Sprengerbett

Fiorano

Trådstartare
I början av veckan lånade jag hem ett Sprengerbett. Ett tredelat med gummikula i mitten. Första dagen var hästenjättefin och hon var inte så dragig som hon kan vara i munnen (tänk b-ponny som far iväg med näsan i vädret:p). Tömkörde sen och då var hon super. Idag red jag på det igen och tyckte dock att hon blev alldeles för stark på det, men hon är fortfarande betydligt stadigare och jag tror hon gillar det:).

Funderar dock på att prova något av de andra Sprengerbetten för att se om hon blir mindre stark framåt. Men liksom vilken modell ska jag börja med?

De två jag funderar på är WH Ultra som är tredelat med en lite annorlunda mittdel eller Dynamic RS.

Hur uppfattar ni olika hästar på dessa betten? Vilka passar dom?
 
Sv: Sprengerbett

Jag hade ett Sprenger KK, ett tredelat med löpande muffringar. Min häst gillade det men då det var aldelles för tjockt för henne (16mm) så reagerade hon med att öppna munnen varje gång jag tog ett tygeltag :( Men som sagt, ideen trivdes hon i å materialet trivdes hon med men alledes för tjockt så jag har köpt bomber istället. Hon älskar att de är ergnomiska som sprenger dynamics å så vitt jag hört så är dynamic serien väldigt omtyckt av hästar överlag. :) Men har du en häst som har lite mer plats i munnen så rekommenderr jag den typen som jag hade först! Nyper inte å stannar på plats, verkar ligga skönt i munnen å det jag gillar: eftergiften kommer direkt precis som ett vanligt bett :)
 
Sv: Sprengerbett

31954302.jpg


Sprengerbettet med gummikula (WH Ultra Soft) reds min häst på hos utbildaren i somras, blev stadigare i formen och tuggade på bettet. Jag köpte ett likadant när jag fick hem henne i början av hösten, men upplevde att hon blev lite tung i handen på det. Dock kan den upplevelsen berott på att jag inte orkar driva bakifrån och fram lika skickligt som utbildaren. Jag rider dressyr och tjejen som hjälper mig med hoppningen tyckte att hästen blev lite väl stark på bettet. Jag har därför detta bett enbart när jag tömkör, där funkar det perfekt.

31954300.jpg


WH Ultra med rörlig mittdel använder jag i dressyren. Jag upplever att hästen gillar bettet, tuggar lagom, men blir inte tung i handen. Det är ett bett som både jag och hästen trivs med. Jag tycker inte att hon känns stark på detta bett, men använder ändå ett annat vid hoppningen.

31610032.jpg


KK Conrad Ultra var det bett jag red in hästen på och som jag tyckt funkat super (men som utbildaren "dissade"). Tjejen som hjälper mig med hoppningen tycker att hästen funkar bra på detta och därför går hon på det vid hoppning och uteritter.

Conrad Ultra med fasta resp rörliga bettringar har jag använt på mina tidigare hästar och de tycker jag har fungerat bra. Första hästen gick med fasta ringar, han behövde ett bett som låg relativt stadigt, andra hästen gick med lösa ringar och funkade ypperligt på det.
 
Sv: Sprengerbett

Jag har provat både KK ultra 3-delat och Dynamic RS 3delat på min extremt känsliga pålle.
Jag köpte bridong med lösa ringar, eftersom min häst har liten mun och jag inte kunde ha tjockare än 14mm.
Men dom finns ju i lite olika ringar och tjocklekar.

KK Ultra var sådär...jag tror det är ett bra bett på mer vanliga hästar men om man själv känner på tryckfördelning mellan det och Dynamic är det en STOR skillnad, Dynamic är otroligt mycket jämnare tryckfördelning, vilket också är varför min pålle funkar bäst på det och ett nathe bett.

Jag röstar på Dynamic av sprenger betten, jag tror många hästar trivs på det, det är som ett mycket förbättrat KK ultra så om man är ute efter något med väldigt jämn överföring av hjälper, eller en häst som är väldigt känslig för tryck etc. så är det def. rätt bett.

WH Ultra betten har jag inte provat då jag vet att hästen inte skulle gilla dom.
Men Dynamic var en total räddning för oss, enda bettet förutom rakt syntet som han ens accepterar lite vettigt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sprengerbett

Jag har verkligen exakt samma upplevelse som dig med WH Ultra med gummikulan! Hästen blir betydligt stadigare, men blir alldeles för tung och stark. Hade dock gärna behållt till just tömkörning där det funkar väldigt bra:). Tyvärr tillåter inte ekonomin att köra två nya Sprengerbett. Velar lite mellan ett Dynamic och ett vanligt WH Ultra. Men det lutar just nu mot ett Dynamic... Har ingen möjlighet att prova något av dom då butiken hade slut på båda varianterna:(. beställer från Calevo ist.
 

Liknande trådar

Dressyr Klurar inte ut detta utifrån snabb koll i bett-bilagan till TR så kollar här. Som oerhört förändringsobenägen har jag ridit på likadant...
Svar
2
· Visningar
1 129
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 001
Senast: Lipperta
·
Utrustning Enda facit är ju att prova sig fram, men jag vet inte riktigt vad jag ska prova. Min ponny av äldre variant ska få ett nytt bett då han...
Svar
7
· Visningar
1 127
Senast: Pancakes
·
Utrustning Ända sedan jag såg Bomberbits Happy Tounge har jag velat testa något liknande. Har dock inte fått tummen ur utan växlar mellan två olika...
Svar
8
· Visningar
6 114

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp