Ssssch...en hemlis...!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Menar du tankesättet "prova allt jag kunde komma på"?

Det förstår inte jag heller. Jag har en relativt färsk erfarenhet av just ganska ung person som dog i cancer. Om hon plötsligt hade börjat gå till healers och chakrabalansexperter och pendylsvängare, hade jag tyckt att det hade varit fruktansvärt jobbigt och svårt att hantera.

Jobbigt var det naturligtvis ändå, men på ett - med en hårsmån - hanterligt vis.

Ja, precis det. Jag har varit med om livshotande tillstånd två gånger i mitt liv, dock inte av det där långdragna slaget, och har inte haft en tanke på att tillbe någon makt om en plats i något paradis, eller tänka att fan va bra det vore att pröva något som bevisats vara ineffektivt i århundraden.

Jag har mest tänkt på mina anhöriga, och deras konsekvenser av min något oväntade död. Att jag ska dö betraktar jag som en naturlig följd av min födelse till denna värld, så det är inte ångestfyllt på något sätt. För egen del vill säga.
 
Jag tror ju att elöverkänslighet sitter i huvudet och därför är det känsligt. De jag tänker på har ofta något problem (ex artros) men hävdar envist att allt blir bra med droppar och kamomillte. Olika sidor av samma sak.
Jag sätt och pratade med min partner om det här för en stund sedan och berättade om min då cancersjuka pappa som min farmor tvingade på nonijuice. Pappa tyckte väl att "jaja, för hennes skull då" gissar jag för han satte i sig den där juicen och läkarna kunde plocka bort någon av medicinerna, vilken det nu var. Det var alltså läkarnas initiativ helt och hållet, utan grund i juicen. Sen sa jag också att det lika gärna kan vara att problemet som den medicinen tog hand om kanske egentligen var grundat i någon brist i kroppen (min pappa var inte så glad i frukt och grönt :D ) och att han lika gärna kunnat dricka apelsinjuice och äta blåbär. Den frågan lär vi aldrig få svar på men det var lite intressant.
 
För övrigt skulle det vara för jävligt att spendera tid under sina sista månader med att fylla kroppen med sockerpiller, ägna timmar åt att bli bedragen av alternativa behandlare och skänka bort de pengar som kan underlätta anhörigas anpassning.


Då är väl tiden mer värdefull än någonsin, när man vet att det inte är långt kvar?
 
Jag googlade lite och såg att en del som erbjuder distanshealing bara behöver ett namn, andra behöver en bostadsadress och nån behövde ett handskrivet brev och foto (helst, men det kunde tydligen gå annars). @GotAsecret har ni pratat om det här på din kurs? Vad anser du krävs för att kunna ge healing till rätt person?
 
För övrigt skulle det vara för jävligt att spendera tid under sina sista månader med att fylla kroppen med sockerpiller, ägna timmar åt att bli bedragen av alternativa behandlare och skänka bort de pengar som kan underlätta anhörigas anpassning.


Då är väl tiden mer värdefull än någonsin, när man vet att det inte är långt kvar?
Har svårt att tänka mig att om jag genomgått en såndär healing utan att märka skillnad skulle jag nog inte fortsätta. Jag tycker att det är svårt att hålla motivationen uppe hos sjukgymnaster för det tar sån tid att bli smärtfri (men där är det vetenskap som gör att jag fortsätter). Hade en placeboeffekt av healing varit att jag fått energi till att resa med min familj hade det varit nog värt för mig. Jag som stått bredvid i livets slutskede, min pappa dog tidigt, hade faktiskt inte tyckt att det var extra besvärligt att han provade healing och häxkonst en timme i veckan eller hur nu intervallerna är om han känt sig gladare av det. Dygnet har ju fler timmar än så menar jag.
 
För övrigt skulle det vara för jävligt att spendera tid under sina sista månader med att fylla kroppen med sockerpiller, ägna timmar åt att bli bedragen av alternativa behandlare och skänka bort de pengar som kan underlätta anhörigas anpassning.


Då är väl tiden mer värdefull än någonsin, när man vet att det inte är långt kvar?
Nu lever ju inte du och jag nära varandra, men så som du framstår här, tänker jag att det skulle vara väldigt svårhanterligt för dina nära och kära om du vid gravens rand plötsligt går all in for kristallhealing. Det skulle ju tyda på att du inte alls kunde hantera läget och att din person var väldigt desintegrerad. Det hade plågat mig som anhörig väldigt mycket.
 
Vild gissning efter empirisk studie på jobbet:

1: kvinnor med odefinierbar värk.

2: kvinnor som har kristaller i blomkrukorna, har testat det mesta alternativa och gärna väljer homeopati framför traditionell sjukvård i första hand

3: kvinnor och män som anser att all sjukdom egentligen sitter i huvudet oavsett sjukdom (värsta sorten om ni frågar mig)
Jag känner alla tre sorterna , och som sagt jag har vissa problem med att hålla truten ibland för gammal vänskaps skull. Jag försöker leda in samtalen på andra saker som kanske skulle vara lite bättre för både ung och gammal vad det gäller hälsan och ekonomin. Jobba t.ex istället för att försöka få ut så mycket bidrag och ersättningar som möjligt. I stället för att mjölka ur en gammal skada , som jag anser borde vara läkt med tanke på vad man orkar hemma.
Eller att alla återbesök beror på att metoden inte hjälper och alla preparat som säljs är bara välgörande för någon annans plånbok.
Ja ni förstår , ibland får jag bita mig i tungan.
 
Nu blir det nästan risk för lyteskomik här, och det vill jag ju inte för jag vet att de som upplever sig som elöverkänsliga har stora problem. Men just det här "att det sitter i huvudet"? Det är nästan tvärtom mot min erfarenhet av personer som ger uttryck för liknande problem. Snarare blir särskilt elöverkänsliga närmast kränkta när de erbjuds tex kbt för sina problem, just därför att det minsann inte sitter i huvudet. Enligt min erfarenhet.

Chakran och energier handlar väl också mer om "helheten" än om huvudet, enligt dem som intresserar sig för sådant?

(Hälsa it-avd från mig och säg att jag förstår dem.)
En släkting har elallergi och när han träffade sin fru smittades hon också, så nu bor de tydligen i en stuga i skogen sen många år tillbaka. Hur går det den dagen nån av dom måste in på hemmet? Eller nån annan passande institution?
När jag sa att jag stängt av mobilen (inte) så kändes det mycket bättre, tydligt alltså. Stackars människor
 
En släkting har elallergi och när han träffade sin fru smittades hon också, så nu bor de tydligen i en stuga i skogen sen många år tillbaka. Hur går det den dagen nån av dom måste in på hemmet? Eller nån annan passande institution?
När jag sa att jag stängt av mobilen (inte) så kändes det mycket bättre, tydligt alltså. Stackars människor
Hm, vi hade studiebesök på.. Gud, vad heter stället där man bränner döda människor? Hjärnsläpp... Krematorium? Hur som haver, de hade ett kapell också och i stället för lampor kunde man sätta ljus i ljusstakar vilket de tydligen gjorde när se hade elallergiker på besök :p det fick jag höra i början på 2000-talet.
 
Dessa anser ofta att det är trassliga energier som är orsaken (istället för stillasittande, dålig fysik och datorarbete) och gillar healing som lösning
Som en chef jag haft. Hon var väldigt överviktig och född med problem i ryggen (hon hade som en puckel liksom) som i jobbet var helt stillasittande vid datorn. Hon gick till sin healer regelbundet (1000 sek per gång) för sina problem med värk i nacke, knän och rygg. Hon hävdade att healern öppnade hennes ryggrad varje gång så att energin kunde flöda fritt igenom den.
 
De jag stött på är ofta kvinnor som helt förkastar vården. Det sitter ju i huvudet. Alltså ska chakran fixas, energier rättas till och omgivningen som rekommenderar läkarbesök förklaras vara något korkade. Den typen av människa som gärna elsanerar hemmet, upplever problem med alla tekniska apparater och skyller allt på att de har kraftiga energier som påverkar jobbdatorn medan it-avdelningen suckar och försöker vara diplomatiska ang den bristande kompetensen...
Men tyvärr är mycket inom vården ren skit när det gäller att bemöta kvinnor med kronisk värk. När man konstaterat att värken inte är malign så är det tack och hej. Det finns inga resurser längre alls. Det finns bara resurser för det som uppehåller livhanken. Så mycket är den offentliga sjukvården reducerat till. Dessvärre. Så var ska folk söka sig? Jo till en extremt lukrativ alternativmarknad där de åtminstone hinner bli sedda. Vilket är ett enda stort samhällsmisslyckande. Det är faktiskt inte klokt att ffa kvinnor med värk ska springa på chakrahealing för att nån ska försöka se och hjälpa dem.
 
Som en chef jag haft. Hon var väldigt överviktig och född med problem i ryggen (hon hade som en puckel liksom) som i jobbet var helt stillasittande vid datorn. Hon gick till sin healer regelbundet (1000 sek per gång) för sina problem med värk i nacke, knän och rygg. Hon hävdade att healern öppnade hennes ryggrad varje gång så att energin kunde flöda fritt igenom den.
Upplevde hon att hon blev bättre mellan gångerna? Låter ju som om viktnedgång vore något att prova också...
 
Upplevde hon att hon blev bättre mellan gångerna? Låter ju som om viktnedgång vore något att prova också...
Hon sa att det brukade kittla i hennes ryggrad efteråt eftersom energin flödade där och att hon kände sig mer avslappnad. Men hon hade väldigt stora problem generellt.

När hon bokade 'halvbehandlingar' specifika för nån kroppsdel brukade hennes healer SMSa henne och berätta att hennes "hjälpredor i universum" plockat upp meddelanden från hennes själ som berättade att hon behövde helbehandlingar för hela kroppen istället. Det tyckte hon var suveränt, att healerns hjälpredor kunde kommunicera med hennes själ och få reda på sånt som hon inte ens var medveten om.
 
Hon sa att det brukade kittla i hennes ryggrad efteråt eftersom energin flödade där och att hon kände sig mer avslappnad. Men hon hade väldigt stora problem generellt.

När hon bokade 'halvbehandlingar' specifika för nån kroppsdel brukade hennes healer SMSa henne och berätta att hennes "hjälpredor i universum" plockat upp meddelanden från hennes själ som berättade att hon behövde helbehandlingar för hela kroppen istället. Det tyckte hon var suveränt, att healerns hjälpredor kunde kommunicera med hennes själ och få reda på sånt som hon inte ens var medveten om.
Hjälpredor i universum? :rofl: okej... Det kan inte vara så att det var konton på banken som gapade tomma och ropade efter siffror? Låter ju helt vrickat.

Bra att hon kände sig avslappnad efteråt, det kan ju göra gott för henne om inte annat. Kanske hade yoga varit billigare och gett resultat då det även ger styrka.
 
Bra att hon kände sig avslappnad efteråt, det kan ju göra gott för henne om inte annat.
Jamen vad tusan, hon hade känt sig avslappnad om hon fick ligga på soffan i ett rum med lugn musik och behaglig inredning också. Man tar fan inte 1000 spänn för att nån ska få vila lite hos en. Healern var ju uppenbart full of it bara.

Kanske hade yoga varit billigare och gett resultat då det även ger styrka.
Ja, det hade definitivt gett mer.
 
Om man tror på att healing fungerar så är det just det man gör. Tror alltså. Precis som en religiös person tror på gud.

Om någon frågar en religiös person efter vetenskapliga undersökningar som visar att gud finns, tror du då att den religiösa personen säger att "oj, jag hade inte tänkt på att det inte är vetenskapligt bevisat att gud finns, nu slutar jag att tro på gud"

Om man tror på gud, universums lagar, eller vad man nu tror på så gör man det för att det känns rätt för en själv. Om någon annan tror eller inte tror blir rätt ointressant.
Om man inte är typ IS eller korsriddare och med våld vill tvinga omgivningen att tro på det man själv tror på.

Men oftast tycks healing-förespråkare anse att healing är en vetenskap, inte en tro. Och ska något kategoriseras som en vetenskap så är bevis och forskning att föredra.
 
Men oftast tycks healing-förespråkare anse att healing är en vetenskap, inte en tro. Och ska något kategoriseras som en vetenskap så är bevis och forskning att föredra.
Ja. Sitter man och hänvisar till Tesla tror man ju absolut att det finns nån form av vetenskap i det.
 
Lite annat intressant angående ämnet, placebo eller vad du nu vill kalla det. Min mamma har alltid varit superallergisk emot pälsdjur och hela min uppväxt fick jag liksom byta om i garaget för att inte ta in hästhår (ja, jag fick springa in i underkläder för att duscha, grannarna måste ha undrat :p). Läkarna konstaterade flera gånger att hon var mest allergisk emot katt, kanin, hö, häst, hund, pollen osv. Mamma accepterade det här och åt medicin ofta.

Men så för något år sedan bestämde hon sig för att gå en alternativ behandlingsmetod. Jag vet inte i detalj vad de gjorde, men hon kom dit ca 5 gånger under några månader. Idag har vi 6 kaniner hon dagligen tar hand om, en häst hon spenderar nästan lika mycket tid som mig och hon hanterar därför också hö varje dag. Grannkatten har även bestämt att han bor här i sommar så han kommer gärna in och lägger sig på soffan om vi lämnar dörren öppen. Men mamma känner inte av någonting, hon har inte behövt använda medicinen alls på flera år sedan hon gick den där behandlingen typ. Jag frågade henne vad det var för behandling och hon sa att man nog måste tro på lite hokus-pokus, men så länge den fungerade så är hon glad. :p Ingen av oss har någon aning om ifall det har att göra med placebo, ifall hon i så många år trott så starkt på det läkarna sagt att hon blev mer allergisk, eller om hon bara trodde och kände att hon blev frisk osv nu så att det går bra? Äsch, jag vet inte. Så länge hon är glad i att ha kaniner på bakgården 14 år till så duger det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: MML
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 235
Juridik & Ekonomi Med anledning av min systers plötsliga död för en och en halv vecka sedan och därefter min familjs sedvanliga drama och bråk, som...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 486
Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 419
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp