Spyr efter råfoder

Dvärgpudel

Trådstartare
Hej!

Vi ger vår dvärgpudel valp på 8 månader råfoder: mush vaisto puppy samt lite torrfoder. (Den är han inte så jätte intresserad av, han äter knappt en liten kong vi fyller det med)

Men nu på senaste har han spytt upp maten, - inte varje måltid utan en gång.
Men han slukar inte i sig maten direkt, så tror inte att det är att han äter för fort etc.
Har försökt dela upp maten i mindre portioner och fler ggr istället.
Tänker om han inte tål det? Eller ovant för magen? Men han har ju ätit det nu ett tag och har gått bra i början.

Någon som har något tips?
Känns tråkigt att kanske behöva byta då man äntligen hittat något som en kräsen pudel gillar.
 
Är maten för kall när du ger den? Om min ena tik dricker för mycket kallt vatten på en gång så spyr hon. Inte alls samma sak med varmare vatten. Ger henne därför aldrig iskallt.

Jag har också hört om vissa hundar som spyr när man blandar torrfoder och färskfoder. Inte vanligt, men ja, det kan vara värt att prova att åtminstone inte blanda maten utan ge antingen färskfoder eller torrfoder.

Och sedan såklart: testa annat färskfoder. Precis som det inte finns en enda torrfodersort som passar varenda hund så finns det inte heller en enda färskfodersort som passar perfekt på varenda hund. Min äldsta, uppvuxen på färskfoder, spydde varje morgon av ett färskfoder, det har hon aldrig gjort på annat färskfoder. Och tja, de mår olika av olika sorters foder helt enkelt.
 
Tänkte också omedelbart på temperaturen. Shiban får ofta hicka av för kall mat och katten kan kräkas.
 
Är maten för kall när du ger den? Om min ena tik dricker för mycket kallt vatten på en gång så spyr hon. Inte alls samma sak med varmare vatten. Ger henne därför aldrig iskallt.

Jag har också hört om vissa hundar som spyr när man blandar torrfoder och färskfoder. Inte vanligt, men ja, det kan vara värt att prova att åtminstone inte blanda maten utan ge antingen färskfoder eller torrfoder.

Och sedan såklart: testa annat färskfoder. Precis som det inte finns en enda torrfodersort som passar varenda hund så finns det inte heller en enda färskfodersort som passar perfekt på varenda hund. Min äldsta, uppvuxen på färskfoder, spydde varje morgon av ett färskfoder, det har hon aldrig gjort på annat färskfoder. Och tja, de mår olika av olika sorters foder helt enkelt.
Nja, skulle inte säga att den är för kall, ibland tar det ett tag innan han äter den (den står självklart inte för länge ute så den blir dålig heller).

Jag läste på mush hemsida att det kan vara benbitar som valpar spyr upp enklare pga de inte vant sig med att smälta det. Det är ju betydligt mycket mer benbitar i den puppy varianten än vasito mush som är för ”vuxna hundar” som jag vet min systers toy pudel tik äter.

Tänker jag ska testa ge den varianten som min syster tik får. (Den hunden har väldigt känslig mage)
Det är samma märke dock, men innehåller lite mindre mängd ben och mer nötvom, vilket gör att det även passar för hundar med känslig mage - enligt deras hemsida. Plus att jag vet att han älskar den, försöker alltid sno tikens mat ;)

Annars får jag som du skriver testa andra märken. Vi har som alltid kört färskfoder till våra hundar i familjen, men blir lite osäker när veterinären inte kändes så positiv till det.
 
Nja, skulle inte säga att den är för kall, ibland tar det ett tag innan han äter den (den står självklart inte för länge ute så den blir dålig heller).

Jag läste på mush hemsida att det kan vara benbitar som valpar spyr upp enklare pga de inte vant sig med att smälta det. Det är ju betydligt mycket mer benbitar i den puppy varianten än vasito mush som är för ”vuxna hundar” som jag vet min systers toy pudel tik äter.

Tänker jag ska testa ge den varianten som min syster tik får. (Den hunden har väldigt känslig mage)
Det är samma märke dock, men innehåller lite mindre mängd ben och mer nötvom, vilket gör att det även passar för hundar med känslig mage - enligt deras hemsida. Plus att jag vet att han älskar den, försöker alltid sno tikens mat ;)

Annars får jag som du skriver testa andra märken. Vi har som alltid kört färskfoder till våra hundar i familjen, men blir lite osäker när veterinären inte kändes så positiv till det.
Låter bra med att testa annan sort.

Med veterinärer är det alltid olika när det kommer till färskfoder. Främsta anledningen till att jag började med färskfoder var för att en veterinärvän övertalade mig, och en annan veterinärvän jobbade på en klinik där de t.o.m. sålde just Mush. Men så har jag också fått utskällningar i stil med att jag försöker döda mina hundar när jag ger färskfoder (vilket är lite komiskt eftersom samma veterinär som gav mig största utskällningen samtidigt var överraskad över hur fantastiskt fina blodproverna såg ut).
 
Mina hundar mår alls särskilt bra av färskfoder jag provet flera sorter men gått tillbaks till enbart torrfoder plus matrester och det känns bättre för dom.
 
Prata med din veterinär. Det kan vara läge att kolla upp magen om man har en "kräsen" hund som kräks när den väl äter.

Under tiden - prova att ge mat i små portioner ofta.
 
Prata med din veterinär. Det kan vara läge att kolla upp magen om man har en "kräsen" hund som kräks när den väl äter.

Under tiden - prova att ge mat i små portioner ofta.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min drygt 6 månaders valp har alltid varit enormt kräsen och ratat sitt foder. När vi gick från torrfoder till råfoder (Vom puppy)...
Svar
4
· Visningar
894
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Hoppas att ni foderkunniga kan ge mig lite nya uppslag. Har en 4-årig dvärgpudel som alltid varit mer eller mindre trög i magen. Hon är...
Svar
14
· Visningar
1 999
Senast: Líf
·
Hundhälsa OBS! Långt inlägg. Har ett problem med min hund som är en spetshane på 3,5 år. Har haft honom i ca 1,5 år och under den tiden har han...
Svar
10
· Visningar
9 020
Senast: Hgfy
·
G
Övr. Katt började redan i morse med att jag upptäckte att killen spytt. han har sedan i morse spytt 9-10 ggr. i början var det "fast" nu är...
Svar
7
· Visningar
1 177
Senast: Galore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp