Sprengers olika bettmodeller!

Aquakatt

Trådstartare
Halloj Buke!

Tänkte starta en tråd om sprengerbett, då inte sökfunktionen gett svar på mina frågor.

I alla fall:
Det finns ju ett uppsjö av olika bett från Sprenger, tex Dynamic RS, KK Ultra, "sånt där med gummikula", "sånt där med rulle på mittendelen (3-delat)" etc. Min fråga är vilken typ av hästar dessa olika bettmodeller brukar passa bäst? Jag är fullt medveten av att detta är högst individuellt, men finns det ändå något bett som rekommenderas för olika typer av hästar?

I mitt fall så har jag en ganska ny häst som är väldigt orolig i munnen (går och tuggar/grejar hela tiden med bettet). Går på 3-delat eggbett nu vilket tillsammans med fullcheek är de h*n trivs bäst med enligt förra ägaren. Pållen är kollad i munnen, men jag vet inte när, och ny koll ska göras inom närmsta veckan. Till saken så funderar jag på att köpa ett Sprenger-bett att prova på pållen. Men det finns ju så mycket modeller- vilken skall jag välja? Kommer oavsett att vara med fasta ringar och tredelat, frågan är då vilken modell?

Berätta gärna era erfarenheter av Sprenger betten, och i så fall vilken modell och vilken typ av häst det suttit på. Har du märkt skillnad jämfört mot vanliga bett?

Många frågor, hoppas att någon kan hjälpa mig:bump:.
Tack på förhand!
 
Sv: Sprengers olika bettmodeller!

(lånar tråden lite, hoppas att det är ok) Jag har letat efter ett Dynamic i strl 10,5 hur länge som helst nu men det verkar som att det inte tillverkas i den storleken. Någon som vet?

Jag har ett annat vanligt tredelat sprenger, är dock inte helt säker på vilken modell, men det kostade runt tusenlappen. Köpte ett Dynamic först men det var för långt och vill inte ha ett för långt.
Min häst är väldigt känslig i munnen, blir lätt lite tjafsig om man blir minsta lilla för hård eller har ett bett hon inte trivs med. Hästen är kollad i munnen. Hon blir tjafsig på "vanliga" tredelade, raka bett går hon dock bra på och Sprenger trivs hon utomordentligt på, hon söker sig mer fram till bettet, blir stadig i formen och trivs bara mycket bättre på det :) Det var värt varenda krona!
 
Sv: Sprengers olika bettmodeller!

Precis, Dynamic tillverkas inte i mindre än 11,5... om du inte vill göra en jättebeställning på 100 st :idea: Försökte nämligen själv ihärdigt att hitta det, konstaterade sedan bistert att hästen minsann får gå på 11,5...

Jag har bara provat Dynamic 3-delat, men det är outstanding! Pållen är mycket känslig i mun och vägrar prompt gå fram till bettet (går alltid bettlöst), helst vill han gapa och inte röra vid bettet. Detta bett sög han direkt tag i och gick fram i kanonform! Inget annat bett kommer i närheten av hans mun :love:
 
Sv: Sprengers olika bettmodeller!

Min pålle är extremt känslig i munnen och jag har svårt att få ett ärligt sug i handen, men det är jätte stor skillnad med Sprengerbetten. Han har ett WH ultra som tränsbett, det som har en rulle i kulan sas och på kandaret har han ett KK-ultra. Försökte rida honom på min gamla hästs kandar men det dög inte, han bara rullade ihop halsen och gick inte fram till bettet. Så det var bara att krypa till korset och investera i Sprenger och det är en väldig skillnad på honom, nu har han inga problem med att gå fram till handen.
 
Sv: Sprengers olika bettmodeller!

Jag upplever att många hästar gillar Sprenger Dynamic RS. Jag har haft det på många olika hästar med diverse olika munnar. Vissa helt vanliga utan problem. Och andra som är för så att de lärt sig försöka hänga. Men framför allt såna som lärt sig backa av och vara rädda för att gå fram till handen och skramlat med betten även på stallgången med andra bett. Såna som har en historia av att gapa eller tugga frenetiskt också. De går fram bättre till det här och är dessutom lugnare i munnen.
Jag har det med lösa ringar. Jag tycker det är bättre av någon anledning. Det är en känsla jag har.
 
Sv: Sprengers olika bettmodeller!

Jag varvade tredelat eggbett och Novabett innan, direkt hon får något av de betten i munnen är det ett jäkla fipplande/gapande/tuggande. Så här om veckan köpte jag ett begagnat Dynamic RS med fasta ringar, har bara hunnit använda det ett par gånger men vilken skillnad!! :laugh:
Helt plötsligt har hästen blivit lugn i munnen! Fortfarande lite grejande när man ska börja jobba, men det tror jag är mest en fixidé från innan. Helt underbart :)
 

Liknande trådar

Utrustning Vet man vad för typ av bett som anses trycka minst på lanerna? Antar att det är lite olika beroende på hur hästen ser ut men lite lika...
Svar
13
· Visningar
3 529
Senast: tuaphua
·
Dressyr Klurar inte ut detta utifrån snabb koll i bett-bilagan till TR så kollar här. Som oerhört förändringsobenägen har jag ridit på likadant...
Svar
2
· Visningar
1 131
Senast: Fiorano
·
Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 086
Utrustning Jag var på en föreläsning om bett i förra veckan. Där väcktes frågan om huruvida man bör variera bett på hästen, och inte alltid rida...
2
Svar
35
· Visningar
2 809
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp