Stå ut med tråkigt jobb eller hur hittar man ett roligt jobb?

Wille

Trådstartare
För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden tills jag får sluta. Och då har jag ändå bara jobbat 2 månader med skiten.

Jag letar efter andra jobb men det finns inget som lockar. Jag söker naturligtvis sådant jag kan vara kvalificerad för och som jag kan tänka mig att stå ut med. Men det är pest och pina när jag inte vill jobba med något som finns på arbetsmarknaden. Jag ser jobb på tillgängliga jobb endast som ett nödvändigt ont som man är piskad att ägna tid åt.

Igår såg jag ett jobb inom restaurang. Kravet var att man skulle ha erfarenhet men det har ju inte jag så den släppte jag direkt. Men ja, jag hade kanske kunnat stå ut med det. Sen var det ett jobb som husbilsrecondare. Tveksamt om jag skulle stå ut.

Samtidigt som jag tycker den reguljära arbetsmarknaden suger stenhårt så finns det många saker som jag brinner för och som jag hellre skulle vilja ägna mig åt. Det är ju inte så att jag inte vill arbeta, men hur kan man få möjlighet att jobba med det man vill? Jag känner en lockelse för att starta eget för att få göra det jag vill, men tveksam till om jag kan få det att fungera. Jag är usel på att sälja. Men känner att plantskoleverksamhet skulle kunna vara något för mig och har en idé om vilken typ av växter jag vill ha i sortimentet. Och jag har ingen uppfattning om jag kan lyckas dra in så mycket pengar som behövs för att få verksamheten att rulla och kunna ta ut en liten lön. Samtidigt ska det inte vara alltför krävande heller. Jag har inte orken att jobba dygnet runt eller ens heltid. Men jag vill få utlopp för min kreativitet och lust att göra något vettigt.

Jag känner att jag bara står och stampar. Jag vill massor, men det enda som finns att tillgå är tråkjobb. Vad fan gör jag? Jag skulle vilja gå några utbildningar som intresserar mig också men kan inte p.g.a min jävla fucking panikångest.
 
Kan du starta eget lite smått vid sidan av bara för att se om det fungerar och hur mycket potential det finns att tjäna pengar på det? Och om det fungerar kanske så småningom övergå till det till större del om än inte på heltid?
 
Kan du starta eget lite smått vid sidan av bara för att se om det fungerar och hur mycket potential det finns att tjäna pengar på det? Och om det fungerar kanske så småningom övergå till det till större del om än inte på heltid?
Det tror jag inte går så länge jag går på a-kassa.
 
Då jag blivit uppsagd, men med lång uppsägningstid, så har jag behövt tänka än mer på arbetsmarknaden och min arbetssituation. Jag har landat lite i att jag söker jobb i två kategorier:

Jobb jag klarar av, men som kanske inte är drömjobbet. Det gör att jag får en inkomst, slipper a-kassa, har rutiner och tak över huvudet. Prioriterar semesterdagar och flexibilitet över lön.

Drömjobb. Här är jag villig att kompromissa med i princip allt kring lön, flexibilitet och semesterdagar. Här är branschen så att jag vet att jag nog kommer behöva gå ned 5-7000:- i lön från vad jag har nu och sakta men säkert arbeta mig uppåt allt eftersom åren går.

Kommer säkert hamna i "jobb jag klarar av"-facket i höst, och då vet jag ju att jag tjänar mer = har mer pengar att spendera på det jag vill göra här i livet men kanske inte något jag direkt brinner för. Jobbet får vara medlet till att göra något roligare. Det är liksom, för mig, bara att acceptera att jobbet kanske är något jag är okej med. Och det får vara bra så.
 
Du beskriver en helt normal tillvaro på ett jobb.

Få personer är välsignade med roligt jobb. Det blir inte bättre av att tänka på det.

Du jobbar bara 25% så jag tror du får göra som många andra. Jobba på och längta tills det tar slut.
Jag hade en omröstning här på Buke för några år sedan. Det var en majoritet som gillade sina jobb.
 
Det är väl lite så det är att jobba ganska ofta, men med bara 25% har du i alla fall gott om tid både att se dig om efter annat och göra annat som är mer stimulerande på fritiden. :)
Det absolut värsta jag vet är arbeten där jag har tid att sitta och vara uttråkad - tror det är därför jag varit kvar i hotellstädet så länge. Visst är det lågavlönat och slitigt men man hinner tamesjutton inte ha tråkigt! Jag hinner typ bara klocka in så är det dags att gå hem tycker jag.
 
Då jag blivit uppsagd, men med lång uppsägningstid, så har jag behövt tänka än mer på arbetsmarknaden och min arbetssituation. Jag har landat lite i att jag söker jobb i två kategorier:

Jobb jag klarar av, men som kanske inte är drömjobbet. Det gör att jag får en inkomst, slipper a-kassa, har rutiner och tak över huvudet. Prioriterar semesterdagar och flexibilitet över lön.

Drömjobb. Här är jag villig att kompromissa med i princip allt kring lön, flexibilitet och semesterdagar. Här är branschen så att jag vet att jag nog kommer behöva gå ned 5-7000:- i lön från vad jag har nu och sakta men säkert arbeta mig uppåt allt eftersom åren går.

Kommer säkert hamna i "jobb jag klarar av"-facket i höst, och då vet jag ju att jag tjänar mer = har mer pengar att spendera på det jag vill göra här i livet men kanske inte något jag direkt brinner för. Jobbet får vara medlet till att göra något roligare. Det är liksom, för mig, bara att acceptera att jobbet kanske är något jag är okej med. Och det får vara bra så.
Jag vet inte ens vad drömjobbet skulle vara. Alla jobb fördelas mellan "jobb jag kan stå ut med" och "jobb jag inte står ut med".
 
Senast ändrad:
Jag har ett tråkigt och ohändelserikt jobb. (Eller periodvis är det roligt, men ofta långs stunder där det inte händer ett skit.) Sitter också och tittar på klockan, fördelen är flexibiliteten och att jag slipper gå upp samma tid varje dag.

Finns det ingen fördel med jobbet alls?
 
Det är väl lite så det är att jobba ganska ofta, men med bara 25% har du i alla fall gott om tid både att se dig om efter annat och göra annat som är mer stimulerande på fritiden. :)
Det absolut värsta jag vet är arbeten där jag har tid att sitta och vara uttråkad - tror det är därför jag varit kvar i hotellstädet så länge. Visst är det lågavlönat och slitigt men man hinner tamesjutton inte ha tråkigt! Jag hinner typ bara klocka in så är det dags att gå hem tycker jag.
Jag upplever faktiskt inte att jag har gott om tid. Jag har ofta saker inbokade förutom jobb varje vardag. Besök hos vårdcentral, psykologsamtal, läkarsamtal, arbetsterapeut, brandskyddskontroll, sotning, föreläsning, boendestöd m.m.
 
Jag har ett tråkigt och ohändelserikt jobb. (Eller periodvis är det roligt, men ofta långs stunder där det inte händer ett skit.) Sitter också och tittar på klockan, fördelen är flexibiliteten och att jag slipper gå upp samma tid varje dag.

Finns det ingen fördel med jobbet alls?
Jo. Att man får pengar. Det är nog det enda.
 
Jag vet inte ens vad drömjobbet skulle vara. Alla jobb fördelas mellan "jobb jak kan stå ut med" och "jobb jag inte står ut med".
Kan du klara dig utan lönen så sluta, men vad jag minn har du det inte speciellt bra ekonomiskt. Hade jag klarat mig utan min lön hade jag sagt upp mig direkt.
 
Jag hade inte jobbat om det inte vore för lönen men jag har turen att ha ett jobb jag trivs på och sällan gruvar mig för att gå till. Det kan hända att jag inte vill gå till jobbet men då beror det inte på jobbet i sig utan att jag vill stanna hemma och bara vara.
Under perioder i livet kanske man måste ta ett jobb man egentligen inte vill ha men jobbet är så stor del av livet så jag tror att det är viktigt att ha ett jobb där man trivs.
 
Jag vet inte ens vad drömjobbet skulle vara. Alla jobb fördelas mellan "jobb jak kan stå ut med" och "jobb jag inte står ut med".
Inte jag heller. Har mer mål med tillvaro än jobb, med jobbet är en del av vad som gör att jag får en bra tillvaro. Antingen ekonomiskt, eller vad jag faktiskt får göra. Jobb är mer ett nödvändigt ont, och jag vet att jag aldrig kommer älska varje dag på jobbet oavsett vilket det är.
 
Kan du klara dig utan lönen så sluta, men vad jag minn har du det inte speciellt bra ekonomiskt. Hade jag klarat mig utan min lön hade jag sagt upp mig direkt.
Tyvärr klarar jag mig inte utan lön.

Jag hade inte jobbat om det inte vore för lönen men jag har turen att ha ett jobb jag trivs på och sällan gruvar mig för att gå till. Det kan hända att jag inte vill gå till jobbet men då beror det inte på jobbet i sig utan att jag vill stanna hemma och bara vara.
Under perioder i livet kanske man måste ta ett jobb man egentligen inte vill ha men jobbet är så stor del av livet så jag tror att det är viktigt att ha ett jobb där man trivs.
Det mesta av ens liv går ju åt till att jobba och det suger stenhårt att då vantrivas. Vilket jag gör på samtliga jobb.
 
Jo. Att man får pengar. Det är nog det enda.
Det är samma här. Jag tittar inte särskilt skyndsamt efter annat jobb, men tycker det är otroligt skönt att veta att jag får en summa pengar i slutet av månaden.

Jag har inga direkta tips, jag har haft många jobb och många har varit riktigt tråkiga.
Roligast har varit att jobba som lärare, men inte värt det när man är så sliten efter jobbet varje dag. Så ett roligt jobb med en ganska stor nackdel.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag upplever faktiskt inte att jag har gott om tid. Jag har ofta saker inbokade förutom jobb varje vardag. Besök hos vårdcentral, psykologsamtal, läkarsamtal, arbetsterapeut, brandskyddskontroll, sotning, föreläsning, boendestöd m.m.
Fast de flesta människor har liknande åtaganden utöver sitt arbete trots allt. Vårdcentral, sotare och brandskydd kan ju ändå inte räknas som någonting som sker tätt rutinmässigt även om det kan bli exempelvis vårdbesök i perioder.
Nog måste det kallas att man har rätt mycket fritid när man arbetar 25%, och större möjlighet att göra någonting utöver arbetet än om det skulle röra sig om en heltid. Särskilt nu när vi börjar få ljusa, långa dagar!
Sedan är det givetvis skittrist att ha ett tråkigt jobb, men att inte ha hittta någoting bättre på bara två månader låter inte så konstigt. Du har i alla fall ett jobb nu medan du letar och det är bättre än att vara arbetslös och leta!
 
Inte jag heller. Har mer mål med tillvaro än jobb, med jobbet är en del av vad som gör att jag får en bra tillvaro. Antingen ekonomiskt, eller vad jag faktiskt får göra. Jobb är mer ett nödvändigt ont, och jag vet att jag aldrig kommer älska varje dag på jobbet oavsett vilket det är.
Jag blir så slut av att jobba att jag inte orkar ha ett liv utanför jobbet. I somras orkade jag inte ens göra matlådor av färdiglagad mat för att ta med mig till jobbet.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 098
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 451
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 602
Senast: MML
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp