Bukefalos 28 år!

Springmask

12345

Trådstartare
Min 12-åriga dotter har fått springmask. Har köpt det receptfria medlet Vanquin och doserat enligt tabell. Hon fick tabletterna igår på morgonen men det kommer fortfarande ut maskar med hennes avföring, både levande och döda.

Hur länge tar det innan maskarna är borta?
 
Sv: Springmask

Menade hur länge tar det innan maskarna är borta efter första dosen Vanquin.

Har pratat med vårdcentralen nu då dottern fortfarande besväras av maskarna trots att hon har fått medel. De vägrar skriva ut starkare och säger att vi ska vänta i 2 veckor och sedan avmaska med Vanquin igen. De kommer ju aldrig försvinna då? Om två veckor kommer de ju ha förökat sig något enormt och lagt ägg överallt?
 
Sv: Springmask

Mask är inte roligt, varken hos människa eller häst.... Jag har upplevt att Vanquin är bättre än Vermox, trots att det är receptbelagt. Det som satte stopp för masken hos oss, efter flera års återinsjuknande, var att allas underkläder, allas sängkläder och alla handdukar tvättas i 90 grader. Alla i familjen behandlas med Vanquin i 2 omgångar efter varandra, underkläder (stoppas i plastpåse) tas av i duschkabin/badkar för att golvet ska kunna spolas av. Toaletten och golvet runtom torkas av dagligdags med sprit. Plus allting annat givetvis! ;)

Lycka till!
Noa
 
Sv: Springmask

Min 12-åriga dotter har fått springmask. Har köpt det receptfria medlet Vanquin och doserat enligt tabell. Hon fick tabletterna igår på morgonen men det kommer fortfarande ut maskar med hennes avföring, både levande och döda.

Hur länge tar det innan maskarna är borta?

Det tar ju några dar innan allt är ute. De förökar sig inte nu, men det krävs mycket noggrann städning för att få bort alla ägg så man inte blir återsmittad. Upprepa efter 14 dagar för att komma åt de som inte nåddes med förra omgången, INTE tidigare, då kommer du inte åt dem.

Om hon blir återsmittad, be henne vara uppmärksam tidigare på att det kliar så man kan behandla snabbare och slipper den otrevliga känslan så lång tid.
 
Sv: Springmask

Maskarna är fortfarande igång på kvällen, hon har klåda och "känner" hur det rör sig. Kommer de inte "ut" från tarmen för att lägga ägg?

Städar som en tok, hon duschar två gånger om dagen (byter underkläder varje gång). Hoppas hoppas att de lugnar ned sig snart....
 
Sv: Springmask

Nu borde de ha gett sig. Är ni säkra på att hon tog tillräcklig dos? Eller kanske hon hade så mycket att det tar lång tid att komma åt dem?

Det går att pilla ut dem när man känner dem för att slippa krypandet .
 

Liknande trådar

Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 788
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 631
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 840
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 323
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Tråden för spår
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp