Bukefalos 28 år!

MagicaDeHex

Trådstartare
Innan jag kontaktar vet för ev. rådgivning tänkte jag höra med all mighty buke först:D

Min katt spyr! Nu snackar vi inte hårbollar utan om hon är utan mat ett tag.
Ex. så får hon mat på kvällen,och på morgonen så är skålen tömd.
Fyller jag upp skålen så vräker hon i sig,sen spyr hon.
Så nu har jag testat att först ge ca 5 bitar. Vänta en stund,5 bitar igen osv. tills hon inte äter alla 5 bitar längre Då fyller jag upp helt så hon kan äta själv under dagen.
Ofta funkar detta,men ibland spyr hon ändå,trots att jag tycker jag väntar en stund mellan omgångarna. Eller ibland till och med efter bara 5 bitar om hon vräker i sig dom. Även om man åker på morgonen och kommer hem på eftermiddagen så kan det va samma sak. Detta är lite bökigt,särskilt på morgonen då det är lite tidspress ibland.
Samtidigt har jag faktiskt inte stött på detta förut och har haft katt sen barnsben:confused:
Hon får torrfoder,dricker bra,och är i övrigt pigg och kry. Normal avföring,blank päls.

Varför tusan spyr hon så lätt? Och hur förebygger jag detta?
Någon som har en katt med liknande problems?
 
Sv: Spykatt

Min ena katt gör också så, för honom fungerar bara fri tillgång och om man inte har katter som har lätt för att bli överviktiga tycker jag man bör ge dem chansen att äta när de vill. Vet inte hur din katt är?
Men katter äter iaf flera gånger per dygn i "naturen" och det är det deras magar är gjorda för, små portioner ofta. Det står det iaf i mina anteckningar från en foderkurs.
Kanske blir det lätt hänt att de får magkatarr/magsår annars?

Sedan finns det ju veterinärfoder för känsliga magar man kan testa, det kan möjligen hjälpa.
 
Sv: Spykatt

Min gamle är sån. Jag försökte ett par år med olika foder för känslig mage, småportioner, fri tillgång osv. Det enda som egentligen hjälpte var att sluta med torrfoder och bara ge blötmat. Blötmaten är mildare för magen eftersom den inte är torra pellets, och de "måste" äta den mer naturligt. Att få Hanoo att tugga torrfoder var ju lögn liksom... Nu har han fått bra ablötmat ett par år, och han kräks aldrig jämfört med tidigare 3-4 ggr/vecka. Det tog dock ett tag innan man fick full effekt av foderbytet, magen måste väl hinna lugna ner sig.
 
Sv: Spykatt

Har faktiskt inte testat för känsliga magar,kanske ska testa det först.
Jag får väl byta till en megamatskål så hon har mat hela tiden:p
 
Sv: Spykatt

Min katt är likadan. Kräks i genomsnitt varannan dag 2 ggr på raken. Veterinären visste inte varför hon gjorde det, men sa att hon troligtvis har en känslig mage och föreslog att vi skulle ge henne märkes torrfoder (alltså inte de vanliga som finns i mataffären) eftersom de var anpassade för just känsliga magar. Men det har inte hjälpt, annat än hon inte får diarré längre. Man kanske skulla testa att sluta helt med det torrfodret också då? Just nu får hon "vanlig" blöt mat men ska man köpa ett bättre märke av det kanske?

Tröttnar på att torka spyor jämt:angel:
 
Sv: Spykatt

Jag har aldrig gett annat än "kvalitetstorrfoder" och har provat alla veterinärdietfoder. För oss funkade det inte, och det var en mycket tjurig veterinär som tills sist erkände att katten såg bättre ut när han bara fick Mjau på burk än någotannat. Men det kan ju vara värt att prova. Friskies mm är ju att jämställa med att leva på Donken för en människa. Väldigt mycket utfyllnad och kalorier från "skräp".
 
Sv: Spykatt

Har en katt som var likadan men sen vetrinären rekomenderat Losec svagaste styrkan en halv tablett om dan så mår hon prima.

Behöver inte ge hela tiden utan det brukar bli två månader med taletter varje dag och sen brukar hon klara sig utan några månader.
 
Sv: Spykatt

Har en katt som var likadan men sen vetrinären rekomenderat Losec svagaste styrkan en halv tablett om dan så mår hon prima.

Behöver inte ge hela tiden utan det brukar bli två månader med taletter varje dag och sen brukar hon klara sig utan några månader.

Vad är det för tablett?
 
Sv: Spykatt

men du kanske borde tänka lite på vad katten tycker om och mår bra av?

det är inte bra för katter att äta torrfoder!! man kan ha det i tillägg till blötmat för att katten alltid ska ha tillgång till mat men det är olämpligt som enda foder om man inte vill att katten ska dö i njur eller urinvägsproblemer.

väldigt logisk eg, katter är skapade för att äta möss och fåglar, inte snustorra små bitar.
 
Sv: Spykatt

Vanlig Losec för människor finns receptfri på apoteket obs att det ska vara svagaste styrkan och en halv tablett om dan.
 
Sv: Spykatt

men du kanske borde tänka lite på vad katten tycker om och mår bra av?

det är inte bra för katter att äta torrfoder!! man kan ha det i tillägg till blötmat för att katten alltid ska ha tillgång till mat men det är olämpligt som enda foder om man inte vill att katten ska dö i njur eller urinvägsproblemer.

väldigt logisk eg, katter är skapade för att äta möss och fåglar, inte snustorra små bitar.

Nu är det så att hon gillar sitt torrfoder,och dricker mkt bra för att vara katt. Det är när katten dricker dåligt som risken för njur och urinvägsproblem ökar.

Hon är inte överförtjust i blötfoder,föredrar torrt om jag har bägge framme. Blötfodret ligger då och luktar och blir dåligt. Det går inte åt tillräckligt och blir dåligt i kylen.

Jag vet ganska väl vad min katt gillar:grin:
 
Sv: Spykatt

även katter som tycks "dricka bra" har svårt att få i sig tillräckligt med vatten när dom endast ges torrfoder.

det finns massa smaskiga blötfoder att välja på! och väldigt många sorter finns i små boxar eller portionspåsar. :)

illamående och kräkningar är ett tecken på sjukdom, så jag skulle kollat genom katten och veterinären med blodprov.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Spykatt

även katter som tycks "dricka bra" har svårt att få i sig tillräckligt med vatten när dom endast ges torrfoder.

Nu vill jag inte trådbråka,men hur kan jag "anta" att min katt dricker bra när jag SER henne dricka flera ggr per dag ur skålen + att hon älskar att dricka ur kranen och leka där såfort man diskar.


det finns massa smaskiga blötfoder att välja på! och väldigt många sorter finns i små boxar eller portionspåsar. :)

Igen: Hon föredrar torrfodret. Har testat olika blötmat. Hon gillar inte ens "människomat" såsom grädde,kyckling etc.

illamående och kräkningar är ett tecken på sjukdom, så jag skulle kollat genom katten och veterinären med blodprov.

Som sagt är hon fullt frisk i övrigt,och kräks bara när magen varit tom och hon vräker i sig maten.
Eftersom hon inte visar några som helst andra sjukdomstecken så ska jag först testa lite av de tips jag fått,bl a fri tillgång.
 
Sv: Spykatt

Jag har haft precis samma problem med en av mina katter, och tyvärr är inte problemet löst ännu. Jag har provat alla möjliga sorters torrfoder, enbart barf, enbart blötmat, veterinärfoder för känsliga magar (både torr och blöt), det blir något bättre på blötmat men tyvärr mycket jobbigare/svårare att torka upp när katten väl spyr (vilket fortfarande är ofta). ;-) När hon fick torrfoder var inget annat än fri tillgång att tänka på, annars spydde hon så fort hon fick mat, men hon blev extremt tjock av det så nu blir det endast blötmat.

Jag har varit hos veterinären i flera omgångar med henne, tagit en massa blodprov i flera omgångar, tagit urinprov etc och inget visar på något fel. Hon är i bra hull och kondition i övrigt, bra i magen, pigg och glad och fick goda vitsord av veterinären. Vi har även (på veterinärens inrådan) provat Losec, tror det var en fjärdedels tablett morgon och kväll, men det hade ingen effekt heller. Jag skulle dock inte vilja rekommendera att du provar detta utan att ha varit med henne hos veterinären och tagit blodprov etc innan.

Hon har slutat spy i perioder, det har varit under tiden hon varit dräktig och digivande, men har sedan börjat igen. Hon visar inga stressymptom i övrigt så det är jättesvårt att lista ut vad som kan vara fel. Nu ska jag nog snart kastrera henne, får se sedan om vi får satsa på gastroskopi för att göra en mer grundlig utredning.

Har funderat på att kontakta en homeopat, det kan ju inte skada, men det har inte blivit av.

/Erica
 
Sv: Spykatt

Jag har haft precis samma problem med en av mina katter, och tyvärr är inte problemet löst ännu. Jag har provat alla möjliga sorters torrfoder, enbart barf, enbart blötmat, veterinärfoder för känsliga magar (både torr och blöt), det blir något bättre på blötmat men tyvärr mycket jobbigare/svårare att torka upp när katten väl spyr (vilket fortfarande är ofta). ;-) När hon fick torrfoder var inget annat än fri tillgång att tänka på, annars spydde hon så fort hon fick mat, men hon blev extremt tjock av det så nu blir det endast blötmat.

Jag har varit hos veterinären i flera omgångar med henne, tagit en massa blodprov i flera omgångar, tagit urinprov etc och inget visar på något fel. Hon är i bra hull och kondition i övrigt, bra i magen, pigg och glad och fick goda vitsord av veterinären. Vi har även (på veterinärens inrådan) provat Losec, tror det var en fjärdedels tablett morgon och kväll, men det hade ingen effekt heller. Jag skulle dock inte vilja rekommendera att du provar detta utan att ha varit med henne hos veterinären och tagit blodprov etc innan.

Hon har slutat spy i perioder, det har varit under tiden hon varit dräktig och digivande, men har sedan börjat igen. Hon visar inga stressymptom i övrigt så det är jättesvårt att lista ut vad som kan vara fel. Nu ska jag nog snart kastrera henne, får se sedan om vi får satsa på gastroskopi för att göra en mer grundlig utredning.

Har funderat på att kontakta en homeopat, det kan ju inte skada, men det har inte blivit av.

/Erica
 
Sv: Spykatt

Några tabletter proppar jag inte i mina djur utan samrådan med veterinär först;)

Samma med min katt,hon är helt frisk.
Jag har funderat på detta så det knakar och den enda slutsatsen jag kan dra är att magen helt enkelt blir för tom på min,hon slänger i sig,och magen vänder sig.
Vissa kattindivider behöver kankse tätt mellan målen för att magen ska hålla sig igång.
HAr iaf bytt till en av hundens större skålar och fullt på. Ska testa en vecka och se om det blir förbättring.
 
Sv: Spykatt

Någon av mina tidigare katter hade liknande problem med torrfoder. Han tuggade inte eftersom "pullorna" är så himla små! Bara glufsade i sig och sen kom det tillbaka samma väg och i exakt samma form, inte ett enda litet bitmärke.
Numera väljer jag alltid större knaprisar inte de yttepyttiga bitarna ex vis IA*S som är minimala. En något glupsk katt får ju inget tuggmotstånd alls.
Mina äter blandat kval. foder och får en skvätt RC Oral då och då. Sedan jag började med det för några år sedan har pojkarna jättefina tänder och ingen behöver åtgärdas av veterinär.
De äter blötmat från småburkar, påsar och boxar, dricker vatten från flaska (vi har eget reningsverk=kemikalier) eller regnvatten och mumsar fri tillgång på första klassens torrfoder. Kräks typ en gång varannan månad, den vuxna, ungkatten hittills aldrig. Den vuxna fick lära sig av sin "storebror" att man kräks i lådan, fiffigt va?

Mår toppen!

Bortskämda :o:o inte dom inte......
 
Sv: Spykatt

jag menar inte att du antar något som helst. bara att, i all välmening, katters vattenbehov är mkt större än vad man tror, och en katt som enbart får torrfoder måste dricka väldigt mkt vatten, och det orkar dom oftast inte. har du mätt hur mkt hon får i sig så du är helt säker på att det är tillräckligt?

och alla katter ska ha täta måltider, helst fri tillgång.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Spykatt

Har bara skummat genom svaren, så jag vet inte om någon sagt detta redan. Jag har en styck spykatt och fick tipset att sprida ut torrfodret på ex. en bricka istället för att ha det i en skål. Då blir det svårare för katten att få munnen full i en enda tugga (om nu problemet ligger i att den spyr pga att den vräker i sig för mycket, för fort).
Jag har dock precis börjat testa detta, så jag kan inte säga hur det funkar här i huset.
Bara en idé, kan vara värt att prova.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 032
Senast: Celinehenn
·
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 541
Senast: Stereo
·
Tjatter Som en liten spinoff på tråden på Senior med att säga/höra/läsa fel så tänkte jag vi kunde dela med oss av våra egna eller andras...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
19 164
Senast: Mirre
·
Relationer Om någon listar ut vem jag är så håll det gärna för er själva....(nytt nick) Jag träffade i feb en kille, han 35, jag är 29...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 643
Senast: Texaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp