Stabijhound

canine

Trådstartare
Hej alla hundvänner!

Det är så att jag väntar och planerar för att få hem en till flockmedlem inom det närmsta halvåret. Rasval är alltid knepigt när man vill testa något nytt och därför vill jag höra om någon här på forumet äger eller känner hundar av ovannämnd ras?

Jag har hittat uppfödare som verkar bra och planerar för kull som jag har tänkt besöka vid tillfälle, men tills dess slänger jag ut frågor här.

Mina tankar går lite kring hur mentaliteten ser ut nu? Då jag kikade för flera år sedan skrevs det mycket om överdrivet skallande, osäkerhet, svårigheter att träna ("ingen will to please"), skottberördhet osv. mycket pga att rasen är för fin för sitt eget bästa. Men hur det ut nu? Jag kommer ha även hund nr 2 som aktiv sportig allroundhund, vill träna NW, lydnad, drag och jakt/apportering. Även tävla. Gillar hundar som är uppmärksamma, mjuka, "glada" och alerta men ej vassa. Jag satsar inte på elit men vill ha rimliga chanser att komma framåt på tävling, och jag får ändå uppfattningen av att dessa är intresserade av arbete?

Jag har träffat 2 st. En hos veterinären och där var den givetvis lite nervös men alert och pigg med koll på sin omgivning, inget konstigt, många hundar blir osäkra hos vetten, kändes om ett mycket trevlig och sportig funktionell hund. Den andra träffade jag för kanske 4 år sen på en hundkurs och den kändes oerhört loj, trött och inte kontaktbar alls. Har även sett några hellugna indivier på promenad. Vad är era erfarenheter? Kanske något som haft andra typer av fågelhundar och kan jämföra? Blir de vad man gör dem till eller är det så stora skillnader i linjer?

Tack på förhand, är så oerhört nyfiken på denna ras :)
 
Jag har bara träffat en, en hel del, och den gick i avel sedan så jag bara antar att den var ett rastypiskt och ”bra” exemplar.

Den var vild. Skällde inte överdrivet men var överallt. Den var inte nervöst stressad men väldigt aktiv. Hade inte massor med Will to please, var rätt svårmotiverad. Värderade inte direkt någon belöning speciellt högt och var lätt distraherad av ljud, lukter, rörelser och ja, allt. Den var också skottberörd.

Beror väl på vad man ska ha hunden till, vad man vill ha och förväntar sig. Jag tyckte att det var en ganska så käck hund ändå, om man inte vill ha en lydnadschampion utan bara en aktiv kompis, en allroundhund att testa lite av varje med för skojs skull men främst bara leva ett aktivt liv. Skottberörd är ju inte positivt för en jakthund dock..
 
Jag känner en Stabbe och jag skulle aldrig skaffa en. Verkligen 0 will to please och totalt omöjlig att föra. Jättesmart, rar hund som är snäll med barn och andra.

Jättejobbig att träna när man väl fått något problem för den går inte att bryta. Du kan glömma alla tips man kan läsa här på forumet för ingenting funkar. Inkallning är bara att glömma. Den kommer väl ibland, men är lika glad att springa till andra sidan av stan och bli hämtad om några dagar. Noll flockbunden.

Lätt att lära tricks dock, men den gör dom bara när den vill. Och absolut inte om det är något annat som är mer intressant inärheten.

Rädd för balonger av någon anledning, och duschen. Badkar funkar.

I min erfarenhet har du större chans att träna en katt till tävling. Katten kommer också vara mer intresserad av att vara med dig. Och det är väl det man vill ha en hund till? Någon som vill vara med en? Inte en Staby.
 
Har tre stycken inom familjen så att säga. En av dem är trevlig på alla sätt och vis, lugn och avslappnad, går att träna med, även om den egentligen är ganska ointresserad av det mesta. Övriga två är väldigt stressade eller i vart fall omöjligt att få dem lugna, finns inte en chans att de lägger sig ner avslappnat inomhus, ingen av och på knapp. En av dem har gått att träna hyfsat, inom spår tex. Den andra går inte att träna överhuvudtaget utan är totalt ointresserad av vad föraren gör, mycket rädd av sig tyvärr, rädd för sin egen skugga, molnen på himlen osv. De har mkt. lätt till skall. Ingen av dem har någon som helst will to please. Inkallning är bara till att glömma, de bara drar iväg långt bort och försvinner med jämna mellanrum, bryr sig inte alls om vart förare eller övrig familj befinner sig. Bara att sätta sig i bilen och börja leta några kilometer bort.

Däremot är det ju en väldigt snälla hundar som verkar gilla alla människor och de flesta andra hundar. Men jag hade själv aldrig valt den som en blivande träningskompis.
 
Jag har bara träffat en Stabbe, en som var med på instruktörsutbildningen. Var alltid tvungen att vara bakom galler som var täckt med filt. Om jag inte minns fel var det en väldigt.. Speciell hund. Väldigt vass.
 
Jag har träffat några stycken, de som använts till praktiskt jakt har varit trevliga. De andra, not so much.
 
Jag har en Stabij. Det är inget för lydnadsnörden, jag har sagt att hade jag lagt lika mycket tid och energi på inkallningsträning på en schäfer som jag lagt på min Stabij så hade schäfern kommit farandes när jag harklade mig. Midas kommer, men inte med någon större fart och då har jag lagt ner hutlösa timmar på inkallningsträning. Det finns en hel del skotträdsla i rasen, helt sant. Nu har jag garderat mig med min och tränat aktivt på just det. Hur mycket det har påverkat vet man ju inte, men Midas är helt skottfast.
Jag valde rasen för jag är intresserad av spår, sök och fågelapportering. Jag har aldrig träffat en bättre spårhund, han spårar vilt eller personspår, spelar ingen roll. Hårda spår, inga problem. Liggetider på två dygn, "bring it on". I söket är han inte så snabb, men noga, blindar i aldrig. Samma med fågel och vilt, han är inte så snabb, men noga. Får han bara en stund på sig så hittar han allt och där kommer hans tjurighet väl till pass, han ger sig aldrig.
Vi har jobbat en del med Missing People där kommer också hans egenskaper till sin rätta, ska han söka igenom ett område så gör han det. Drivis snöstorm, spelar ingen roll.
Sen skulle jag vilja säga att de är de keligaste varelser jag träffat. De ska ligga nära i soffan och sängen, riktigt nära. Som den spårnörd han är, så är det inget du lämnar i trädgården och tror att den ska vara kvar, då spårar han sig därifrån. Däremot så räcker en vanligt trädgårdsstaket för att hålla honom kvar, de varken gräver eller hoppar.
Så jag kan hålla med om att de är tjuriga, långsamma och gosiga spårnördar. Men jag har försökt använda mig av dessa egenskaper istället för att försöka ändra på honom.
Sen är jag ju superpartiskt, men jag kan tycka att min "bordercollie-korsning" är ganska snygg. :)
Midas.jpg
 
Jag har en Stabij. Det är inget för lydnadsnörden, jag har sagt att hade jag lagt lika mycket tid och energi på inkallningsträning på en schäfer som jag lagt på min Stabij så hade schäfern kommit farandes när jag harklade mig. Midas kommer, men inte med någon större fart och då har jag lagt ner hutlösa timmar på inkallningsträning. Det finns en hel del skotträdsla i rasen, helt sant. Nu har jag garderat mig med min och tränat aktivt på just det. Hur mycket det har påverkat vet man ju inte, men Midas är helt skottfast.
Jag valde rasen för jag är intresserad av spår, sök och fågelapportering. Jag har aldrig träffat en bättre spårhund, han spårar vilt eller personspår, spelar ingen roll. Hårda spår, inga problem. Liggetider på två dygn, "bring it on". I söket är han inte så snabb, men noga, blindar i aldrig. Samma med fågel och vilt, han är inte så snabb, men noga. Får han bara en stund på sig så hittar han allt och där kommer hans tjurighet väl till pass, han ger sig aldrig.
Vi har jobbat en del med Missing People där kommer också hans egenskaper till sin rätta, ska han söka igenom ett område så gör han det. Drivis snöstorm, spelar ingen roll.
Sen skulle jag vilja säga att de är de keligaste varelser jag träffat. De ska ligga nära i soffan och sängen, riktigt nära. Som den spårnörd han är, så är det inget du lämnar i trädgården och tror att den ska vara kvar, då spårar han sig därifrån. Däremot så räcker en vanligt trädgårdsstaket för att hålla honom kvar, de varken gräver eller hoppar.
Så jag kan hålla med om att de är tjuriga, långsamma och gosiga spårnördar. Men jag har försökt använda mig av dessa egenskaper istället för att försöka ändra på honom.
Sen är jag ju superpartiskt, men jag kan tycka att min "bordercollie-korsning" är ganska snygg. :)
Visa bifogad fil 41344
Och så ett exempel på att en bra hund - det varierar med vem man är och vad man vill med sin hund. :heart
 
Tack för alla era utförliga och talande beskrivningar 😊 Jag blir lite kluven, är med i endel staby forum där hundarna verkar väldigt trevliga och kontaktintresserade, samtidigt som man hör en hel del om att de är svåra. Jag hade en lite känsla att rasen kanske på något vis ligger lite mellan retriever och spaniel i sättet, mindre clowniga än spaniels men ändå alerta och lite mer egen vilja än retriever, men känner nu att det kanske är en felaktig uppfattning om det är så att de saknar detdär will to pleaset som finns hos spaniel och retriever. Ska bli spännande att få träffa några hursom det är nog ända sättet att få en klar bild :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 540
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 002
Senast: DeCloe
·
Hundavel & Ras Hej! Jag ska försöka fatta mig kort. Frugan och jag har planerat att skaffa hund under året och har landat i att jaktlabbe passar oss...
Svar
15
· Visningar
1 267
Senast: Lillo
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 554
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp