Bukefalos 28 år!

Stå still problem!!!

Avalon

Trådstartare
Hej allihopa! Jag hoppas att ni ska kunna hjälpa mej med en sak. Det är så att jag har problem med min nordis. Vi köpte honom för tre och ett halvt år sedan och hans förre ägare sa att han hade kört med honom, både i skogen och med andra vagnar och det va väldigt mycke därför vi köpte honom. Men under årens lopp har det visat sig att han inte riktigt är så körduglig som vi trodde. Tömkörning och körning med harv går hur utmärkt som helst förutom när man gör halt, han står stilla i max två sekunder.... Samma när man rider. Senså när man ska spänna för vagn så vill han först inte gå mellan skaklarna och när han sedan är förspänd så ska han iväg innan man ens har hunnit till rumpan på honom. :( Det är inte så att han sticker iväg utan han går i ganska lugn skritt men vill inte stanna och vänta på kusken. Vi har försökt göra vissa efterforskningar på varför han gör som han gör, och då har vi kommit fram till att han har fått dra för tungt lass i skogen och att det skulle gå snabbt. Nu hoppas jag på att ni underbara människor kanske har någon lösning på mina problem, i så fall är jag djupt tacksam. :banana:

Om ni har någon fråga så skriv gärna :)
 
Hej, det låter som om det bara är att börja från början. Som med unghästar. Bland det första man lär dem är att kunna stå stilla avslappnat. För att detta inte ska bli bibel-långt så spaltar jag upp lite vilka metoder jag brukar använda.
Leda hästen.Använda röstkommando. Halt-skritt-vända-halt-skritt-vända osv.

Longera hästen. Använda röstkommando.

Longera utan lina.

Tömköra.

Just när man tränar på att hästen ska stå stilla kan man dra med händerna utefter hästen som när man ryktar. Brukar de tycka vara skönt och slappnar då av.

Kan även använda sig av att väna huvudet emot dig. Då snurrar hästen runt. Vänta tills den stannar. Kan ta ett tag.
Efter ett par gånger kommer den "förstå" att böjt huvud betyder stilla.

Dock har jag aldrig använt "böja huvudet" vid körning för då har mina hästar passerat det stadiet. Kanske inte ska testa det framför vagn....ifall. :-)
 
Ja du, det är förmodligen en vanesak att han ska börja gå direkt, att den förre ägaren lärde honom att så ska man göra... Ett annat alternativ är att han behöver jobba mer och oftare (har överskottsenergi), han kanske blir så "ivrig" att komma iväg så han tänker inte på att du ska med också! Kanske har han en så lugn personlighet att du i vardagen inte märker att han har överskottsenergi.
 
Jag tror inte att det är att börja om med honom som en unghäst, för när jag leder honom så lyder han mej och står still så länge jag vill det. Det är bara när man ska rida och tömköra/köra med vagn, som han gör på de här viset.
Så det är kanske för att han inte får jobba så mycke....
Eftersom jag inte kommer hem förren halv sex på kvällarna och han går utomhus hela dygnet = lerig!
så gör jag inget med honom mer än på helgerna.
Har jullov nu så jag ska försöka jobba honom lite varje dag.

Fler tips godtages med stor tacksamhet :love:
 
Tycker fenomenet är ganska vanligt bland både travarna ovh skogshästarna. Men alla går att lära om.....
Men hos din kan det nog vara delvis att han går för lite i kombination att han faktiskt lärt sig så.
Felet många gör hos oss är att dom blir arga på hästarna och då blir det nästan alltid värre. Det som funkat bäst är att traggla. Lungt och sansat bara försöka stå stilla, när han börjar gå, göra en ny halt och en ny halt och yttligare en. Men även vår travare har med stor framgång lärt sig och står nu som en klippa tills man smackar. Han var värre en din från början och kunde inte ens stå stilla när man ledde, borsta eller bundit upp :crazy:.
 
Va härligt att få höra att det går att göra nått åt problemet. Jag har redan pratat med två olika kuskar, men av båda fick jag samma svar, att det nog aldrig går att arbeta bort. Men nu vet jag att det går :banana:
 
Jag har också fått höra det ganska många gånger....
Men alla våra står ju. Fast det tog ca 2år :angel: innan vårt "hopplösa"fall lärde sig stå som en klippa. Nu sommnar han oftast när man ställt honom i skacklarna och börjar spänna för :love: Fast vi är ganska många som hanterar hästarna så är du ensam lär det gå mkt snabbare :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 273
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 205
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 787
Senast: Nahar
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 410
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp