Sprutar in mail...

nilema

Trådstartare
men ämnes raden
Re: thank you
Ang:Re: Wicked screensaver
Re: Your details

har kommit i massor under dagen säkert över 50 st (2 mailadresser igång) verkar inte vara virus i dom iaf, så nu har jag lyckats spärra ämnesraden i Microsoft Outlock så man blir av med några

någon mer som råkat ut för detta?
 
Tja, det har väl ramlat in ett antal såna hos mig också. Fast jag har för vana att skicka ALLA mejl med ämnesrad på engelska direkt i papperskorgen, så det känns inte som nåt större bekymmer.
Virusmejl trillar det väl in några i veckan här, men hittills har jag klarat mig bra...
 
Det är bara att markera mejlen och välja Spärra, då får du inga fler mejl från den adressen :idea:
 
Mmm, har fått liknande med en fil i, tänkte ladda ner den fasst Hotmail "sa" att det var virus i...*phew* :crazy:
 
En link.. Sobig.f eller W32.Sobig.F@mm (en orm)
W32/Sobig.F@mm hos Norman Antivirus

Det ble i en debatt for en måned siden eller så diskutert hvorfor man i alle dager vil ha Linux og ikke Windows på sin hjemme-PC. Skal si jeg er glad jeg har Linux i dag ;) Har kun fått 50 ormer jeg da.. Men nok er det! Hadde vært kjipere å bli infisert også. Linux er best ;) En god grunn for Linux.
 
Vilket kanske delvis beror på Linux säkerhet, men framförallt beror det nog på att de flesta använder Windows.

Om fler använde Linux skulle det nog finnas fler Linuxvirus också.
 
Fast jag har för vana att skicka ALLA mejl med ämnesrad på engelska direkt i papperskorgen

Hur gör du det? Har du Outlook Express? Om inte, är det någon annan som vet hur man skulle kunna göra? Jag får massor av skräpmail nu för tiden, antagligen för att min emailadress ligger på min hemsida. :( Har inte kommit på något smart sätt att kunna blockera skräpmailen ännu.

/Erica
 
Hur gör du det?

I Outlook Express kan du spärra avsändare i förväg genom att välja Verktyg/Regler för meddelande/Lista med spärrade avsändare
Där väljer du »Lägg till« och skriver dit mailadressen xxx@yyy.zzz eller domänen yyy.zzz.

Tänk bara på att inte spärra domäner typ hotmail o yahoo om du vill ha mail av dina vänner :angel:

Eller oxå markerar du mailet du vill spärra (du behöver inte öppna det) välj Meddelande/Spärra avsändare

Tänk oxå på att ha förhandsvisningen avslagen (då ska du slippa de flesta makro-virusen o liknande).
Det gör du genom att välja Visa/Layout avmarkera »Visa förhandsgranskningsfönstret« och tryck OK.
 
Ramen er en orm som går på Red hat servere. Men den er lite utbredt..

Nå skulle man alltids fått spredd virus på Linux også om mange nok kjørte det (slik at folk så det som interessant). Men fordel med Linux med hensyn på mail er at du åpner ikke et vedlegg på 1-2-3, og kommer det en kjørbar fil som vedlegg så ser du det og må ha program for å kjøre (og da vet du hva det er..). På Windows åpnes noen vedlegg av seg selv, og kjørbarefiler som sendes med vedlegg er alt for enkle å dobbeltklikke på. Det er jo derfor virus spres så enkelt på Windows.. Tror folk hadde tenkt seg litt mer om dersom du faktisk måtte vite hva slags type fil et vedlegg var før du kjørte det (trengte spesifikt program for det). Men "luringene" hadde kanskje funnet andre metoder..

Men Linux er bra ;) Men det er nok mer en vanesak. Selv klarer jeg ikke å bruke Windows. Det er alt for uoversiktig og vanskelig å få innsyn i for å fikse egne ting. Og så liker jeg at Linux er kommandobassert slik det er. Holder meg altså borte fra disse windowsliknendeoppsettene for Linux. Men smakssak, og kanskje litt utenfor ormdebatten. Men Linux og virus er et svært lite problem. Irriterende med all denne mailen som strømmer inn, men det gjør ingen skade, og jeg trenger heller ikke bekymre meg for det. Det er kjekt ;)
 
Tack, men jag vet hur jag spärrar avsändare. Problemet med skräpmailen är ju att de kommer från tusentals olika avsändare och domäner, så det funkar inte... Likaså hjälper det inte att blockera en speciell adress - de kommer aldrig ifrån samma adress. :crazy: Och förhandsgranskningen har jag alltid haft avstängd just för att undvika virusen.

Det jag undrade var hur ameo lyckades spärra alla mail med just ämne på ENGELSKA? För det lät smart.

/Erica
 
Aha, det var ju smart! Får se till att göra en storstädning på hemsidan nån gång då. :crazy: Uppdaterar den så sällan numera då jag varit dum nog att koda den för hand i HTML...

/Erica
 
Det jag undrade var hur ameo lyckades spärra alla mail med just ämne på ENGELSKA? För det lät smart.

JAG fattade det som att hon markerar dom (alltså läser ämnesraden) själv och sedan flyttar dom till papperskorgen.

Jag vet ju inte hur mycket kunskaper just du har om datorer, men om man håller ner Ctrl så kan man markera bara just de man vill ta bort. När man sen markerat dessa är det bara att högerklicka på någon av de markerade raderna o välja »Ta bort«
 
Har just plockat bort ca 10 mail med konstiga ämnesrader.
Mitt Antivirusprogram talar om att det är virus i alla.


/Annelie
 
mjo. jag tror nog att hade den breda massat börjat köra linux, dvs om dator-nollkollarna, som nu nästan utan undantag kör windows, skulle börja lira linux istället hade det nog tyvärr kunnat spridas lika elaka grejor. för linux kommer inte att bli allmänt utspritt förrän det är hemskt användarvänligt, helt i klass med windows. i ett os där man måste veta vad allt heter för att kunna använda det blir tyvärr många personer som inte är ett dugg intresserade av datorer att bli helt handikappade... och ju mer användarvänligt man gör det desto sårbarare blir det nog, generellt.

linux har ju fördelen att man måste vara root för att göra alla inställningar, varför virus och sånt trams kan göra ganska begränsad skada, om det är rätt konfigurerat och användaren inte är inloggad som root. men när nollkollarna installerar linux själva vet man aldrig riktigt hur det går med varken konfiguration eller root-missbrukandet... :smirk:

nåväl jag kombinerar det bästa av två världar... :cool: jag kör winxp på min dator. den hämtar hem patchar och uppdaterar os:et automagiskt ofta, har en bra hands-on brandvägg i bakgrunden och är utrustad med ett väluppdaterat virusprogram. Och jag läser mina mail i pine på en unixmaskin via ssh. alltså har jag tillgång till det breda programutbud som finns för windows samtidigt som jag sitter hemskt säkert för virus/trojanska hästar och allsköns elände... :D vill till innan jag byter till linux på min arbetsdator... (på webbservern är det ju en helt annan sak)
 
Jaså, var det SÅ hon menade. :crazy: Det är ju så jag gör också, trodde hon hade hittat något smart sätt att få dem att landa direkt i papperskorgen utan att behöva gå via inkorgen.

Jag tillhör nog de mer kunniga på datorer, men det var ju snällt av dig att förklara ändå. :bow:

/Erica
 
Så lite så ;)

Nån annan kan ju vara hjälpt av min förklaring och ibland lär man sig nått nytt ändå :idea:

Min "datatekniker" påstår att jag lär honom nytt nästan varje gång bara för att jag är så nyfiken :rofl: :bump:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp