spruckna och torra hovar

K

kopar

Jag undrar om någon har något tips på hur jag kan få min islännings hovar i fint skick. Just nu är de väldigt torra och spruckna. (har bara varit med häst en vecka):confused:
 
Sv: spruckna och torra hovar

Jag har precis samma problem med min lilla dam. Jag ger henne Biotin. Det tar upp till ett år innan man ser nån skillnad, men om det nu fungerar så är det ju bara till att vänta. Jag kombinerar det med en hovförstärkare som finns att köpa på H**ks. Tycker änsålänge att den verkar fungera över förväntan. Den gör hoven hårdare, så att den inte lika lätt spricker och ramlar sönder.

Lycka till!
 
Sv: spruckna och torra hovar

hej.. jag har tidigare haft fullblod.. o dom har ju inga tåliga hovar.. har lite problem med min isis nu men inte så det stör.. efter alla år av laborationer har jag kommit fram till att det enda som verkligen funkar är olivolja! låter skumt med det är jätte bra o lite billigare... prova!
 
Sv: spruckna och torra hovar

Steel Joint är skitbra. Rätt dyrt, men (tycker iaf ja å dem ja talat med) mkt bättre effekt än biotin å liknande. Finns på täby galopp har ja för mej... Islänningen i stallet har fått jättbra hovar av det. Tyvärr så tar det ju ett tag innan man ser effekt som med allt när d gäller hovarna :/
 
Sv: spruckna och torra hovar

Hej. tar du olivolja och smörjer in hovarna med en trasa eller pensel, tar du på hela hoven eller bara där det är sprucket?
 
Sv: spruckna och torra hovar

Bra foder med mycket protein och rätt sammansättning av mineraler och vitaminer.
Motion.
Barfotagång under en period för att få igång den cirkulation som behövs för att hovens egen fuktmekanism skall fungera.
Och under tiden hovlack på sprickorna så att hoven inte skall förlora fukt.

Det fungerar.

(Edit, hovlack = hovförstärkaren som finns bl.a. på Börjes och Hööks.)
 
Sv: spruckna och torra hovar

jag är bara hästägare sen en vecka tillbaka och har mycket att lära. Tack för råd och tips. jag ska titta över hans foder och vad han behöver. Egentligen är jag bara fostermamma till maj 07 då hans ska tillbaka till sin ägare igen. Ägaren är inte så meddelsam precis......Just nu står han i en bra hage med bra gräs. Han får hö ensellage, kraftfoder i form av havre och betfor. Ska man ge något annat??+:bow:
 
Sv: spruckna och torra hovar

Hur får hästen sitt selenbehov tillgodosett?
Svenskt foder innehåller i princip inget selen alls, så det måste man tillsätta.
 
Sv: spruckna och torra hovar

Hej. tar du olivolja och smörjer in hovarna med en trasa eller pensel, tar du på hela hoven eller bara där det är sprucket?


Man ska inte smörja hovarna med olja eller ngn anna hovolja då det förstör hovens horn. :D
 
Sv: spruckna och torra hovar

När min pålles häsar var torra och spruckna och såg ut som om de skulla falla sönder hade jag de i vattenbad varje dag, fem minuter per hov i en vecka. Eller lite då och då i tre veckor.
Det gjorde under! Hans fötter blev jättefina.

Tyvärr fick han dock mugg av det på samma gång då vattnet gick en bit över hoven. Skulle jag göra det nu skulle jag göra så att det bara precis täcker hoven upp till dess lägsta punkt. Om du förstår.

Är inte mkt för att smörja på grejer då det inte hjälper. I det långsiktiga kan man ge hästen lite matolja eller biotin.
 
Sv: spruckna och torra hovar

Hej. tar du olivolja och smörjer in hovarna med en trasa eller pensel, tar du på hela hoven eller bara där det är sprucket?

jag penslar hela hoven med olivoljan. med en vanlig hovoljepensel.. ibörjan varje dag o när du börjar se resultat ca 2-3 ggr i veckan.
 
Sv: spruckna och torra hovar

Man ska inte smörja hovarna med olja eller ngn anna hovolja då det förstör hovens horn. :D

inte olivoljan.. den är helt organisk. därimot gör mång köpta hovoljor ock hovfetter det eftersom många av dom är syntetiskt framställda och därför är "beroende framkallande" för hoven
 
Sv: spruckna och torra hovar

olivolja eller rapsolja :D naturligt är alltid bäst :idea:
 
Sv: spruckna och torra hovar

Har oxå hört att man inte ska smörja in ovansidan av hoven då det täpper igen och inte hjälper hoven alls :( Min häst fick jättedåliga hovar i våras då hon fick gå barfota ett tag, fick torra hovar och slog loss bitar :eek: då köpte jag biotin å nu är dom jättefina för att inte tala om pälsen.....:banana:
 
Sv: spruckna och torra hovar

dom flesta säger att biotin är bäst. Jag ska pröva det from idag . Någon skrev att det kan vara selen som fattas. Har läst på nu i dagarna och inte sett någonstans att hästar behöver ha selen tillsatt. Gör alla det?
 
Sv: spruckna och torra hovar

Jag har fått ett recept på selen av min veterinär. Han säger att jorden är så utarmad på selen och att den selenen som finns i fodertillskott inte räcker till för att stilla behovet..

Denna sommaren har varit förfärlig för hästarnas hovar och det är många som har problem.. :(

Mina får bla Biotin i fodret och Basiblock i hagen och de har klarat sig bra.:)
 
Sv: spruckna och torra hovar

Min nya häst hade förut jättespruckna hovar och stora bitar ramlade bort :eek:
Men sedan fick han nya skor och våran hovslagar sa att han inte skulle gå med skorna mer än 6 veckor. Våran hovslagare är så underbar ;)

Något annat man kan ta på är olivolja, har inte kommit igång med det ännu, men ska nog börja med det.
 
Sv: spruckna och torra hovar

Även olivolja. . . och annan olja också förstör hoven.
Bäst är som ngn sa att bada hästens fötter.
 
Sv: spruckna och torra hovar

Kan det inte vara så att om man oljar in hoven ofta, så slutar den naturliga "fuktningen" att fungera..??:confused:

Precis som vi människor, Använder vi hudlotion varje dag blir vi beroende av det..:eek:
 

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
9
· Visningar
745
Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
3
· Visningar
818
Senast: Missemus
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 309
Senast: super
·
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
776
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp