Bukefalos 28 år!

stå still i transporten!

K

kakan79

Är det någon som har förslag på hur man får sin häst att stå still i transporten???
Min häst åker jätte snällt på väg till t.ex träningen , men sen när vi är nästan hemma så börjar hon skrapa och leva rövare. Kan tillägga att hon får hö plus att jag kör försiktigt.
En i stallet sa till mig att det är dominans?
Alla förslag mot tages tacksamt! :bow:
 
Säkert trött efter träningen,kanske kissnödig.
Du kanske kör för sakta.Min häst skrapar och gungar när jag stannar för rödljus.Dom är lite svåra att förstå. :bump:
 
provat henga in en aktivitets boll?kan funka om hon har tråkit :eek:
 
Min häst brukar skrapa och leva rövare om han blir kissnödig och måste kissa i transporten!

Vet en del hästar som känner på sig (på lukten?) att man snart är hemma och börjar skrapa för att de vill ut.
 
min häst börjar sparka när det böjar gå långsamare (på våran lilla dåliga väg te stallet)
 
Jag har varit med om oroligheter efter träning och dragit följande slutsatser: Kramp/trötthet i muskler. Dårligt luftintag, för mycket fukt i transporten. Kissnödig.

Prova att ställa henne på dubbel plats när du ska hem, ifall du ahar tränat så att hon är rejält trött och krampar i musklerna av att stå och spänna sig.

Kolla också så att hon inte har för många täcken på sig, så att hon känner sig för varm eller att det bildas för mycket fukt och hon får svårt att andas.

Håll takluckan eller ventiler öppna så att hon får in frisk luft.

Mina gillar aldrig när jag krypkör.
 
Din häst vet att ni är nästan hemma och signalerar att den vill ut. Jag tror det är så enkelt faktiskt.
Min häst gör likadant när man börjar närma sig hemmet så... :smirk:
 
tack för alla svar , jag får nog kanske leva med att hon skrapar sista biten hem. :banana:
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 312
Senast: Mabuse
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 994
Senast: Roheryn
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 781
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 757

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp