Spruta gräs - det är krig nu!

Haha, jag kanske sitter på en förmögenhet! Ek icakasse för endast 20 kr! Dags att böja annonsera. :angel:

(Det kan ju finnas fler som gjort som jag och gärna blir av med en del)
Om någon av grannarna här hade en rundbal så skulle jag sett den :laugh: det är den storleken på trädgårdarna i ett småhusområde. Och häckarna är ganska låga.
 
Om någon av grannarna här hade en rundbal så skulle jag sett den :laugh: det är den storleken på trädgårdarna i ett småhusområde. Och häckarna är ganska låga.
Kanske du har 10 grannar som också vill ha lite halm? Köp en rundbal och sätt upp lappar med halm säljes :)
 
Kanske du har 10 grannar som också vill ha lite halm? Köp en rundbal och sätt upp lappar med halm säljes :)
Alltså majoriteten grannar här har trädgård i en storlek där de skulle vara tvungna att ställa rundbalen på en viss ledd för att den skulle få plats. :laugh: Och en gräsmatta att täckodla, om de hade velat, men det vill de inte. De med större trädgård har äppelträd.

Men faktum är att jag skulle få klagomål om jag skaffade rundbal tror jag. Det finns ingen vinkel ur vilken den inte skulle synas för grannarna och ur de flesta skulle den skämmas för sig för precis hela grannskapet.

(Har lite tur med stora trädgårdar just vår ände, men ändå otur med låga häckar. Och mina närmsta grannar håller sig till hallon och rosor och tomater i kruka.)
 
Senast ändrad:
För att svara på ts fråga är det ganska lätt att spruta bort gräsogräs i jordgubbar, men jag vte inte om det finns något medel utom för yrkesbruk.

https://www.sigill.se/siteassets/bilder/frukt--gront/vaxtskyddsmedel-2019---bar.pdf

Det effektivaste i ett eget trädgårdsland skulle jag säga är att rensa för hand och inte vänta till ogräset blivit stort och marken hård utan börja tidigt med rensningen, det har man igen många gånger om jämfört med att skjuta upp arbetet.
 
:rofl: vad bra, jag är redan orolig att jag sticker ut med mina 12 pallkragar... (ugh borde inte räknat) och tendens att odla jordgubbar här och var.
Jag funderar också¨på att plantera jordgubbsplantor lite på olika ställen som marktäckare. Men om smultronen tar sig (har 6 små plantor jag satte i höstas) blir det sådana som martäckare istället.
 
Kvickrot är ett rent helvete. Varje vår får jag dra långa trådar ur rabatter och land. Även om det är rent på hösten så är de invaderat på våren.
Hatar kvickrot. :rage:
Jag tycker kvickrot var ganska lätt att tämja. Jag lade en vecka på grävning. Vände 100 kvm jord ner till 50 cm och drog bort varje rottråd Av brännässla, björnbär och kvickrot. Brännässla och kvickrot fick jag bukt på, men tyvärr inte björnbären. Nu, efter ett års vanskötsel så är dock kvickroten tillbaka. Men inte mer än att jag skulle få bort den på en halvdag.
 
För att svara på ts fråga är det ganska lätt att spruta bort gräsogräs i jordgubbar, men jag vte inte om det finns något medel utom för yrkesbruk.

https://www.sigill.se/siteassets/bilder/frukt--gront/vaxtskyddsmedel-2019---bar.pdf

Det effektivaste i ett eget trädgårdsland skulle jag säga är att rensa för hand och inte vänta till ogräset blivit stort och marken hård utan börja tidigt med rensningen, det har man igen många gånger om jämfört med att skjuta upp arbetet.
Tack! :)
 
Kvickroten var uppe i en annan tråd också och om man regelbundet tar bort den innan den blivit för stor försvinner den ganska fort. Kompensationspunkten som det heter är 3-4 blad, då har mest näring gått från roten till bladen utan att de hunnit lagra ny näring i rötterna och det ger mest effekt att bekämpa den :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp