Stå å skita eller gå å skita?

TheRedLightning

Trådstartare
Jag reagerade på detta häromdan, när jag red på en ridskolehäst som tvärstannade för att skita. När jag bestämt sa till att den skulle gå så märkte jag att vissa personer från åskådarna tittade på mig. Är det fel att hästen ska gå å skita när man rider?
Jag fick lära mig på min första ridskola att hästarna inte får stanna och skita, för hur skulle det se ut att rida en tävling och mitt i ritten ska hästen skita.

Kan väl köpa att man kan låta hästen stå å skita om man vill ha det lättmockat, men risken är att den tror att det alltid är okej om man låter den göra det varje gång tror jag.

Det fick mig att undra, hur ser ni på saken? Har saker och ting förändrats sen min tid?
Bra? Dåligt? Dela med er av era åsikter och tankar kring detta mindre seriösa ämne. ;)
 
Känns som en rimlig orsak med att hästen inte ska stanna i tävlingsammanhang, men jag tänker att man rider fram ordentligt så att eventuella bajspauser kanske genomförs då. Min häst kan få stanna i början av passet men när "framridningen" är klar så är det arbete som gäller. Han kan stanna och se ut som han ska skita men ställer sig och vilar bakbenet, antar att det är test/latmaskfasoner.
 
Beror på vart man är tycker jag och vad man gör..men jag kan nog hålla med om att nog ska hästarna klara av att skita samtidigt hur taskig man än verkar vara då..

Sen är min häst av helt annan uppfattning...skitar går INTE medans man går..utan man måste stanna, blåsa upp magen allt man har..ge ifrån sig världens stön..hur sjutton kunde han vara travhäst en gång i tiden :D

Jobbar vi ordentligt manar jag på honom och han fortsätter lite missnöjt, men det går absolut.
Är vi ute och lunkar kan han få skita stilla.
 
om jag rider någonstans där jag måste mocka själv så får hästen gärna stanna, om inte så får hon glatt trava vidare om vi är mitt uppe i en övning. ;)
min är dock inte en sån som tvärnitar för att bajsa, hon har heller inga problem med att skita medans hon skrittar/travar/galopperar/hoppar.
 
Jag har jätteproblem med skitningen. Min herre anser att man måste stå still och skita. Han lyfter ryggen som en båge, lägger upp svansen på ryggen likt en spets och stönar högt. Enligt honom kan man då inte röra sig och skita samtidigt. Gör han det, typ vid hoppning, tappar han galoppen helt. Vi har tom fått stopp på hinder pga hans bajsbehov.
Nu i höst ska jag tävla dressyr mer och förra gången blev han skitnödig precis när jag kom in på banan. Jag kände paniken komma, hur hästen mentalt förberedde sig för att stanna och skita. Än hade jag inte fått startsignal. Jag sneglade i panik på mamma på läktaren och satte räsergalopp på hästen för att få ut bajset. Han stannade, och fes. Panik. Han går som en kamel när han är skitnödig. En räsergalopp till. Och äntligen kom det ut lite skit. Jag gav tummen upp till mamma, log lite åt domaren och hon blåste min startsignal. Snäll domare :)
 
Ninya tycker inte heller att det går att bajsa i högre fart än långsam skritt. Även när hon varit tokpigg på vintern har hon saktat av från galopp själv när hon ska bajsa. Kör en kompromiss att hon måste skritta åtminstone. Nu senaste året då hon jobbar något snäpp bättre i form än tidigare har hon faktiskt börjat bajsa i trav och till och med galopp flera gånger under ett halvår! Så det har nog en del med koncentrationen och motivation att göra också (kanske även behagligare/lättare att bajsa när hästen är mer lösgjord-?). Men har hon väl börjat sakta ner så spelar det ingen roll vad man gör, hon skiter fullständigt i allt drivande till hon är färdig.
 
Min får stanna och skita. Skulle själv inte vilja gå och skita. Men tror inte det är några problem för honom att trava/galoppera samtidigt som han skiter.
Han har dock aldrig stannat av från trav eller galopp för att skita. Bara från skritt. Så jag inbillar mig att han håller sig när han går snabbare.
 
Som min instruktör brukade säga när någon häst stannade för att bajsa "den hästen hade varit uppäten för längesen om här funnits rovdjur" :p
Haha min häst går faktiskt självmant när han bajsar, behöver nästan aldrig driva på :)
 
Min medryttarhäst skiter utan problem i trav och galopp, men när vi skrittar vill han gärna stanna och skita. Min grundinställning är att hästen ska kunna skita i det tempot jag rider, men i vissa fall kan jag låta hästen stanna bara för att det är lättare för mig att plocka bort skiten sen i så fall.
På ridskolan blir jag tokig på folk som låter hästen stanna och skita mitt på spåret. Det stoppar ju upp för alla.
Mycket skitprat det blev här! :laugh:
 
Hästen jag har nu är en pärla när det kommer till den här biten. Hon har bajsat 2 gånger när jag ridit under alla de år jag haft henne. Båda gångerna i farten och jag tror att både hon och jag blev riktigt förvånade att det hände. :D Min är en sådan som jag aldrig behöver plocka upp i ridhuset efter. Uppenbarligen håller hon sig tills hon står i gången efter passet eller kommer in i boxen. Underbara lilla häst. :love:
 
Hästen jag har nu är en pärla när det kommer till den här biten. Hon har bajsat 2 gånger när jag ridit under alla de år jag haft henne. Båda gångerna i farten och jag tror att både hon och jag blev riktigt förvånade att det hände. :D Min är en sådan som jag aldrig behöver plocka upp i ridhuset efter. Uppenbarligen håller hon sig tills hon står i gången efter passet eller kommer in i boxen. Underbara lilla häst. :love:
Jag känner igen det där också, min tant verkar hålla sig varje gång jag rider på banan, i skogen kan det hända att det kommer lite skit i farten, vid något tillfälle när jag hämtat henne från hagen har hon gått och skitit då också utan att jag måste be henne om det. :O
 
Min förra medryttarhäst kunde tvärnita i trav bara för att skita :rage: Vi hade en del fighter om det där, till slut gick det bättre och han kunde faktiskt fortsätta trava på om jag hann vara med och driva på ordentligt när jag kände minsta tendens till bajspaus :D

Nuvarande häst skiter aldrig vid ridning, himla smidigt ;) Hon kan dock ställa sig och kissa (ofta i par med sin polare i hagen - ser dödumt ut) eller bajsa när hon ser att jag kommer till hagen för att hämta henne!
 
När jag köpte min tidigare häst hade han gått på en ridskola under ett par år. Där skulle hästarna stanna och bajsa för att det skulle bli lättmockat, då noggrann mockning tydligen gjorde att det nya underlaget höll längre. Detta gjorde att han kunde tvärstanna i traven för att bajsa, inte så kul om man t ex har någon bakom sig och det blir stopp på spåret i ett ridhus...
Gick dock ganska lätt att lära honom av med det, han hade ju större delen av sitt liv bajsat "i farten". Lyckades däremot aldrig fatta galopp på honom om han var nödig, då var det bara att vänta (i skritt eller trav) tills han var klar. Var han väl framme i galopp gick det bra att fortsätta.
 
Gamle farbror kan vi räkna på 1 hand hur många gånger han har bajsat under arbete... typ 5 gånger på 13 år och då är det ALLTID när vi har varit nere och badat i vattnet, det första han gör. Jäääättemysigt ^^ Duschspiltan är annars ett bra ställe att lätta på trycket. Tror jag bara satt och gapade den enda gång han har bajsat uppsuttet, då hade vi varit ute flera timmar och det gick bara inte att hålla sig längre.

Tant bajsar endast i skritt, där vi stod uppstallade förut var det samhällen så jag joggade alltid henne förbi hus just för att hon inte skulle ge ifrån sig något olämpligt. Under arbete har hon icke tid att stanna helt för såna behov.

Lilleman gör inte heller ifrån sig under arbete nu när jag tänker efter. Bara när han blir lite nervös över situationen som när vi åker in på travbanan så brukar han lägga en JÄTTEHÖG innan vi kör ut från stallet. Dock inget längre när han körs så tryggare och lugnare har han blivit i sig själv sedan jag tog över honom. Men han simulerar gärna när han longeras.

Men nej jag tillåter inte att de stannar och bajsar förutom i skritt på långa tyglar då de just är "lediga" :P
 
Just ja, jag har sett sådana hästar men som fejkar att de måste skita typ. Dom är ju inte dumma, måste ju testa och se om det går att komma undan arbetet ju. :laugh:

är väl vanligt på ridskolehästar som går lite på halvfart och lär sig trix att komma undan i väldigt många sammanhang utan att det är fel i sig, är ju bara som de lär sig utifrån omständigheterna om beteendet lönar sig eller är önskvärt osv.

Jag har aldrig varit med om att det är problem att växla mellan olika situationer att hästarna för den skull lär sig att stanna och inte kunna skita under arbete.
Mina hästar får stanna i skogen eller på vilopaus i skritt osv ngngång under ngt pass när det inte spelar ngn roll. Har aldrig haft problem att de för den skull skulle anamma det utan det funkar jättebra att rida träna och tävla och de skiter i farten.
Handlar nog mer om ryttaren och hur man hanterar läs rider allmänt för att hästen ska svara på det som gäller för stunden signalmässigt från ryttaren osv.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 642
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 103
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 477
Senast: Kjerulfia
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 861
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp