Sprutad häst - jagad i hagen..

lizzie

Trådstartare
Förra onsdagen (24/9) blev min pålla sprutad med tuppkam och kortison i hovled och kotled pga ledinflammationer. Det var andra omgången sprutor. Nu måndags så lyckades hon smita från sin sjukhage in i en hage med andra hästar från stallet, dock hästar som hon inte gått ihop med tidigare. Resultatet blev att de andra jagade nästan livet ur henne! :crazy: Det tag ett tag innan tjejen som hade utsläppet fick tag på henne.

Nu undrar jag - hur stor skada kan detta ha gjort på hennes ledinflammtion??? Jag har försökt få tag på veterinären och höra efter men inte lyckats.

Hon är inge svullen eller speciellt varmare över lederna.

Någon som vet??
 
Jag tror inte det är någon större fara. Det är ändå ett tag sen (en vecka) sen sprutningen.

Men det går inte att säkert säga. Det kan ha påverkat, och det behöver inte påverkat alls. Det märks typ..

Men, som lite "lugnande". Efter flera månaders hagvila (skritt) så fick min alack fnatt och slet sig vid lastning till återbesöket, skenade i trettio minuter rut på diverse underlag och hade skitkul. Bland annat på en plöjd åker *gah* :crazy:

Det hade INGEN negativ påverkan på hans ledinflammationer.

Han är i fredags sprutad för andra gången i hasleden. Förra gången var det liten hage i 10 dagar. Den här gången var det rakt ut i vanlig hage dagen efter. Jag frågade specifikt om han fick busa och röja som vanligt i hagen och det var okej enligt veterinären. Även dagen efter ledsprutningen (hasled)
 
Det är nog lugnt ska du se, själv har jag en travhäst som blev sprutad med kortison-tuppkam den 18/9. För travisar gäller boxvila ett dygn, sen vanlig hage några dagar. Skritt några dagar sen kan man börja trava på igen enligt veterinären.
Ska på återbesök i morgon men nu körs hon som vanligt förutom att hon inte får några banjobb...

/// Ghost
 
OK - pållan skulle stå i box resten av dagen efter återbesöket, sedan ska hon gå i sjukhage tills återbesöket. Iofs är hagen inte så pytteliten, så hon kan ju röra på sig i alla fall. Dock har hon inte fått sprungit som en galning på snart 6 veckor - så då komma lös och bli jagad gör ju att man blir lite orolig.

Hon klarade sig från incidenten med lite blessyrer. Hon har sparkat på sig själv på insidan av skenbenet på ena bakbenen. En liten ytlig sårskada blev resultatet. Lite svullen över sårområdet, men hon verkar ha klarat senorna bak i alla fall...
 
Det är nog ingen fara, förhoppningsvis. Tror det är en vecka efter sprutning som dom ska ta det lugnt o inte hålla på o springa, så det är nog ingen fara. Men försår om du blir orolig. :crazy:
 

Liknande trådar

Hästvård Min lille gosse har lyckats dra på sig en kotledsinfalamtion på vb. Utredningen blev aningens besvärlig eftersom han kvällen före...
Svar
3
· Visningar
672
Senast: SiZo
·
Hästvård Min älskade häst har varit halt nu ett bra tag och trots stort förtroende för min veterinär hade det varit skönt att höra andra...
Svar
8
· Visningar
2 109
Senast: lett
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 085
Senast: Karminnie
·
Hästvård I lördags var min häst tydligt halt höger bak, jag trodde det berodde på strålröta som jag hittat dagen innan och varit och pillat i...
Svar
10
· Visningar
1 624
Senast: BRAGO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp