Spruta igång mitt sto??

Casper

Trådstartare
Hej!

Nu behöver jag tips för nu blev det mkt för mig...

Igår lämnades mitt sto (16år) iväg till hingststationen. (22mil enkel resa) Jag har haft full koll på hennes brunst i ca 4 månader o hon har haft kraftiga fina brunster (vad jag kan se)

Igår så precis när vi anlänt till stationen så stod hingsthållaren i telefon o ja tror han blev lite "besviken"/stressad el hur ja ska säga för han berättade att det va hingstägaren som ringde o sa att den hingsten ja ville ha skulle nu iväg o tävla på torsdag-återkommer på måndag.
(jag vill inte hänga ut varken hingst el ägare så ni som vet vem det rör kan ju hålla det för er själva för mitt syfte är inte att hänga ut ägaren/hållaren utan ja behöver tips o lite hjälp)

När veterinären kollade mitt sto så sa hon att hon var mer brustig psykiskt än fysiskt så dom synkade inte varann riktigt o dom pratade om att spruta igång henne för att hinna innan hingsten skulle iväg.
Ägget va 4cm stort men livmodern för hård ännu.

Alltså ja kan ha missupfattat detta men mitt sto fick lite lugnande av vet för hon gillade inte riktigt undersökningen och JAG uppfattade som att hon fick "motmedel" mot de lugnande efter behandlingen för att "vakna till" igen men min väninna uppfattade de som att dom faktiskt sprutade igång henne.

Givetvis skulle ja frågat det men ja va stensäker på att det va behandling mot de lugnande o att vi skulle höras av på tisdag kväll efter att baktprovet kommit om vi skulle spruta igång henne osv.
Sen kom jag väl av mig eftersom många frågor kom ju på vägen hem o inte på plats.

Men veterinären sa när hon stack henne andra gången att nu kommer hon börja svettas mkt, väldigt mkt.

Jag ska höra av mig till hingst hållaren sen men tänkte inte störa han nu om han håller på med sitt utan jag tar det senare men ja kanske kan ställa en av mina dumma frågor här ;)

Hingsten går på AI och TAI.. om nu mitt sto tex har en perfekt brunst på fredag när hingsten är iväg, kan dom inte spara sperma (TAI) till mitt sto då? El det fungerar inte så?

Och hade ni sprutat igång stoet och vad är pos resp neg mot denna behandling?

Hoppas nån förstår mina frågor o kan hjälpa mig med detta.
 
Sv: Spruta igång mitt sto??

Eftersom veterinären sa att hon skulle börja svettas fick hon med största sannolikhet Dinolytic. Detta gör att man puschar på brunsten lite.
I ert fall, med en hingst som tydligen bara kan tappas onsdag, för att skickas på TAI till torsdag, var det rätt gjort.
När man seminerar med skick (TAI) så ska man semineras senast dagen därpå. Längre hållbarhet än så är det inte på semin när det ligger i lådan. Kommer sperman bara in i stoet så är det längre hållbarhet.

Det jag blir fundersam på är att de ändå kunnat ta bakterieprov? Då borde cervix varit så öppen så att även seminering är möjlig.
Eller har de beställt skick och ska börja seminera i morgon?
Risken är att ett 4 cm ägg släpper väldigt fort när man ger Dinolytic, och att det är försent med semin på torsdag.
 
Sv: Spruta igång mitt sto??

Eftersom veterinären sa att hon skulle börja svettas fick hon med största sannolikhet Dinolytic. Detta gör att man puschar på brunsten lite.
I ert fall, med en hingst som tydligen bara kan tappas onsdag, för att skickas på TAI till torsdag, var det rätt gjort.
När man seminerar med skick (TAI) så ska man semineras senast dagen därpå. Längre hållbarhet än så är det inte på semin när det ligger i lådan. Kommer sperman bara in i stoet så är det längre hållbarhet.

Det jag blir fundersam på är att de ändå kunnat ta bakterieprov? Då borde cervix varit så öppen så att även seminering är möjlig.
Eller har de beställt skick och ska börja seminera i morgon?
Risken är att ett 4 cm ägg släpper väldigt fort när man ger Dinolytic, och att det är försent med semin på torsdag.

Jag valde att köra mitt sto till stationen där hingsten står för att det skulle kanske underlätta själva semineringen på ett äldre sto tänkte jag. I mina tankar känns det som "ju färskare destu bättre".

Ja dom tog baktprov igår o som jag förstod det skulle svaret finnas hos dom tisdag.

Okej, vi kanske missar seminering denna brunsten då men hur ska jag tänka/göra inför nästa brunst i så fall? Åka tidigare till stationen el?
 
Sv: Spruta igång mitt sto??

Men står hon på hingstens station så för de väl helt enkelt tappa honom på torsdag, innan han drar iväg på tävling? Minsta man kan begära, tycker jag.
Och är det inte bättre att hon står kvar på stationen, än att hon ska åka fram och tillbaka, när du har så långt?
 
Sv: Spruta igång mitt sto??

Men står hon på hingstens station så för de väl helt enkelt tappa honom på torsdag, innan han drar iväg på tävling? Minsta man kan begära, tycker jag.
Och är det inte bättre att hon står kvar på stationen, än att hon ska åka fram och tillbaka, när du har så långt?

Ärligt talat så kan jag oxå känna lite så :o men när man är ny på området känns det dumt att fråga sånt.

Är det en veterinär som tömmer hingstarna el gör stationerna det själva?

Ja på ett sätt är det så klart bättre att hon står där men det gör ärligt talat lite ont i mitt "mamma hjärta" att lämna bort henne då jag alltid haft henne hos mig samt efter det som hände min unghäst för ett halv år sen. Givetvis kan en olycka hända var och vem som helst men när man inte är med själv o ser vad som händer tycker jag att det känns lite jobbigt :o
 
Sv: Spruta igång mitt sto??

Ärligt talat så kan jag oxå känna lite så :o men när man är ny på området känns det dumt att fråga sånt.

Är det en veterinär som tömmer hingstarna el gör stationerna det själva?

Ja på ett sätt är det så klart bättre att hon står där men det gör ärligt talat lite ont i mitt "mamma hjärta" att lämna bort henne då jag alltid haft henne hos mig samt efter det som hände min unghäst för ett halv år sen. Givetvis kan en olycka hända var och vem som helst men när man inte är med själv o ser vad som händer tycker jag att det känns lite jobbigt :o

ett litet tillägg: Hingsten åker visst onsdag kväll så han tappas då och kommer hem sent söndag kväll. Han sa att semineras hon onsdag så är det bra kvalite på sperman till lördag o sen vet man ju inte. Men tiden får väl utvisa detta. Hon brunstar väl förhoppningsvis flera gånger detta året. :)
 

Liknande trådar

Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
2 738
Senast: Karro-Lina
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 240
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 596
Senast: Masse
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 402

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp