Bukefalos 28 år!

Springer fram och sparkar?

skuggi

Trådstartare
Jag hörde om en åring, okastrerad hingst som går i hage med bara en jämngammal kompis.
Han ska i hagen plötsligt ha kommit galopperande från stort avstånd fram till en tjej i hagen med en skottkärra, vänt om och kickat henne på låret och sedan dragit.

Vet tyvärr inte mer om händelsen, men hur skulle ni tolka ett sånt beteende? Har ni hört om något liknande förut?
 
Sv: Springer fram och sparkar?

En häst som inte lärt sig att man 1. Inte får sparka mot folk/i närheten av folk och 2. inte lärt sig vara försiktig runt människor. Och så ville den säkert leka eller typ bekräfta sin plats eller något. Ja, jag har både sett och upplevt det men inte blivit träffad och jag har slängt både grimmor och sprungit efter och skrik för att väldigt tydligt visa att det inte alls var något ok beteende. Vilket brukar funka på ynglingar eftersom de inte gör det på pin kiv utan bara inte vet bättre.

Gör hästen det mer utstuderat och/eller ofta eller är äldre (borde veta bättre) är det betydligt värre!
 
Sv: Springer fram och sparkar?

Ja, min tanke var också typ någon variant på försök till lek. Men sådär gör de ju inte ens på varann tycker jag..
Tyckte det lät som en lite störd grej att göra, bara springa fram sådär...

Tyvärr har de hanterats för lite från början, kan tänka mig att en flock med vuxna kanske också skulle hjälpa. Tanken är visst att den ska flytta, hoppas de hittar en bra flock åt den.
 
Sv: Springer fram och sparkar?

Jaha, det där har jag sett på nära håll. Ett sto fölade i ett stall, fanns bara hon och andra ston som inte var dräktiga. Ägaren envisades med att ha kvar fölet i samma hage, den blev såklart sysslolös och började ägan sig åt en massa konstigheter. Den klättrade på samtliga ston, ett par sa ifrån vilket resulterade i ägaren till fölet blev förbannad. Fölet började sedan terrorisera människor, och ve den som sa ifrån då fick de på moppo av ägaren.

Därefter kom sparkarna, och den gjorde precis enligt din beskrivning, galopperade fram kastade sig runt och skickade ut bakbenen. Inte trevligt alls.
 
Sv: Springer fram och sparkar?

Vet tyvärr inte mer om händelsen, men hur skulle ni tolka ett sånt beteende? Har ni hört om något liknande förut?
Jag tolkar det som en okunnig människa som inte kan läsa av hästar och borde inte vara där inne. Går man in till hästar i hagen så är man uppmärksam på flocken eller hur hästen verkar. En som dessutom kommer galopperandes emot dig skulle jag ta skydd med skottkärran. Hade jag ingen hade jag sett till att gå ut ur hagen.
gulan
 
Sv: Springer fram och sparkar?

Jag TROR inte att tjejen är direkt oerfaren, däremot kanske hon inte alls väntade sig den där sparken. Nu vet jag ju inte alls hur hästen såg ut när den kom farande, men jag hade nog inte väntat mig något sådant iaf.
Kanske kan hända att hon gjorde något offensivt för att stoppa upp? Och att han då sparkade i protest?
Ja, jag vet inte som sagt. Obehagligt, men tydligen inte så oväntat då som jag först tänkte..
 
Sv: Springer fram och sparkar?

Jag har upptäkt att det farligaste är att ha en snäll/väluppfostrad/vettig/kalla-det-vad-du-vill häst. Man slutar tänka att de flesta hästar faktiskt inte alls stannar en halvmeter innan den kommer fram, att den inte försöker knö sig förbi, att den inte låter bli att slå ut med benet om den inte vill få hovarna kratsade osv osv. Min han vara brötig och lite hårdhänt men i de lägena vet han om att han är det, han går inte bara rakt på mig utan att jag fattar det och "tillåter" det liksom. Mao man bli inte skadad. Sen träffar man en ny häst och inser hur blåögd man blivit :o
 
Sv: Springer fram och sparkar?

De är djur ?
Den kanske lekte (i dess egen värld) och vände baken till och råkade träffa ?
Eller tusen andra variabler med i sammanhanget ....

Man ska akta sig för som människa att definiera djur som konstanta i sina beteenden - rent allmänt ...
 
Sv: Springer fram och sparkar?

Man ska akta sig för som människa att definiera djur som konstanta i sina beteenden - rent allmänt ...

Verkligen! Även om det ju faktiskt är vad man (jag i alla fall) gör typ hela tiden. Jag står iaf inte beredd på att min häst ska sparka mig när jag ska lyfta ett ben, även om jag såklart inte ligger på knä med nosen i perfekt träffhöjd :p

Man jag hade faktiskt inte orkat leva med att hela tiden vara på min vakt mot min häst jag träffar varje dag. Hästar jag inte känner försöker jag tex akta mig att inte stå rakt framför men ärligt talat har det extremt låg prio med min egen. Även om jag nog automatiskt ställer mig lite vid sidan om han någon gång är på helspänn.
 
Sv: Springer fram och sparkar?

Jag TROR inte att tjejen är direkt oerfaren, däremot kanske hon inte alls väntade sig den där sparken.
Om man blint litar på att ingenting kan hända med hästar så har man dåligt säkerhetstänk. Mycket dåligt till och med.
Nu vet jag ju inte alls hur hästen såg ut när den kom farande, men jag hade nog inte väntat mig något sådant iaf.
Det skulle jag göra. Oavsett om jag känner hästarna eller inte. Jag är alltid uppmärksam på flockens förändringar och är beredd att gå/springa undan.
Kanske kan hända att hon gjorde något offensivt för att stoppa upp? Och att han då sparkade i protest?
Protest för vad? Det låter lite farligt nära ett förmänskligande av hästen...
gulan
 
Sv: Springer fram och sparkar?

Låter som en helt normal och understimulerad åring som haft för lite jämnåriga kompisar att leka med och vuxna individer i flocken som lärt den hur man uppför sig.

Jag skulle leta fel hos uppfödaren innan jag letade fel hos åringen. :meh:
 
Sv: Springer fram och sparkar?

Jag tolkar det som en understimulerad unghäst med förlite kompisar..

Hemma har vi ohanterade hingstar tillsammans, en flock med ca 15 individer, ingen vuxen häst i flocken heller, äldsta hästen är 4.. men aldrig har jag varit med om att någon har försökt sparka i hagen, isåfall har man varit för nära när de fightas eller leker, eller så har de "viftat" när man försökt verka. Men ingen har sparkat utan att man förstått anledningen.
 
Sv: Springer fram och sparkar?

Ah, missförstå mig inte. Jag letar inte fel på hästen, absolut inte. Min spontana tanke var också understimulans i kombination med för lite hantering och respekt för människor. Men samtidigt har jag aldrig sett/hört någon bete sig så, så jag undrade om man skulle tolka det här som extremt beteende.

Men som det låter så är det kanske väldigt lätt löst med bättre sällskap och mer hantering. Problemet är väl att ägaren inte är så väldigt erfaren, så jag hoppas lite att hästen inte är alltför extrem...
 
Sv: Springer fram och sparkar?

Jag tror bästa boten är att släppa honom i en ny flock med fler slynglar så han får lite annat att tänka på, bästa fostran är andra hästar och sedan att man är konsekvent med all hantering av honom. Än så länge är han ung men det är bråttom att stävja i tid innan det blir ett problem, kan hon inte ha honom på en lösdrift med andra unghingstar?

Han är troligen varken extrem eller dum utan bara väldigt understimulerad och i stort behov av fler hästar och rutiner. En åring hanteras inte så mycket, det viktiga är en bra flock för honom att växa upp i. Ta för allt i världen inte ut ngn "expert" som ska lära honom veta hut, han behöver fler hästar och i sin egen ålder.

Många hanteringsproblem skulle försvinna om folk lät sina hästar gå ute mer med andra hästar och inte bara några timmar med en/ett par eller inom synhåll.
 
Sv: Springer fram och sparkar?

Jag tror bästa boten är att släppa honom i en ny flock med fler slynglar så han får lite annat att tänka på, bästa fostran är andra hästar och sedan att man är konsekvent med all hantering av honom. Än så länge är han ung men det är bråttom att stävja i tid innan det blir ett problem, kan hon inte ha honom på en lösdrift med andra unghingstar?

Han är troligen varken extrem eller dum utan bara väldigt understimulerad och i stort behov av fler hästar och rutiner. En åring hanteras inte så mycket, det viktiga är en bra flock för honom att växa upp i. Ta för allt i världen inte ut ngn "expert" som ska lära honom veta hut, han behöver fler hästar och i sin egen ålder.

Många hanteringsproblem skulle försvinna om folk lät sina hästar gå ute mer med andra hästar och inte bara några timmar med en/ett par eller inom synhåll.

skriver under på det :)
 
Sv: Springer fram och sparkar?

Jag vet inte hur jag skulle tolka det, men i ett tidigare stall jag stod i fanns ett halvblodssto som gjorde samma sak i hagen. Vid ett tillfälle slet hon också omkull den som ledde henne och galopperade iväg, innan hon sprang tillbaka, kickade efter människan som låg på marken, och sprang iväg igen. Jag vet inte om det berodde på att hästen bara var ouppfostrad eller om det också var dominans inblandat, men även om den hästen var "känd" för att gå över folk tyckte jag den sistnämnda händelsen var extremt otäck.
 
Sv: Springer fram och sparkar?

Personligen vet jag inte om ett huligangäng med unghingstar är den bästa vägen, men ägaren har för avsikt att flytta hästen till ett annat stall där den kan få gå i större flock och även bli uppfostrad av andra vuxna individer. Han måste bara kastreras innan, svårt att hitta bra stallplatser med hingst.

Nu är jag inte i någon som helst bestämmandeposition, eller ens knappt rådgivande, men det finns nog inga planera på att ta ut någon som ska "tukta" honom, det är helt emot ägarens principer.
 
Sv: Springer fram och sparkar?

Har träffat en sånn hingstunge förut. Han var tuff och katig och lekte på detta vis även med de andra hästarna. En del är helt enkelt katigare än andra ;-)
 
Sv: Springer fram och sparkar?

Jag har aldrig skrivit huligangäng utan jämnåriga lekkamrater. Att flytta honom till en flock med äldre hästar ger inte honom utlopp för överskottsenergi och leklust, det måste isf finnas andra, äldre hästar som vill leka med honom och inte bara sätta honom på plats! Han är ett barn, det ingår i att bli vuxen att få leka med jämnåriga, få busa och mäta sina krafter.

Enda gången min ena hade sådanna hyss för sig var när han var tillsammans med sin mor på Ultuna på isoleringen i sex dygn innan stoet avlivades och sedan den första tiden tillsammans med sin nya fostermor innan vi vågade släppa ut dem i den stora sto- och fölflocken. Alla försök till att leka/brottas med människor som att stegra, sparkas eller bitas försvann över natten när han fick jämnåriga att leka med istället och det har aldrig någonsin vara några tendenser till dumheter senare heller.

De enda hästar jag känner till som sysslat med sådanna dumheter är de som inte haft jämnåriga att leka med som föl och unghästar. :yuck:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 024
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 673
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 635
  • Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
745
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp