Bukefalos 28 år!

Stå stilla?

Ava22

Trådstartare
Någon som har bra tips på hur en man kan "lära" en häst att stå still vid uppsittning? Jag blir snart galen på att han inte vill stå stilla eller springa iväg när man precis kommit upp..! :crazy:
 
Upprepning.
Antar att detta gäller uppsittning som du anger?
Avsätt en dag/eftermiddag till att göra uppsittningsövingar och utrusta dig med stort tålamod och sätt igång.
Jag själv sitter upp från en pall, och har flyttat kusar fram och tillbaka massor med gånger tills de står stilla ändå tills man sätter rumpan i sadeln :smirk:
Envisheten vinner.
Backa tillbaka och parkera" igen.
Förr eller senare så vinner du ;)
 
Jag använder också en pall, vilket känns bäst för häst, sadel och ben(för min del) , så jag ska bara flytta, backa tills han tröttnar och står stilla o sedan berömma i massor?
 
usch jag har samma problem, men grejjen med min pålla är att hon kan stanna vid bänken som jag står på, men precis när jag ska sätta i foten i stigbygeln så flyttar hon rumpan bortåt, så hon står rakt framför mig med huvudet..det är skitjobbigt :( tar flera minuter innan jag kommit upp..
 
ooh vad jag känner igen det, precis när man ska hoppa upp, antingen går han framåt eller flyttar hela rumpan så det är totallt omöjligt att komma upp, om man inte är en vig j*vel :p
 
Min häst gjord det innan men vi tränade flitigt i ett par dagar och nu har han slutat med det. Jag ställde honom helt sonika med huvudet vänt in mot väggen och ville han då rusa så krockade han mot väggen. Beröm och klappa mycket när du märker respons.När han lärt sig stå still så backar man längre och längre från väggen, tills man är mitt på stallplan i princip. Det viktiga är att han verkligen lyssnar på dig och står still därför och inte för att han har väggen i nyllet :rofl:. Använd en stabil pall att stå på.
 
thanks! Ska testa imorgon har hela lördagen på mej, eller jag förståss hela livet=) Men jag hoppas det tar mindre tid än hela livet! :crazy:
 
Uttröttningsmetoden ja :crazy: :smirk:
Så gör jag.
Fungerar alltid .
 
Men ta en eftermiddag då du bara avsätter den till att ordna detta :) (utan att ha en ridtur som just engagemang denna dag)
När hon svänger, så gå och parkera henne igen. Och igen osv.
Till slut så förstår hon och tröttnar och vet att ju fortare hon står still desto fortare får hon gå ut på tur :smirk:
De flesta hästar gillar ju att få komma ut med ryttare och knata :)
 
TÅLAMOD! Det är bara att ställa tillbaka hästen om hon går någonstans. Om och om igen. Hon ska stå still! Varje gång du låter hästen gå iväg innan du vill att den ska göra det så vinner hästen! Om hästen smiter iväg innan du har satt dig till rätta i sadeln så rygga och gör halt. Stå sedan still tills du vill att ni ska gå. Låt aldrig hästen bestämma när det är dags att gå! Tålamod och åter tålamod... Lycka till!!
 
Jag går också upp från pall. Ställer den först och främst där inget gräs lockar till att börja med. En fördel är att hästen har lärt sig "från marken" vad "nej" "stilla" etc. betyder. Så kan de användas vid uppsittning också! Och så givetvis berömmet vid ev. stillastående..
 
Ännu bättre är det om du har en vinkel att ställa er i :D, svårare att flytta rumpan om man har huvudet mot en vägg framför och en vägg brevid OCH en matte på pall på andra sidan :D :devil:.
 
tack för tipset :bow: då vet jag vad jag har framför mig på måndag..då ska det tränas :)
 
Läste alla trådarna...

Vad är det som gör att hästen inte är harmonisk i ert sällskap?

Inser att det kanske inte är hästarna ni ska trötta ut, det är eran egen stress som måste ge med sig före hästen kan stå stilla.
Ridning är väl en upplevelse i kombination med hästen?
Inte en ryttare som sätter sig upp på sin moped, startar den och kör tills bensinen är slut?
Hoppla! :bump:

Är du lugn, fullständigt lugn så blir hästen det också. Om inte så bör man se över utrustningen, träningsformerna, och hästensfysik.
Lycka till!

Ett bra tips kan vara att prata med hästen och be den stå stilla. Be den vara lugn. För samtidigt som man uttalar orden har dom en fokuserade verkan.
 
Konsekvens. Ställ tillbaka hästen så fort den flyttar på mig. Fick det finputsat när vi var hos Inte_Ung men jag klarade själv av att lära henne stå kvar nästan hela tiden genom att ställa tillbaka när hon flyttar.

Kan sitta upp var som helst från vad som helst och det har vi inte ens övat på. Parkerar henne vid lämpligt föremål och sen klättrar jag upp :)

Så träna att stå still i alla möjliga situationer. I början när man sitter upp så kan man också ge en mutmorot från ryggen för att stoppa upp den första impulsen att gå iväg. Man ska ju kunna sitta där uppe på samma ställe hela dagen om man har lust :D
 
Min pålla ville inte stå still under inridningen. Det brukar hjälpa om man håller ett stadigt tag i högertygeln när man sitter upp. Så gör jag alltid, vänstertyglen rör jag inte bara höger!

Går hon framåt så bakca tillbaka...
 

Liknande trådar

Träning Hej alla har en ponny som pga av tidigare skador inte kan ridas/köras och för att aktivera honom tänkte jag börja med lite...
Svar
2
· Visningar
226
Senast: skiesabove
·
Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
1 004
Senast: Valle
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 453
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
775
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Barmarksdrag/canicross
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp