Spraya utan att hästen blir rädd - Utbruten ur Dumma frågor 2

Prova med startknapp? Det finns massor att läsa om du googlar. :) Kort sagt innebär det att hästen får vara med och säga till när den känner sig beredd, och då brukar det gå bra. Med övning, förstås, och belöningsbaserad träning. Man lär hästen att markera med ett beteende att det är okej för dig att börja spreja, så kan den styra situationen och känner sig trygg. Det brukar gå jättefort att lära in och är inte så svårt! :)
Det här med startknapp och stoppknapp tycker jag är otroligt spännande!

Jag har lärt mina hundar startknapp, men ingen stoppknapp än, lite osäker på hur jag ska gå tillväga där. Eller hur jag ska kunna implementera startknappen på något annat än gos! Det är kul att det fortfarande finns så otroligt mycket att lära sig :love::love:
 
Jag blev nyfiken på i vilka situationer du tränar med positiv förstärkning? :)
Undrar du i vilka situationer jag använder belöning? Positiv förstärkning är ju inte ett begrepp som är förbehållet de som använder någon specifik metod. Jag belönar väldigt ofta min häst när hon utför önskade beteenden.
Jag använder dock inte enbart positiv förstärkning, jag använder också positiv bestraffning.
 
Förstår absolut hur du tänker.
För mig var det runt millennieskiftet helt inne på NH men fick 00 min fösta häst som var ett äkta fuxsto både på ut och insidan som slogs på liv och död vid sådant tänk så började med "vanlig bond hantering" hantering igen då hästen blev mer och mer livsfarligt trotts hjälp från erkänt duktiga. Vid 03 till 05 så började jag tänka mer som i positiv hundträning men kände att det riktig vad jag sökte ändå för tryck och eftergift var ändå en stor del av tänkte runt hästarna som jag inte kom ifrån. 07 träffade jag Hans Sidbäck och tankarna började snurra åter igen men fick lite bekräftelse på att jag var på rätt väg, sorgligt nog för mig så bor han över 100 mil ifrån mig men annars så hade jag hämtar mer kunskap där ifrån. Sedan hittade jag för ca 7 till 8 år sedan Shawna Karrasch och polletten trillade ner helt för mig och kände att här är det jag har sökt.

Shawna Karrasch kommer ifrån delfinträning och gått över till hästar.
Har även tagit inspiration från författarna till kungens alla hästar men lite väl flummigt för mig men en skön kontrast och fler på vägen.
Glömde helt Kelly Mark och boken perfekt uppförande som inspirerade mig när den kom ut 04, var ju tack vare den jag började tänka mer som inom hundträning.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp