer huvudet i ett hörn och vänder rumpan till. Ja, då kan jag ju spraya, men han blir ju så olycklig och vill inte ha nån spray på rumpan. Framåt sommaren när knotten kommer och jag måste få ner hela hästen i hinken blir det så krångligt.
Har ni något tips som inte inkluderar gummiklubba?


Är det ljudet han är rädd för? Småspreja med vattenflaska lite nu och då, utanför boxen, på annan häst, på dig själv, på honom och ge morot... Avdramatisera ljudet.

Eller är det lukten? Spraja utomhus?

Annars går det ju även utmärkt att bara spraya på en svamp i förväg och badda med den. Han får ju på sig flugmedlet oavsett.
 
Prova med startknapp? Det finns massor att läsa om du googlar. :) Kort sagt innebär det att hästen får vara med och säga till när den känner sig beredd, och då brukar det gå bra. Med övning, förstås, och belöningsbaserad träning. Man lär hästen att markera med ett beteende att det är okej för dig att börja spreja, så kan den styra situationen och känner sig trygg. Det brukar gå jättefort att lära in och är inte så svårt! :)
 
För min ena häst har det funkat bra om hon först får lukta på det som ska sprejas på, vare sig det är pälsglans eller insektsmedel. Sedan i en invänjningsperiod gjorde jag det i boxen och hade henne i ett grimskaft så vi kunde röra oss runt tillsammans. Började med att spreja med munstycket väldigt nära kroppen på utvalda delar som var lättare och säkrare än andra, typ långt bak på halsen nära bogen, och gav rikligt med beröm när hon stod still.
Hon är fortfarande lite kinkig första gången insektsmedlet sprejas på för säsongen, men sedan är det bara att "spreja på". Hästen har aldrig sparkat eller något sådant, utan hon har bara sprungit undan obehaget.

Lycka till.
 
Jag vet hört ett tips om att t ex. ha hästen på gången och så spraya och fortsätta spraya, när hästen står still sluta spraya. Sen låta hästen stå still en stund och sen upprepa tills hästen fattar "aha, står jag still så slutar det".
Har själv inte behövt använda mig av den metoden då hästen jag hade var rätt snäll, men hade nog provat metoden om jag hade haft en häst som dansar runt.
 
Mina hästar har funkat bättre när jag har börjat spraya bakifrån. Jag har alltså stått vid huvudet (hästen i grimma och jag har hållit löst i grimskaftet) och sedan börjat med att spraya över ryggen (inte rakt på utan ovanför så att det regnar ner på ryggen) och sedan har de stått ganska lugnt när jag sprayat mellan bakbenen, under magen osv. De ställen där de tycker att det är obehagligt har jag tagit med svamp istället. Jag försöker undvika stress och tvång för det blir sällan hållbart i längden :)
 
spraya på svamp för att successivt gå över till att spraya på kroppen.

Däremot funkar inte vissa sprayflaskor med övertryck i. Hon hatar ljudet. Numera är det första gångerna hon markerar att det är spooky sedan lugnar det sig snabbt
 
Brukar hålla i hästen i grimma+grimskaft eller ha den uppbunden. Börjar försiktigt att spraya, berömmer. Blir de oroliga så stoppar jag, pratar med hästen hela tiden och när den är lugn fortsätter jag att spraya. Har inga problem med att spraya, till och med bebisarna går att spraya lösa i hagen. Tycker det är viktigt att inte göra en stor grej av det utan istället visa att det är inget farligt och berömma när det är rätt. Morot efteråt.
 
Först och främst så skulle jag inte ha hästen lös, håll i den eller ha den uppbunden. Ofta kan man bara spraya på lite lugn och hålla i hästen samtidigt, många hästar inser snabbt att det inte var så farligt.
Annars börja spraya där hästen reagerar mindre, tex svansen. Belöna under tiden.
 
Jag binder upp hästen i gången och sprayar. Bryr mig inte om att de fjantar runt, sprayar tills jag är klar och sen godis efteråt.

Min var lite bakrädd när han kom för två år sedan, höll på att sätta sig på rumpan och galopperade på stället första gångern Nu kan jag spraya överallt, även i ansiktet utan att han bryr sig.
 
Svampalternativet är bra, det här är utöver det. 🙂

Jag är helst i en stängd box om jag ska spraya något på en häst som inte är bekväm med det, och har grimma pch grimskaft på. Stå i mitten av boxen så att hästen kan gå runt dig om.den vill, och sedan sprutar du helt enkelt. Sluta när hästen stannar eller när du är klar. Slutar du när hästen blir orolig lär den ju sig snabbt att börja trampa runt för att slippa. Ofta blir det avdramatiserat på så här vis och hästarna lugnar sig snabbt. Såklart massor av beröm efteråt, alt när den står still.

Jag hade inte velat ha en häst som verkligen är rädd uppbunden, och särskilt inte på gången, pga risken att den går omkull och skadar sig.
 
Gör det till en vana att spraya. Jag sprayar alltid med vatten och borstar med mjuk borste för att få bort damm och få extra glans på hästen. Så mina hästar vänjer sig fort vid spray. De får rätt mycket morötter vid invänjning.

Har dock mött några hästar som verkligen varit panikrädda för sprayflaska och jag tycker inte det är lönt att bråka om det. Använder insektsmedel på svamp då. Att spraya svans brukar gå bättre eftersom det inte känns.
 
Jag hade en häst som var så rädd att han faktiskt slet sönder en nylongrimma (med brännskador i nacken som resultat) och stack när jag försökte spraya honom (det var... nästan 15 år sedan, till mitt försvar). Det fungerade absolut inte att "flooda" eller desensitera honom så som det exempelvis visas i filmen. Jag är överlag inte en anhängare av att göra liknande eftersom jag tycker det tar ifrån hästen valmöjligheter och ofta väcker onödigt motstånd.

Jämför med hur man botar spindelfobi. För riktigt stabila, motiverade personer kan det fungera att droppa en fågelspindel i knät ("flooding") och sedan vänta ut deras ångest tills den går ner och det känns ok att ha en fågelspindel i knät. Men vem hade föredragit det, egentligen?

Andra personer behöver jobba utifrån en långsam hierarki - titta på en bild på liten spindel, vara i närheten av liten spindel, ha liten spindel i handen, titta på stor spindel, vara i samma rum som stor spindel, ha stor spindel i handen.

Om man bryter ner sprayandet i komponenter så finns det säkert möjlighet att göra samma hierarki där. Vad är det hästen reagerar på? Är det lukten? Är det flaskan? Är det rörelsen du gör? Är det ljudet? Introducera och vänj hästen vid en komponent i taget till det verkar ok. Lukta på en svamp med medlet, låt flaskan stå framme på stallgången när du ryktar, gör rörelsen utan flaska, gör rörelsen med tom flaska, spraya långt ifrån osv. Finns mycket att göra utan att göra det med tvång och utan valfrihet.
 
Jag säger positiv förstärkning med klicker, funkat under för min som var både rädd för sparyflaska och vattenslang. Båda mina trängs nu mer om vem som ska få på sig i hagen när jag kommer med flugmedel.

Rekommenderar dock att stå ute och hålla i hästen (kapson eller grimskaft över nosen om det finns risk att hästen drar iväg då det gör det lättare att svänga hästen mot sig). Stå ute för att inte riskera att bli klämd eller upptryckt mot väggen av hästen och för att flugmedel ska ha bra luft genomströmning (har själv råkat ta död på kycklingar när jag använt flugmedel i stall trots litet stall med 2 boxar och 2 öppna dörrar).
 
Eller så har den lärt sig att det faktiskt inte är så obehagligt - poängen med desensitering.
Nja, poängen är att hästen ska stå still. Desensitering lär hästen hur vi vill att den ska göra när den utsätts för det men ändar inte på hur hästen upplever det.

Kan ta in ena som exempel, i och för sig aldrig blivit utsatt för desensitering men gjorde ingen när jag sprayade han utan han var stilla som jag ville och visade minimalt till inget obehag i grimma och grimskaft, tills han var lös i hagen och då kunde på ett annat sätt visa att han tyckte det var obehagligt då jag inte kunde komma nära han med en sprayflaska.
Så bara för att en häst står stilla när vi lärt den att den inte kommer undan innebär inte att ändrar på hur hästen upplever det utan bara hur det ska sluta så snart som möjligt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp