Squid game

Mirre

Trådstartare
Vad är det som gör att det blivit så stort?
Jag kan verkligen inte förstå grejen med det och fastnade inte alls för den serien.
 
Jag har inte sett den men tycker att trailern påminner om en blandning av Saw och Hunger Games så där kan jag förstå lockelsen.
Sen är det väl svårt att förklara smak. En del gillar vissa saker som andra inte gillar, det är väl bara så det är.
Precis min tanke också, det känns mest som ett försök att efterapa Hunger games och samtidigt krydda till det lite
 
Jag har sett den och kan ännu inte bestämma mig för vad jag tycker. Lite fascinerad, absolut, men samtidigt besviken för jag trodde att den skulle vara mycket bättre.
 
Det är en dystopisk, samhällskritisk serie som skildrar klasskillnader och samhällsutmaningar. Jag tror att den blivit så populär för att den är rätt i tiden med de ämnen den behandlar vilket gör den relevant för väldigt många människor och kulturer, även om den säkert är än mer relevant om man är bekant med det koreanska samhället. Jag tycker att den var väldigt bra.
 
Det är en dystopisk, samhällskritisk serie som skildrar klasskillnader och samhällsutmaningar. Jag tror att den blivit så populär för att den är rätt i tiden med de ämnen den behandlar vilket gör den relevant för väldigt många människor och kulturer, även om den säkert är än mer relevant om man är bekant med det koreanska samhället. Jag tycker att den var väldigt bra.
Jag har hört att det är mycket som försvinner i översättningen och att man missar väldigt mycket när man inte förstår språket eller kulturen.
Jag tror att det är därför jag inte har gett mig på att se den. Jag vill inte undra över allt som jag inte förstår.
 
Jag såg Squid game för att barnen leker det på skolgården, serien är, konstigt nog, superstor bland barn utan att de vad jag vet sett det (men har förstått att det vandrar klipp på tiktok). Ville se vad det var för något.
Det är ett briljant manus bakom, att serien är koreansk tycker jag gör det mer intressant, känns som att ett land där liknande skulle kunna hända på riktigt är grannlandet till exempel där folk försvinner från höger till vänster. Annars vet jag inte riktigt vad som gör serien så stor, tror det till viss del faktiskt beror på att det vandrat runt på olika medier och att det är ett ämne som många förstår, tänker att det är många som funderar själva hur de skulle agera inför flera av de dilemman som de tävlande får stå för i serien.
 
Jag har en teori om att många (framförallt amerikaner) tycker den är så speciell och djup eftersom den är från Sydkorea, och de gör ju film lite annorlunda där.

Nästan alla karaktärer är vidriga och beter sig som svin, vilket också gör dem mänskliga. Det finns inte samma arketyp av protagonist/antagonist som är så tydligt i de flesta amerikanska produktioner. Det ger extra krydda på något vis?

Jag tycker heller inte den är speciellt samhällskritisk. Den belyser det faktum att vissa är fattiga, andra är rika och har man tillräckligt med pengar kan man köpa vad som helst. Även hur folk är villiga att inte så lite rucka på etik och moral när det finns pengar/en bättre framtid med i bilden. Diskussionen är aldrig uppe på samhällsnivå.

Hade det varit en amerikans produktion tror jag däremot att samhällskritik varit en större del, och det hade funnits tydligare protagonister och antagonister och överlag hade det säkert varit en rätt okej men tam produktion då grundidén är bra, men inte i närheten av så bra som det blev nu.
 
Påminner om de japanska battle royale-filmerna som kom runt 2000 som var ännu mer grafiska. Den handlar istället om en gymnasieklass där de ska döda varandra till en är kvar. Vi som lever i ett individualistisk samhälle kanske inte helt förstår grejen med dessa filmer eller serier.
 
Jag har sagt till några att den typ handlar om utsatta människor som dör :) kanske brutalt men jag tycker den tar upp väldigt viktiga frågor.
Jag tror vissa grejer är mindre synliga för oss västerlänningar, dels genom att det är svårt att översätta en del språkliga grejer (samt kulturella, jag har haft nytta av att ha viss kunskap om kulturen och landet sen innan) men även att många av oss (eller iaf inte jag) inte kan relatera till en del. Sydkorea är ju ett av många länder där en stor del av befolkningen haft det ganska fattigt samtidigt som världen varit såpass "global" att fattiga människor mycket väl haft en bild av väst som rikt. Tror det finns en poäng av att visa flera västerlänningar som rika och utnyttjande i serien, inklusive en "sexuell" (utnyttjande) aspekt.

Sen älskar jag, som någon annan redan påpekat, att människorna är så fruktansvärt elaka och hemska ibland, samtidigt som man får se att samma grupp människor kan vara väldigt omtänksamma och empatiska. Det är ju precis som i verkligheten! Trots att media och vårt "vi-och-de"-tänk gärna vill gruppera på ett ett sätt som ofta framställer en grupp på sätt A och nästa grupp på sätt B med få variationer inom och mellan dem.

Gillar också att det verkligen poängteras att det är frivilligt och demokratiskt. En känga mot kapitalismen, typ. Såklart ingen vill vara med men har de något val? Ja absolut, säger vissa, men som serien visar är verkligheten mer komplex än så.

Det var något mer jag tänkte på som jag verkligen ville skriva ner, men den tanken är ivägflugen tror jag 🤔 kanske får återkomma med den.

Jag gillade verkligen serien och tycker den är sevärd, men jag förstår att den inte faller alla i smaken, som med alla genrer och serier. Vissa ser den ju också pga. att den blivit stor gissar jag. Hjälper ju inte att den är så känslosam och spännande så man typ inte vill sluta titta :p
 
Vad är det som gör att det blivit så stort?
Jag kan verkligen inte förstå grejen med det och fastnade inte alls för den serien.
Inte jag heller. Kom inte längre än den första kvarten, så extremt mörk och brutal. Bara inledningen, där det känns som det är meningen att vi ska skratta åt en man som stjäl pengar från sin gamla mamma och sin dotter för att spela - det är ju bara sorgligt. Den kändes väldigt lik Parasit, som visserligen var bra, men så brutalt deppig att jag inte vill se en hel serie av det. Man undrar ju hur det står till i sydkorea egentligen, bilden man får är ju ett hemskt dog-eat-dog samhälle, där alla sparkar så mycket de kan på dem under sig, och desperat försöker ta sig upp.
 
Jag har inte sett serien, men har blivit intresserad av den då jag bott i Korea. Har sett en behind the scenes när dom intervjuar producent, manus skrivare etc. Det är mkt kreativt arbete runt serien och det var intressant att lyssna och se på.

Det finns många fattiga i Korea bla en efterlämning av krig. På senare år har dom dock haft en fantastisk utveckling i landet med infrastruktur, utbildning etc som gått väldigt snabbt. Det är ett väldigt speciellt land och det är säkert mycket som går förlorat i översättning samt att man kanske missar en del om man inte har förståelse för kulturen. Jag en inblick iaf och älskar landet, människorna, maten och mkt av deras kultur.

En del saker jag fick lära mig när jag bodde där;
Självmordsstatistiken är hög, väldigt hög. Bla bland pensionärer som inte vill vara till belastning för övrig familj.

Man får klara sig mkt "själv", bara en sådan sak som på sjukhus, som inlagd hjälper personal bara dig med sjukvård. Toalettbesök, mat etc måste någon annan ta hand om, inte ovanligt att familjemedlemmar sover på golvet vid sidan av sängen till dom som är inlagda.

En händelse när vi bodde där som satt sig hos mig. En chef tvingade en ung ansatt kvinna att göra någon form för gymnastik övning i flera timmar ute i solen som straff för något hon gjort fel/glömt göra. Hon dog av utmattning 😔

Jag gissar att serien vill porträttera människor som gör vad som helst för pengar som groteska. Och om hur människor kan missbruka sin makt över andra. Är det, i serien, inte frivilligt att vara med i spelen?

I Korea finns det knappt överfall och personrån, man känner sig oerhört trygg där och folk överlag är väldigt trevliga. Många är buddister och man respekterar varandra och är artiga. Landet, framförallt musiken har ju fått ett stort internationellt genomslag. Det ligger säkert i tiden med en koreansk tv serie och skulle tro att serien "bara" för att den är koreansk får mycket publicitet.

Jag kan tänka mig att folk i nöjesindustrin är dragna till Korea då det är ett land med väldigt lite influenser utifrån. Har själv rest en del och upplever landet som väldigt speciellt, Korea är verkligen Korea.
 
Jag gissar att serien vill porträttera människor som gör vad som helst för pengar som groteska. Och om hur människor kan missbruka sin makt över andra. Är det, i serien, inte frivilligt att vara med i spelen?
Det är frivilligt att delta men deltagarna har inte så mycket val pga den ekonomiska situationen och våld. Efter första tävlingen väljer de överlevande att avbryta tävlingen, men eftersom alla frivilliga har mycket stora skulder har de svårt att klara livet och många(alla?) väljer att återvända för en chans att vinna. Serien är ganska intressant, jag tycker de har lyckats fånga hur spelet förändrar deltagarna till det sämre och slutet var lite oväntat.
 
Jag har sett den eftersom det kom mail från skolan att många elever hade sett den och lekt på rasterna. Lite chockad när dottern berättar att en del klasskompisar sett serien . ( De går i trean) och den är ju rätt rejält blodig och brutal. Jag fastnade i den även om jag inte tyckte om den för jag var ju tvungen att se hur den slutade 🙈
 
Jag har sett den eftersom det kom mail från skolan att många elever hade sett den och lekt på rasterna. Lite chockad när dottern berättar att en del klasskompisar sett serien . ( De går i trean) och den är ju rätt rejält blodig och brutal. Jag fastnade i den även om jag inte tyckte om den för jag var ju tvungen att se hur den slutade 🙈
Fast dom lekarna, det är ju lekar som även funnits här mer eller mindre jämt väl? Det är ju inga nya lekar så att säga, blev faktiskt förvånad över hur väl jag kände igen allihop. Förutom sista då, och sen att vi inte tog död på varandra såklart.
 
Fast dom lekarna, det är ju lekar som även funnits här mer eller mindre jämt väl? Det är ju inga nya lekar så att säga, blev faktiskt förvånad över hur väl jag kände igen allihop. Förutom sista då, och sen att vi inte tog död på varandra såklart.

Fast enligt skolan gick det våldsamt till och några låtsasskjuter de som misslyckas osv. Kände oxå igen en del av lekarna när jag tittade.
 

Liknande trådar

Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 329
Senast: MiaMia
·
Kultur För mig är Downton Abbey en sån serie. Gillar att man får följa så många olika personers storyline, de vackra kläderna och att det finns...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 078
Senast: Karro-Lina
·
Kultur Fråga från en som ligger lite efter 😁 Är det värt att se serien? Var ser man den bäst/enklast/billigast isf?
2 3
Svar
42
· Visningar
1 737
Senast: starcraft
·
Fritid Jag tittar på Virgin River på Netflix och är helt betagen av naturen i den serien! Finns den typen av natur här i landet? Hört att Norge...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 563
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp