Springa på hårt underlag..?

Zewz

Trådstartare
Hur funkar hund-tassar, ben o ryggar om hunden springer sträckor på hårt underlag? (asfalt)
Cyklar ofta med Hobbe, han älskar det o det funkar jättebra.
Försöker hålla mej på vägar där han kan springa i gräs på sidan av vägen, men vissa sträckor måste ju ändå avverkas på ren asfalt. Växlar tempo o cyklar oftast rätt lugnt så han kan trava på i ett makligt tempo jämte cykeln, men han älskar ju o springa som bara #&{%¤& o gör det ofta o gärna.
Han är ju en liten lätt hund men har ändå funderat på om han kan ta stryk av det hårda underlaget i längden?
 
Jag tror inte det är någon fara om inte din hund reagerar negativt på det. Det mesta går att läsa av på hunden.
 
är han röntgad? för en frisk och inte för tung hund ska det inte vara några problem, men man behöver ju inte rejsa på asfalten.
 
Nej, han är bara 1½ år än, o kastrerad så nån röntgen har jag inte planerat än iaf.
Brukar känna på både tassar o ben efter cykelturerna, o han verkar inte må dåligt av det. Håller som sagt lugnt tempo på asfalten.
En nätt pinscher på dryga 11 kg... Byggd som en löparhund är han oxå :)
 
Asfalt är slitsamt för hundar att springa på precis som för oss människor. De flesta hundar tar dock inte skada av att löpa på asfalt så länge det inte handlar om ett maratonlopp om dagen.
 
Jag har cyklat mycket med mina hundar, 8 kg och 10 år (cyklas inte längre) och 15 kg och 7 år, de har inte tagit någon skada av det.
Nu cyklar jag sen 4 månader tillbaka några gånger i veckan med den större fram och tillbaka till stallet.
Och planerar att forsätta med det tills underlaget säger stopp.
Försöker undvika asfalt i den mån det går.
Är man uppmärksam på sin hund tror jag inte att det är någon fara.
 
Nja, skulle jag vilja säga. Det är inte speciellt skadligt eller slitsamt för oss människor att springa på asfalt. Jag har själv varit en flitig joggare under 10 år med asfalt som underlag. Jag har faktiskt alltid föredragit asfalt framför grus/gräs då det är lättsprunget.

Problemet är nästan alltid inte underlaget utan själva konditionen. För en grundtränad människa så är asfalt inga problem men för en trött tom kanske lite överviktig människa så kan det stumma underlaget vålla problem.

Jag skulle vilja säga att samma sak gäller för hundar och hästar oxå för den delen.
 
men vi har en massa finesser i våra gympadojjor, skulle nog vara mer slitsamt att springa barfota. jag har väldigt överrörliga fotleder så jag skulle brutit fötterna av mig om jag så mycket som funderade på att springa utan stödet och dämpningen från ett par bra gympadojjor.

men å andra sidan sägs det vara bra för hästar att trava på asfalt korta sträckor och i balans. kan det funka på hundar också?
 
Visst har vi gympadojjor också men det är faktiskt en vanesak. Det har funnits en del barfota löpare genom åren, även på maraton så att springa utan skor är inte helt ovanligt...Jag är ganska säker på att det är samma sak som gäller där, dvs succesiv uppbyggnad.

Sviktande skor för hästar finns redan även om det har visat sig vara en ganska komplicerad fråga.

Poängen är att vi och de flesta djur har en otrolig anpassningsförmåga och om lägger upp träningen klokt så klarar vi och djuren mycket mer än vad man tror.
 
Lånar knapp

När vår jämte var på rymmen fick han blåsor under trampdynorna efter endast en mindre sträcka på asfalt. Enligt veterinären är det inte ovanligt att hundar får det.
 
det handlar nog om ovana i så fall. mina hundar får aldrig blåsor, men de är ju vana vid att gå på asfalt.
 
Det är kanske vanligt. Däremot bör man ju tänka på att asfalt kan bli förfärligt varmt på sommaren...
 
Naturligtvis härdas tassarna efter ett tag, precis som med människor som går barfota. Man måste tänka på att ta det lugnt ibörjan, framförallt vid cykling då det går lite snabbare än vanligt promenad tempo.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
Svar
7
· Visningar
200
Senast: geting
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 142
Senast: Migo
·
Hundhälsa Hej, har en fråga. Min labbe är 11 månader och jag har börjat cykla med honom. Han älskar att springa bredvid cykeln på gräset intill...
Svar
4
· Visningar
785
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 444
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp