Spruträdd häst, vad ska man göra?

Jaha, här i Norge finns Norodine som jag tror är penicillin (luktar och smakar så iaf :p) och som ges oralt.
OM man googlar på Norodine så ser man att det är ett sulfa-preparat.
Det går tyvärr inte att ge hästar penicillin oralt, de tar inte upp den aktiva substansen i tarmen - om jag minns rätt (från de "hippocampusdagar" på SLU där jag deltog för rätt många år sedan...)
 
OM man googlar på Norodine så ser man att det är ett sulfa-preparat.
Det går tyvärr inte att ge hästar penicillin oralt, de tar inte upp den aktiva substansen i tarmen - om jag minns rätt (från de "hippocampusdagar" på SLU där jag deltog för rätt många år sedan...)

Stämmer , och hippotrim är inte lika effektivt . Ger man antibiotikum vill man vidare utifrån resistens problem inte ge ”bredare medel” i första hand.

https://lakemedelsverket.se/upload/..._till_hast_behandlingsrekommendation_webb.pdf
 
Senast ändrad:
Det är väl olämpligt att avbryta en påbörjad pencillin-kur för att ev övergå till Hippotrim?

Jag har en häst som påminner om din. Alltid varit svår att spruta och blir aggresiv när han blir stressad. Han är inte klickertränad men fungerar bra när personen som sticker är lugn, ger honom tid och repeterar likt filmen tidigare i tråden. Jag hade dock aldrig utsatt mig själv eller honom att ge pencillin i muskel.
När han skulle behandlas för bihåleinflammation valde vi att prova Hippotrim i första hand (vilket var pest eller kolera för han är väldigt krånglig att ge något i munnen också men det är åtminstone mindre riskfyllt om än jobbigt). Sista utvägen hade varit permanentkanyl och lämna honom på klinik för att ge intravenöst.
 
Jag har en spruträdd ponny. Tyvärr en rätt orädd och klantig sådan som har behövt antibiotika flera gånger på grund av sårskador. Det enda som funkat är att bremsa. Sista sprutan i senaste omgången behövde vi bara ha snöret liggandes helt löst runt mulen, så förhoppningsvis kommer vi kunna slippa bremsa nästa gång (vågar inte tro att han aldrig behöver antibiotika igen..)
 
Hade en beteshäst här förra året som skadade sig och skulle sprutas i fem dagar.
Hästen var dels väldigt lite hanterad (unghäst) och helt hysteriskt rädd för att bli stucken. På den fungerande det bra att köpa sådan salva och plåster som finns för människor som inte tycker om att bli stickan. Gjorde iordning plåstret och satte på där jag skulle sticka 20 minuter innan.
 
Jag har en spruträdd ponny. Tyvärr en rätt orädd och klantig sådan som har behövt antibiotika flera gånger på grund av sårskador. Det enda som funkat är att bremsa. Sista sprutan i senaste omgången behövde vi bara ha snöret liggandes helt löst runt mulen, så förhoppningsvis kommer vi kunna slippa bremsa nästa gång (vågar inte tro att han aldrig behöver antibiotika igen..)

Och bremsning är tyvärr även det inte sällan en mycket osäker metod då hästar kan explodera från noll till hundra under bremsning, samt många hästar även inte låter sig bremsas korrekt alls.

Jag är mycket tveksam till bremsningsförsök hos en vanlig hästägare av orsaken som beskrivs här . Kan bli väldigt fel och ytterligare späda på problemet .
 
Det är väl olämpligt att avbryta en påbörjad pencillin-kur för att ev övergå till Hippotrim?

Jag har en häst som påminner om din. Alltid varit svår att spruta och blir aggresiv när han blir stressad. Han är inte klickertränad men fungerar bra när personen som sticker är lugn, ger honom tid och repeterar likt filmen tidigare i tråden. Jag hade dock aldrig utsatt mig själv eller honom att ge pencillin i muskel.
När han skulle behandlas för bihåleinflammation valde vi att prova Hippotrim i första hand (vilket var pest eller kolera för han är väldigt krånglig att ge något i munnen också men det är åtminstone mindre riskfyllt om än jobbigt). Sista utvägen hade varit permanentkanyl och lämna honom på klinik för att ge intravenöst.

Håller med . Men just penicillin är väldigt svårt att spruta för en hästägare hemma med en spruträdd häst som fått sitt rädsla för sprutning befäst sen innan. Det är ju inte bara kanylen som ska sättas precis som TS skriver utan själva injiceringen av penicillinet tar ju tid och är inte sällan lite obekväm för även den snällare hästen .

Om det bara är kanyl och en snabb injektion a la vaccinering tex, så funkar ju många avledningssätt - som att tex spruta hästen snabbt av rutinerad veterinär, medans man passerar ut/in ur boxen typ .

Svårare med antibiotikum som tar längre tid utöver själva kanylen som ska sättas .

TS: har ni provat att täcka över hästens huvud helt med tex en jacka ?

Om inget funkar så tyvärr tror jag att det kanske måste till att en veterinär tar hand om medicineringen . Kan innebära att den behöver stå hos veterinär några dygn... svindyrt blir det - ja ...
 
Har varit på check hos annan veterinär idag och då hon svarat så pass bra på det penicillin hon fått i sig redan övergick vi till hippotrim så vi slipper gå in med livet som insats. Känns jätteskönt! Dock återstår själva problemet tills nästa gång. Reaktionen kommer om hon ser sprutan, ser hon inte sprutan reagerar hon vid själva nålsticket. Vill ju inte gärna gå runt och sticka henne med en kanyl i onödan för att träna liksom. Nåväl är det inga problem att ge oralt så det fungerar för denna gången.
 
Raka rent och sätta plåster med en rejäl klutt emlasalva nån halvtimme innan samt sen distrahera med bete, slickburk eller kraftfoder när man sätter kanylen har fungerat bra på den enda häst jag haft som var stickrädd. Har för mig att vi hade ett stort nackkludd i sidorna på grimman också för att det inte riktigt skulle synas vad vi gjorde. Hade sen massor med extrasprutor utan kanyler som vi roade oss med att ge hästen äppelmos och annat gott ut i också. I slutet av den behandlingen var problemet snarare att hästen försökte slicka på sprutan när man kom för att sticka.
 
Och bremsning är tyvärr även det inte sällan en mycket osäker metod då hästar kan explodera från noll till hundra under bremsning, samt många hästar även inte låter sig bremsas korrekt alls.

Jag är mycket tveksam till bremsningsförsök hos en vanlig hästägare av orsaken som beskrivs här . Kan bli väldigt fel och ytterligare späda på problemet .
bremsning har endast fungerat när hon redan fått i sig sedering men hon ändå kämpar emot lite vid vidare stick.
 
Raka rent och sätta plåster med en rejäl klutt emlasalva nån halvtimme innan samt sen distrahera med bete, slickburk eller kraftfoder när man sätter kanylen har fungerat bra på den enda häst jag haft som var stickrädd. Har för mig att vi hade ett stort nackkludd i sidorna på grimman också för att det inte riktigt skulle synas vad vi gjorde. Hade sen massor med extrasprutor utan kanyler som vi roade oss med att ge hästen äppelmos och annat gott ut i också. I slutet av den behandlingen var problemet snarare att hästen försökte slicka på sprutan när man kom för att sticka.
ska testa emlasalva nästa gång det blir aktuellt, då det är själva sticket som är det mest riskfyllda momentet så kanske det inte känns lika mycket!
 
Har varit på check hos annan veterinär idag och då hon svarat så pass bra på det penicillin hon fått i sig redan övergick vi till hippotrim så vi slipper gå in med livet som insats. Känns jätteskönt! Dock återstår själva problemet tills nästa gång. Reaktionen kommer om hon ser sprutan, ser hon inte sprutan reagerar hon vid själva nålsticket. Vill ju inte gärna gå runt och sticka henne med en kanyl i onödan för att träna liksom. Nåväl är det inga problem att ge oralt så det fungerar för denna gången.
Skönt att det löst sig utifrån det akuta läget för er !
 
Men som jag skrev högre upp; Har du kollat med vet om ni inte kan ge Hippotrim oralt istället för att spruta?

Det har jag fått till lymfangit-hästar utan att det ens funnits problem med att sticka dem, vare sig hos häst eller hos mig.

Det finns ju som sagt anledning varför man i första hand väljer specifika antibiotikum än Hippotrim 👍
 
Ja, och en häst som blir farlig och där man inte har tillgång till folk som har mycket rutin av just sånt är väl en bra anledning?

Fast det var inte det som var grejen utifrån dina flera poster ang Hippotrim och det tror jag framgår ?

Men som jag skrev högre upp; Har du kollat med vet om ni inte kan ge Hippotrim oralt istället för att spruta?

Det har jag fått till lymfangit-hästar utan att det ens funnits problem med att sticka dem, vare sig hos häst eller hos mig.
 
Ja, och en häst som blir farlig och där man inte har tillgång till folk som har mycket rutin av just sånt är väl en bra anledning?

Majoriteten av gångerna lika farlig när väldigt rutinerade människor sprutar. Som sagt endast fungerat när hon varit inlagd och det gått på rutin flera gånger om dagen.
 

Tack för dina inlägg! Finns ju som sagt anledningar till att man testar om det går att spruta med "riktig penicillin" innan hippotrim. Hade ju inte fått spruta henne i samråd med veterinär om det inte hade funnits kompetens, nu fungerade det dock inte ändå. :p
 
Ja, och en häst som blir farlig och där man inte har tillgång till folk som har mycket rutin av just sånt är väl en bra anledning?
Njäe...
Det viktigaste av skälen till att man väljer bort Hippotrim eller andra orala medel är att erfarenheten visat att trimetoprim och sulfadiazin (de aktiva substanserna i Hippotrim) inte biter på de bakterier man har för avsikt att behandla.
 

Liknande trådar

Hästvård Skulle vilja ha lite råd från andra med erfarenhet. Min ponny kastrerades för nio veckor sen. Såg bra ut precis i början men sen började...
Svar
3
· Visningar
1 308
Senast: cello
·
Hästvård Hej! Mitt sto har sedan Agu-19 haft problem med återkommande låsningar och röngades i ryggen UA okt-19, efter det behandlades hon av ET...
Svar
1
· Visningar
526
Senast: Linda_A
·
Hästvård Har ett shettissto som för ett par veckor sen fick 40 graders feber och senare stapplig/styv gång med tydlig smärta i framdeln. Ingen...
Svar
19
· Visningar
1 632
Senast: Exit
·
Hästvård I fredags var jag hos veterinären med min häst. Han böjdes ordentligt och markerade lite på höger bak (2 gradig) både på hög och låg...
Svar
0
· Visningar
885
Senast: Saile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp