Stå upp i sadeln i backar

rebeccae

Trådstartare
Hej

Jag har precis börjat rida och rider mycket i skogen där det är väldigt branta backar.

De vill att jag står upp i sadeln när det går uppför, vilket jag kan göra en stund, men sedan tappar jag det och måste sätta mig ned igen innan jag kan ställa mig upp. Jag försöker hålla i på framsidan vid schabraket/längst fram på sadeln men balansen verkar inte finnas där. Jag undrar om jag ska luta mig ännu mera framåt?

Eller är det helt enkelt att jag är för svag eller för "ny på hästryggen"? Min "lättridning" i trav har blivit mycket bättre. Men att bara stå har jag väldigt stora problem med.

Hur gör ni?
 
Tar mantag, precis som @TheRedLightning sa. Och inte precis framför sadeln utan jag brukar grabba tag ca halvvägs upp på halsen. Men det kan ju vara lite olika beroende på hur lång hästens hals är och hur långa armar man har.

Jag tycker det är lättare än när man håller i sadeln, för man får bättre balans om man lutar sig framåt och har händerna framför sig, än att luta sig framåt över händerna.
 
Att hålla i sadeln gör det svårt balansmässigt. Som du redan fått tips om, ta ordentligt mantag typ halvvägs upp på halsen. Sen kan man tänka uppåt och framåt och inte rakt upp. I lättrididning sitter du rakt över och reser dig uppåt och öppnar upp höfterna.

Ska du upp för en backe, behöver du inte resa dig så mkt, luta dig långt fram med överkroppen och ha en god vinkel i armbågarna med händerna framåt och vikten i fötterna med svikt i knäna. Tänk att nedre delen av magen nästan är lite riktad framåt mot manken på hästen typ. Tänk på att vara stark i bålmuskulaturen, om hästen mister balansen/drar ner huvudet är det bra om du inte har all vikt "uppåt", det är därför du inte ska resa dig så mkt från sadeln, dvs så du hyfsat snabbt kommer ner i sadeln skulle du behöva det. Tänk att skinkorna lämnar sadeln men insidan av låren/sittbenen fortfarande har en mjuk kontakt med sadeln.
 
Tar mantag, precis som @TheRedLightning sa. Och inte precis framför sadeln utan jag brukar grabba tag ca halvvägs upp på halsen. Men det kan ju vara lite olika beroende på hur lång hästens hals är och hur långa armar man har.

Jag tycker det är lättare än när man håller i sadeln, för man får bättre balans om man lutar sig framåt och har händerna framför sig, än att luta sig framåt över händerna.
Just ja, det där vart på manen glömde jag. Men håller med dig att det är bra med en bit upp på manen och inte precis vid sadeln. 👍🏻
 
Jag som har ryggmärgsskada och höftproblem, körde med varianten "byxan i sadeln och rumpan ur" sista åren. Mantag, eller halsring (stigläder duger bra) är en god hjälp, tills den egna styrkan och balansen finns där. :heart
 
Jag håller också på och bygger upp både min hästs styrka med klättring och min egen styrka/balans i uppförsbackar, jag brukar ta mantag mitt på manen med ena handen för att hjälpa balansen och ha en hand fri för lite styrning när skänklarna inte räcker (så ibland blir det att byta hand), man ska luta sig lite framåt så man följer med i backens lutning, men se upp så du inte blir kutryggig. Det är också bra att öva balansen i lätt sits på plan mark, då kan du stödja dig med manen också men inte lika långt fram på halsen som vid klättring.

Jag tycker det är bättre om balansen sviktar att ha rumpan närmare sadeln men utan vikt (typ att man känner sadeln nästan toucha i stegen men man sätter sig inte och känner vikten är ur sadeln) istället för att växelvis stå och sen dunsa i med hela vikten, stå, dunsa i osv. Jag tänker att det blir jobbigare för hästen att hålla takt och balans.
 
När jag ramlar bakåt när jag står i sadeln beror det väldigt ofta på att jag inte lyckats ställa mig helt lodrätt utan det blir lite att jag ställer mig ur en stol sits-ish. Kanske är det en grej att tänka på.

Annars mantag som de andra sagt :up:
 
Sätt en rem runt halsen att hålla i. Att tappa balansen och dunsa ner på hästen eller fara av bakåt stör hästen mera, samt att råka dra i tygeln.
Vet jag att jag ska ut i lite värre teräng händer det att jag fortfarande gör så fortfarande.
 
Det kräver övning, teknik och styrka för att klara av att stå upp i långa uppförsbackar. Både benen och magen behöver vara starka men det kräver också lagom långa läder. Det absolut vanligaste som nybörjare är att man har för korta läder, hamnar högt över sadeln, man spänner sig och då blir det vingligt och obalanserat.

När du står upp i backar ska du inte stå i hoppsits utan byxorna bör vara kvar i sadeln men rumpan ur, högre upp behöver du inte stå. Det viktiga är att hästryggen får jobba utan din tyngd i sadelns sits. Din kropp ska vara i sådant läge att hade hästen försvunnit under dig så ska du stå upp med lätt böjda knän, dvs. precis som alltid men i uppförsbackar blir du ju då framåtlutad och i nedförsbackar bakåtlutad. Att sätta ett stigläder runt halsen eller ta mantag är bäst i början innan man hittar hur man kan stå avslappnat. Att hålla i sadeln är sämre, det blir för nära och då blir det obalanserat.
 
Hej

Jag har precis börjat rida och rider mycket i skogen där det är väldigt branta backar.

De vill att jag står upp i sadeln när det går uppför, vilket jag kan göra en stund, men sedan tappar jag det och måste sätta mig ned igen innan jag kan ställa mig upp. Jag försöker hålla i på framsidan vid schabraket/längst fram på sadeln men balansen verkar inte finnas där. Jag undrar om jag ska luta mig ännu mera framåt?

Eller är det helt enkelt att jag är för svag eller för "ny på hästryggen"? Min "lättridning" i trav har blivit mycket bättre. Men att bara stå har jag väldigt stora problem med.

Hur gör ni?
(O om du får ont på utsidan av anklarna när du nu kan stå hela backen så tänk på att inte låta leden vika sig utåt med all tyngd i stigbygeln på utsidan av fotbladet utan försök i så fall om det händer sätta tyngden på stortåsidan av fotbladet som hjälp för att räta ut leden. (det var nästa grej mitt barn fick problem med i backar när hen stod upp hela.))
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 162
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
701
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 576
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 719
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp