Springa bredvid...

the_connemara

Trådstartare
... varför gör alla ponnyryttare det (generaliserar, jag är ju oxå ponnyryttare *ler*) så fort ponny gått över mållinjen? De slänger sig av och antingen springer de själva eller ngn hästskötare med ponnyn. Varför?? Och hur kommer det sig att nästan inga storhäst ryttare gör det?

Hästen är ju knappast död när den kommer i mål efter en lätt klass (eller nån annan heller för den delen), då är det ju helt fel tränad. Meningen (enligt mej) med att trava av hästen efteråt är ju för att den ska få lugna ner sig och slappna av, få sträcka ut överlinjen igen och ta mjuk stöd på bettet för att hitta ett lugn tempo där den kan varva ned. Springer man ijämte så går ju inget av detta... Sen är det däremot bara bra att sitta av när hästen ska skrittas av, men det är det ju alltid.

Så alla ni, upp till bevis, vet att ni finns *ler* Varför springer ni?
 
Jag hoppar av efter jag har ridit i mål... :eek:
Min hästskötare brukar få trava av ponnyn när vi har hoppat klart, så hon får rida lite i alla fall... :smirk:
 
Varför? Så hon får rida... Ok, jag är ju absolut inte av den meningen, vill själv trava ner min ponny när den släpat runt mej på banan men det behöver ju andra inte tycka (vilket du ju inte gör).
 
hejsan!
e inte ponnyryttare längre men när jag tävlade ponny (upp tom msv A) så hoppade jag av och sprang. varför ?? bra fråga faktiskt.. tyckte att hästen släpat på mej hela banan o som uppskattning låta henne vila.
oftast ville hon ta ett varv till så d va liksom inget fel på kondisen hos henne.
men i Debutant o lätt e d väl inte så viktigt (även fast d e då ponnierna o ryttarna har dålig kondis)men i msv b kllasser tycker jag inte d e me rän rätt att hästen slipper bära mer än vanligt.
hästen e ingen soffa man ska sitta på o dessutom e d skönt o springa själv o sträcka ut.
 
för då har hästen släpat runt på en hela banan och det kan vara skönt för hästen att släpa på ryttaren. som en belöning helt enket.
och vist kan hästen varva ner även ifall du springer breviid istället för att sitta på ? det är ju bara skönt för hästen att slippa ryttaren.
 
Mmm... Är ju som sagt inte av eran mening men jag kan lite förstå det. Jag tycker abslout inte att man använder hästen som en soffa om man travar av. Syftet med att trava av är ju att hästen ska få "stretcha" ut sina muskler efter en hård ritt, massören är MKT noga med att påpeka detta för mej. Jag får inte börja skritta av henne innan hon sökt ärligt stöd på bettet och gått i lång låg form ett tag (gäller varje ridpass), just för att hon inte ska bli stel och få träningsvärk (stretchar efter att jag suttit av oxå men det bli inte samma sak). Iofs så är hon lite känslig, men inte sååå känslig. När man springer med hästen kan den varva ned, ja, men man kan inte få den att sträcka ut överlinjen (iaf inte en trött ryttare och håller i tygeländen).
 
Förresten... hoppar ni av och springer när ni galopptränar oxå eller? :devil: För ponnyerna går väl ändå inte till max på tävling??
 
Ja det har jag alltid undrat varför :confused: Vi på stora hästar gör det inte. Även fast de har gått långa banor, utan varför inte skritta hästen efter istället?

Vi brukar leda hästen ända tills andningen gått ner och då direkt utan saker och endast ett svettäcke på.

Tänk om man rusar runt med hästen så efter terrängen och det av någon händelse skulle finnas en skada??

Nä stannar direkt spänner upp sadelgjorden tar av skydden direkt och går sakta och lungt med hästen det gör i alla fall jag. :)
 
Där sa du en sak, att man inte ska "springa sönder" ev skador från terrängen. Det är ännu en anledning till att jag travar av hästen uppsutten, jag vill känna hur den känns efter att vi gått i mål. Är hästen ex tröttare än vanligt eller känns konstig (minsta aning till skada sitter jag givetvis av och kollar/skrittar).

Ja, varför springer aldrig storhäst ryttare med sina hästar? Mkt bra fråga...
 
Jag travar alltid hästen uppsutten en liten stund när jag gått över mållinje, sen hoppar jag av och joggar med hästen tills den kommit ner i andningen och sist men inte minst går jag en bra stund med den. Det tar minst 20 min för hästen att jobba bort mjölksyra i musklerna och det effektivaste sättet att få bort detta är genom trav! Sen att man springer jämte hästen är väl en ren bamhärtighets grej... den har släppat på dig genom 3 tunga pass!

Självklart joggar jag hästen och skrittar i minst 20 min efter en hård galoppträning oxå! Jag sitter väl oftast inte av förrän när jag skrittar men då har jag ju inte ridit ett par timmar heller.

MVH Minna :p
 
just för att hästen kanske inte skall behöva springa mer, se bara på de som tävlar i löpning tex orientering De springer ju inte mer när de kommit i mål.

Man vill ju att hästen skall vila efter terrängen och att man skall ta av skydden så fort som möjligt. Mina skydd åker av direkt i målområdet + att sadelgjorden spänns upp och sadeln tas av och ett svettäcke läggs på. Leder hästen tills den har gått ner i andningen och går sedan och spolar av den och sätter på kylgel. sedan när hästen har pustat ner så får den gå in i boxen (eller trailern då) och vila för att efter någon timme eller två får gå ut igen och beta gräs. Detta kanske är vanligare vi flerdagstävlingar. Men har aldrig sett någon internationell ryttare springa med sin häst efter uthållighetsprovet. Lucinda Green sa på en föreläsning här i Sverige att det första hon gjorde var att ta av skydden och det gjordes direkt vid målgång, sedan så skrittades hästen vid hand.
 
Vi storhästryttare är alldeles för bekväma! Jag är helt slut när jag kommit i mål, inte kan jag springa då! Min kompis skäller på mig för att jag sätter mig ner och vilar vaderna en stund mitt i banan! :rofl: ha ha
Men jag är noga med att trava ner hästen ordentligt och sedan leda den i skritt tills den torkat
 
just för att hästen kanske inte skall behöva springa mer, se bara på de som tävlar i löpning tex orientering De springer ju inte mer när de kommit i mål.
hrmm.. viss korrigering kan behövas. I regel så tar man det lugnt efer ett lopp, dock finns det vissa som joggar ner efter ett lopp. De som gör detta är i regel H21ELIT löparna som tagit ut sig rejält, jämförbart med *** och ****. Men vanliga motionärer gör, vad jag vet, aldrig det.
 
Är hästen så slut att den inte orkar trava av sig 2-5 min... Ok du låter din häst slippa trava, det gå säkert lika bra (tror inte detta gör såå mkt skillnad bara man skrittar ordentligt) men jag undrade just varför ponnyryttarna sprang omkring med sina ponnyer, inte låter dem dem vila inte *ler* Och de flesta jag sett är och sådana ponnyer att de springer omkring med ryttaren mer eller mindre hängandes i tygeln, ser absolut inte så trötta ut att de behöver springa "själva".

Jaja, eg så ville jag har reda på varför det BARA var ponnyryttare (och många av dem) som betedde sig så här och INTE stor häst ryttare, det är ju ingen skillnad på om hästen är stor eller liten, sen hur alla gör individuellt är ju en annan sak (tycker alla låter vettiga, lessen om det inte låtit så! *förlåt!*)...
 
Äh dumt exempel när du lägger dig i ;) Men om man säger som så att man tittar på löpning på tex tv och idrottsgalor så stannar ju faktiskt alla (utom de som vinner då) när de kommer i mål.

Och andningen går ju faktiskt fortare ner när de skrittar än travar!
 
Jo jag sprang med min häst förut också, då när jag var ponnyryttare OCh junior, men man brukar ju se vad de riktigt duktiga gör och det måste ju finnas någon orsak till att de gör vissa saker. De sprang inte med hästen efter terrängen utan tog av alla saker, på med ett täcke och sedan skritade den för hand tills andningen gått ner.

Min häst brukar sluta blåsa efter kanske max 10 minuter och då är det efter en stor ansträgning. Trots det så går vi med henne i minst 20minuter innan vi spolar av henne.
 
Fast det är kanske dumt att jämföra med människor överhuvudtaget för de har ju muskler i benen som kanske behöver bli av med slaggprodukter o så.
 
Bland idrottare är det vanligt att man joggar ner efter målgång, innan man stretchar. Beror lite på hur långt och länge man sprungit och i vilket tempo. Framför allt sprinters brukar jogga ner för att bli av med mjölksyra, sprint förekommer även i orientering, plus att det brukar spurtas hejvilt på upploppet, så nog finns det skäl för orienterare att jogga ner efter. Jag ska fråga hur min syster brukar göra, hon tävlar SM.

Har man ridit sin häst i lugnt tempo runt banan finns inte samma behov för den att jogga ner, som om man pressat tempot sista biten. Hur som helst så är det bra för ryttaren att jogga ner efter ritten, med eller utan häst, eftersom man lätt spänner sig i höfter, ljumskar, ben. Och viktigast av allt så ska man stretcha - det är det få ryttare som gör. Ja jag vet att det inte var det tråden handlade om :smirk:
 
Sv: Springa bredvid...

Ha ah det första jag spontant tänker på när jag läser denna tråd...........Varför ponny ryttare springer med sina ponnyer? - just för att dom är ponny ryttare dvs ungre lättare och smidigare!!!! Eller:angel:

Är själv just nu ungponny ryttare (närmare 30 år) som tävlar Ft (ponny & RH) och tidigare tävlat distans och i ärlighetens namn...hoppa av och SPRINGA :eek: *funderar* kanske därför jag la av med distansen? blev ju en hel del springa där!

Går av mina hästar, känns bra.

Men inte behöver man tvista om hur man skall varva ner sin häst/ponny naturligtvis gör man som man vill, efter sina egna förutsättningar med eller utan spring i bena:bump: bara man gör det!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Springa bredvid...

När jag har ridit en terräng (har tävlat upp till CIC**) så har jag aldrig hoppat av min häst direkt efter målgång.
Jag travar av den och känner då om den känns fräsch, det är även bra för att minska hästens mjölksyra i musklerna och hästen får då mindre med träningsvärk.
Jag skrittar av min häst ett tag, därefter skrittar man till transporten eller till stallet och sadlar av. Jag lägger på ett täcke så att hästen inte blir avkyld allt för fort. Sedan så blir det en stunds promenad... sedan vila i boxen.. hästarna vill vara för sig själva också... men efter någon timme är det ut och gå igen...
det är mycket pyssel med en häst efter en terrängritt....

Så jag ser ingen logik till att hoppa av hästen direkt efter mål....
Det finns väl ingen idrottsman som inte varva ner efter de har sprungit ett marathon...???

Det finns inte många "stjärnor" som hoppar av sin häst direkt och springer med den efter... det är bara ngn fixidé.:)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 155
Senast: Milosari
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 624
Senast: Efwa
·
Dressyr Hej! Min nordsvenska travare är nästan helt omöjlig att sakta av när vi galopperar, jag menar allvar. De första stegen kan vara bärande...
Svar
14
· Visningar
2 410
Senast: Linja
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 456
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp