Sprenger bett

Agent Orange

Trådstartare
Vilket bett är mildast av kk Conrad ultra och dynamic rs? Båda tredelade! Märker man någon skillnad på dessa? Någon som provat båda? Söker alternativ att variera med! 😁
 
Går nog inte att säga. Själv hade jag en Dynamics RS och trodde jag var rätt ute. Efter ett besök hos vet/tandläkare så visade sig att så inte alls var fallet. Min häst kan inte ha tredelat överhuvudtaget.
 
Min häst funkar bra på tredelat. Har redan dynamic rs men söker ett annat tredelat till extratränset, gärna annorlunda utformat men ej skarpare. Därav min undran. 😊

Varierar med andra bett och har täta tandkontroller, så endast erfarenheter kring ovanstående bett önskas! 😊
 
Jag rider en av mina hästar på ett KK Conrad ultra med lösa ringar och upplever det som rätt snällt. Dynamic upplever jag som skarpare men just den här hästen gillade inte det alls när vi provade. Har dock använt det på andra hästar där det fungerar bra.
 
Min häst funkar bra på tredelat. Har redan dynamic rs men söker ett annat tredelat till extratränset, gärna annorlunda utformat men ej skarpare. Därav min undran. 😊

Varierar med andra bett och har täta tandkontroller, så endast erfarenheter kring ovanstående bett önskas! 😊
Min hade ett Kk ultra när jag köpte honom. Jag insåg snabbt att det inte var optimalt och veterinär höll med. Han har för smal käke och för tjocka läppar för att tredelat ska fungera.

Min veterinär anser också att det är onödigt att variera mellan två tredelade bett eftersom de ger så lika tryck. Ska trycket varieras bör det vara rakt/tvådelat/tredelat etc. Jag tycker att det låter logiskt.

Så om din trivs med ditt Dynamic, kör på det :)
 
Hej alla! Jag funderar på att köpa ett Sprenger Dynamic RS-WH Ultra Sensogan till min pålle. Han har vanligtvis 13.5 men det bettet finns bara i 13 eller 14. Vilken storlek skulle ni ta?

Tack!
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 819
Senast: villhöver
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 059
Senast: Fazeem
·
Utrustning Några som testat och märkt skillnad? Är nyfiken. Hade tredelat HS till min förre häst som va väldigt känslig i munnen och tänkte om...
Svar
13
· Visningar
1 191
Senast: Oknytt
·
Utrustning Har ni några tips till bett till känslig häst? Min häst har ett sprengerbett, dynamic med d-ringar, vilket fungerar bra men upplever att...
Svar
7
· Visningar
1 898
Senast: user19728
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp