stå på box ved hälta

V

vivianhegre

undrar om det är bra at hästen står inne ved hälta? Dom är ju skapad för at vandra rundt lite hela tiden, och det är ju det bästa för benen.

Märkte at hästen haltade när jag hämtade honom till en ridtur. Inte så mycket, men jag masserade med lite Blue Lotion och hadde på bandage. Ställde inn honom i boxen, och var ute och tömkörde unghingsten. När jag kom inn igjen var han tydligt mycket stel i benet.

Undrar om det inte vore bättre at han gick ute? Han har tillgång til skydd och dom brukar gå på "lösdrift" när jag inte har användt dom så dom är svettig. Men jag tror han ligger mera när han är inne (inte så mycket annat at göra) och det är ju kansje bra?

Är så himla svårt at veta! Vill ju at han ska bli bra så fort som möjligt....
 
Det beror på vad han har för skada, men fler vet blir allt mer pasitiva till hagvistels under läknins prosesen med det beror klart på vad det är för skada din häst har.
Men det bästa är om du pratar med den behanlade vetrinären och höra vad han tycker.

Hoppas det går bra. Kram
 
I princip låter jag bara hästar stå på box om de brutit benet... Sen kanske man får modifiera hagen och sällskapet lite, men ute går mina i alla fall, och inte bara står i utebox.
 
han får helt klart vara ute på dagarna som vanligt! Men jag vet inte om jag ska undvika att ha honom på box om nätterna, som jag bara har ibland?
 
Bättre ha honom ute dygnet runt om han är van med det. De får ju sämre cirkulation i benen när de står still långa stunder. De flesta hästar klarar det bra, men är de ute kan de ju röra sig som de vill. Och en häst som är van att vara ute och inte mycket halt skulle jag ha ute dygnet om just pga det.
 
Så länge inte en veterinär ordinerat boxvila så tycker jag hästen ska röra på sig i hage.

Har varit med om hästar som stallts in efter bete, blivit halta efter någon vecka och det p.g.a att de inte fått röra sig som de är vana vid, de blir stela av att stå still eller något.

/Hippo
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 423
Hundavel & Ras Vi fick ju ta bort våran gammelman i Måndags och saknaden är stor. :cry: Det var 50% boxer i honom,så maken är lite inne på renrasig...
2
Svar
26
· Visningar
3 476
Senast: glittra
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
27 913
Senast: sandrafors
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
5 711
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp