Spricka/vrickad fot

Saeta

Trådstartare
Igår när jag var lite full sådär så råkade jag av någon skum anledning sätta mig på min fot, så den knakade till. Det gjorde förjävla ont men jag tänkte inte så mycket mer på det. Idag när jag vaknade hade foten svällt (svullnat?) upp och jag kunde knappt stödja på den. Den är blå på det området jag har ont också, där det är svullet.

Är väl antagligen en vrickning/stukning men hur ska jag göra för att det ska bli bra?
Alvedon hjälper inte speciellt mycket. Jag har foten i högläge och försöker använda den som vanligt.

Imorgon ska jag till Stockholm så jag kommer gå väldigt mycket.
OM det skulle vara en spricka (hur vet man det?), ska man röra foten som vanligt då?
 
Mitt förslag är att du åker till läkaren och får den röntgad, eller att de i alla fall kollar på den.

Jag trodde jag stukade foten för några år sedan och väntade med att åka in. Dagen efter visade det sig att den var bruten :p
 
Men är det någon idé att åka in? Har dom en speciell ortopedakut på samaritern? @whwycd

Jag hinner inte åka in idag heller, och imorgon är jag ju i Stockholm hela dagen. Har dom öppet på lördag tro? Annars får jag be om en läkartid eller åka dit på måndag.

@Sleepan Men oj haha! Hur hade det gått till när du bröt den?
Jag tror inte min är bruten, det känns svårt att göra det på egen hand så att säga.
 
Ja, de har ortopedakut där. Och du ska nog ta dig tid att åka in. Jag stukade foten för 7 år sedan (röntgen vid tre olika tillfällen så fraktur var uteslutet) och i fel läge har jag fortfarande problem med den (om jag rider med för korta stigläder och tappar balansen t.ex.)
Vill du inte åka in i alla fall så ger jag dig än en gång rådet att ringa 1177! (De kan även hänvisa till ortopedakuten!)
Lycka till.
 
Men är det någon idé att åka in? Har dom en speciell ortopedakut på samaritern? @whwycd

Jag hinner inte åka in idag heller, och imorgon är jag ju i Stockholm hela dagen. Har dom öppet på lördag tro? Annars får jag be om en läkartid eller åka dit på måndag.

@Sleepan Men oj haha! Hur hade det gått till när du bröt den?
Jag tror inte min är bruten, det känns svårt att göra det på egen hand så att säga.

Du är ju inte första personen som brutit foten i onyktert tillstånd. Det är ganska vanligt att folk gör det och fortsätter festa! Sen vaknar de upp dagen efter med en blå och svullen fot... vilket gör att det blir mer komplicerat för ortopederna att rätta till allt igen! Så mitt råd är att du omorganiserar dagens aktiviteter och snarast uppsöker sjukvården :)
 
Om jag var du hade jag definitivt åkt in för att få foten kollad. Om det är så illa att du knappt kan stödja på foten är det ju inte bara en lätt stukning...

Jag fick en spricka i min fotknöl efter att i ett fall ha "satt mig" på foten och fick hoppa på kryckor i 6 veckor...Min kompis ramlade på fyllan, åkte hem för att nästa morgon få åka ambulans där det konstaterades en ful fraktur i foten...
Som någon redan skrivit blir det ofta värre att rätta till ett brott om man väntar, så åk in idag och kolla!

Lycka till!
 
Tack för alla era svar!
Idag hinner jag dess värre inte till akuten, men troligtvis imorgon.
Jag kan ju gå på foten, men kan inte liksom "vila" på den. Jag är otroligt känslig så hade den varit bruten så skulle jag nog vara sängliggandes. Men det är vid fotknölen, precis under.
 
Det är inte alla frakturer som behöver åtgärdas, och inte alla obrutna fotleder som kan lämnas utan åtgärd.
Men om det är nedanför fotknölarna är det ganska osannolikt att du brutit fotleden. En rejäl vrickning med skadade ligament och instabil fotled kan vara nog så besvärlig och du kommer att behöva träna upp balansen när du väl kan belasta.
 
Okej, tack så mycket för ditt svar @CillaW . Det är precis under yttre knölen på vänster fot, och jag kan ju gå. Det gör bara så förbaskat ont att jag dör lite (men så är jag väldigt känslig också).
 
Jag skulle gå ner för trappan när det var mörkt, trampade på katten och trillade.

Katten klarade sig för övrigt utan men :p
 
Sist jag stukade foten var den blå ända upp till knäet, randig i div färger och såg allmänt hemsk ut.

Men den var inte bruten trots hög smäll vid skadetillfället.

Tog rätt lång tid att bli helt bra men det var skönt att ha svart på vitt att den inte var bruten och inte behövde sjukvård :)

Åk till doktorn ;)
 
@Sleepan Men oj!! Skönt att kisse klarade sig men usch vad obehagligt att ramla i trappen. Mardröm!

@lil-sis Blir farbror doktor imorgon eller måndag :P
Min fot är bara blå på stället där det gör ont, inte runt omkring.

Förstår, det är väldigt skönt att slippa oroa sig över om vad som hänt. Så för den sakens skull borde jag kanske gå dit imorgon... :)
 
Min höger fot blev "attackerad" av en stapel europall i juli förra året, dagen efter var hela foten och halva vaden blålila och svullen till dubbel storlek. Lindade bara hårt och jobbade som vanligt och efter tre veckor var all svullnad borta.
Dock fantes två blålila ränder kvar över foten nära ankeln och vid tårna ytterligare två månader och sista sårskorpan försvann först vid jultider.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag snubblade häromdagen, foten vred sig först åt vänster o sen åt höger, med ett rätt högt knäckande ljud. Gjorde svinont o jag blev...
Svar
19
· Visningar
940
Senast: sassiball
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
686
Senast: Mandarinen
·
Kropp & Själ Jag känner mig desperat efter tips, råd eller erfarenheter. Jag har så ont i min fot att jag inte kan gå :( Bakgrund; Blev sjuk väldigt...
2
Svar
21
· Visningar
3 683
Senast: kompis87
·
Kropp & Själ Jag har alltid vara stolt över mina fötters förmåga att klara typ allt och jag har gått och sprungit mycket det senaste fem åren och...
2
Svar
22
· Visningar
4 113
Senast: Lejonelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp