Spruckna nagelband

sthu

Trådstartare
Era bästa tips mot spruckna nagelband?

Jag får stora sprickor som går ner en bra bit på fingret, gör ont och blöder en hel del. Har provat att smörja morgon och kväll (kan inte smörja på jobbet) men det hjälper inte..
 
Era bästa tips mot spruckna nagelband?

Jag får stora sprickor som går ner en bra bit på fingret, gör ont och blöder en hel del. Har provat att smörja morgon och kväll (kan inte smörja på jobbet) men det hjälper inte..
Vad smörjer du med? Om jag får hudsprickor på fingrarna använder jag alltid försvarets hudsalva. Den lägger sig som ett skyddande lager och sedan läker sprickan där under. Har inte hittat någon annan salva som funkar så bra. Jag behöver aldrig smörja speciellt ofta heller. Effekten håller länge, även om man tvättar händerna ett antal gånger.
 
Vad smörjer du med? Om jag får hudsprickor på fingrarna använder jag alltid försvarets hudsalva. Den lägger sig som ett skyddande lager och sedan läker sprickan där under. Har inte hittat någon annan salva som funkar så bra. Jag behöver aldrig smörja speciellt ofta heller. Effekten håller länge, även om man tvättar händerna ett antal gånger.
Oftast min vanliga handkräm. Har rätt känslig hud och kan inte använda vad som helst.

Får absolut inte vara kladdig om händerna på jobbet.
 
Jag klipper nagelbanden några gånger i veckan, då slipper jag sprickorna. Plus smörjer händerna ett antal gånger om dagen.
 
Nagelolja efter jobbet och fet handkräm på morgon/dag. Att de spricker beror ju på att huden är torr och man behöver tillsätta både fukt och fett.

Att inte utsätta händerna gör kyla/väta är en bra förebyggande hjälp, speciellt under tiden som nagelbanden läker men även annars.
 
Så pass djupa sprickor som du beskriver har jag aldrig haft, så det har jag inte erfarenhet av.

Jag använder jojobaolja på naglar och nagelband, två gånger per dag (är mitt mål :angel:). Det är en fet olja och jag använder ungefär tre-fyra droppar totalt.

Nu i höst har mina händer behövt mer fukt än vanligt. Jag använder nu body butter (tyvärr en som utgått från The Body shop, Aloe - fri från parfym), som jag toppar med handkräm från Neutrogena (utan parfym). Den senare är ganska "glycerinig" och verkar låsa in den första krämen. Sambon gör lika. Vi bör inte heller vara kladdiga om händerna på jobbet (kan bli fläckar på materialet som vi jobbar med).
 
Era bästa tips mot spruckna nagelband?

Jag får stora sprickor som går ner en bra bit på fingret, gör ont och blöder en hel del. Har provat att smörja morgon och kväll (kan inte smörja på jobbet) men det hjälper inte..
Tror du behöver testa olika saker att smörja med. Jag har fått bäst resultat med nagelolja men det är säkert olika för olika personer.

Jag smörjer (oljar in) på kvällen och det funkar sedan hela dygnet.
 
Tips på bra olja?
Har provat oljor förr utan resultat. Upplever mest att det blir kladdigt..
 
Kan ju tillägga att jag provat arganolja, mandelolja och vanlig olivolja. Bara kladdigt och nagelbanden spricker ändå.
 
Oftast min vanliga handkräm. Har rätt känslig hud och kan inte använda vad som helst.

Får absolut inte vara kladdig om händerna på jobbet.
Det kan ju vara värt att testa försvarets hudsalva, och se om den funkar för dig? Kostar inte många kronor (20-30 kr för en liten burk, beroende på var du köper den), och har hjälpt mig något fantastiskt bra. Jag jobbar ändå på förskola, och tvättar mina händer ofta. Ibland på vintrarna får jag sprickor på tummarna som gör ONT. Men några dagar med salvan så är sprickorna läkta.
 
@sthu: Testa kådsalva för tassar, det finns på många djuraffärer. Särbon använder den till alla småsår. Den är ju lite kletig men du kan ju ha den som nattkur tillsammans med tunna bomullshandskar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 793
Kropp & Själ Hej Bukedoktorn Kvinna. ålder 42 år Normal kroppsbyggnad, ingen tidigare sjukdomshistorik värt att nämna. Gymmar inte, men är mycket...
2
Svar
20
· Visningar
974
Senast: tott
·
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 465
Senast: Angel
·
Samhälle Så var det dags för den årliga plågan och ångesten hos våra fyrfota vänner över det helvete som fyrverkerier innebär. Hur förbereder ni...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
5 338
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp