Stabila hingstars nedärvning ?

Allt med Hohenstein ger lugnt och sansat lynne. Även om han är död finns många söner som för hans goda temperament vidare, tex Highcruiser. Jag har också goda erfarenheter av Don Primero och Sandreo.

Vi har 2 Highcruiser-avkommor i stallet och jag håller med om att de är mycket trevliga! Däremot är ingen av dom bastant.
 
Har också goda erfarenheter av Don Primero. Vet inte hur det är med söner till honom, Don Primus fanns tillgänglig i alla fall för nåt år sen?
 
Dionysos har jag hört lämnar snällt.

Edit: Eller lämnar hästar med tant-potential ska jag säga, "snälla" är väl de flesta hästar.
 
Jag tror absolut inte på Don Primero som tanthäst-nedärvare. Däremot tror jag på Dionysos, Highcruiser & Luxus.
 
Vilka dressyrhingstar ger ett lungt temperament och god ridbarhet ?
Det känns som vi får mer och mer "allerta " hästar som kanske inte passar hobbyryttaren ?

Jag själv om jag fortfarande ridit skulle vilja ha en bra trevlig häst med stabilt temperament för en tant .
Så vilka hingstar kan man förvänta sig ge tanthästar ?
Samt även kanske lite grövre benstomme .
Jag håller nog med dig till stor del. Det ska vara sprak och sprattel och allt med mål att få en spektakulär GP-häst, när de allra flesta ryttarna inte ens är i närheten av svår klass.

Det går nog att hitta tanthästar med alla möjliga stammar, om man bara ser till individer.
Min egen tanthäst är, ganska otippat för de flesta skulle jag tro, e. D-Day... :p

11219334_10153029902062404_3044675061614912173_n.jpg


Frågan får väl också lite olika svar beroende på om du söker en hingst att betäcka ett specifikt sto med (då spelar ju även stoet en stor roll i sammanhanget) eller om du vill veta vilka hingstars avkommor du ska leta efter när du ska hitta din tanthäst.

Som individ ser jag Luxus som en hingst med goda förutsättningar att vara en tanthäst. Men jag vill se hurdana hans avkommor blir efter några år i arbete innan jag vågar använda honom för att skapa en påläggskalvs-tanthäst med mitt D-Day-sto.
 
Jag skulle inte heller säga att Don Primero lämnar tanthästar. Det är snälla hästar med gott hjärta, men de är kvicka och känsliga och det räknas kanske som snällt, men kan bli skarpt om det blir fel på vägen.
 
Jag skulle inte heller säga att Don Primero lämnar tanthästar. Det är snälla hästar med gott hjärta, men de är kvicka och känsliga och det räknas kanske som snällt, men kan bli skarpt om det blir fel på vägen.

Jag tänker mer att de är stabila i psyket och det var ju det TS efterfrågade. Plus besitter hög ridbarhet. Om man med tanthäst menar en häst som inte är känslig och inte reagerar nämnvärt på hjälper tror jag man ska leta efter en dålig dressyrhäst, helt enkelt.
 
Är inte Dalwhinnie en hingst som brukar lämna trevliga hästar? Frågetecken på fertiliteten dock.

Annars finns ju Hip Hop som faktiskt lämnat många trevliga gångartshästar också.
 
om highcruiser lämnar för ädelt så tycker jag Hampton kan vara ett alternativt. Han lämnar väl inte jättebastant men fullblod är inte lika nära.
 
Vill ha tips på tanthingstar utan Rubinstein blod och De Niro blod i sig.

Har fått för mig att Negro ger lugna trevliga avkommor ?
Vilka kan tänka stämma i flyinges sortiment som blivande dressyrtanthäst för hobbyryttaren ?
 
Bergåkras Amaranth verkar ju själv vara trevlig (en tanke helt baserad på att han rids av ett barn). Har ej sett honom in action och är väl svårt att veta vad han lämnar med tanke på hans ålder.

Tänker även på Hampton som nån skrev ovan, baserat på den filmen som finns där han rids utomhus och verkar hur trevlig som helst. Jag hade gärna haft en e. Hampton själv!

Några tidigare har nämnt Friendship och Belamour, går 2 ston i grannstallet efter dom hingstarna och dom är väldigt trevliga, den e Belamour kanske snäppet lugnare. Vackra är dom också och går som tanthästar ;)
 
Min blivande tanthäst är efter Lambourgini. Lättlärd och okomplicerad, inte så smart men söt (viktigt för tanthäst:p), har fått trevliga luftiga rörelser från sin far.
Tyvärr ger han ju litet och stoet är liten och om inte annat är stostammen liten så jag törs inte chansa .
 
Nej, det är sant. Trakehner är ju förädlingsblod. Tycker dock att även tanter borde kunna rida normalsmäckra hästar? :p

Ja, jag hoppas inte en "tant" förutsätts vara tjock. Att inte vilja rida rodeohästar har ju mer med självbevarelsedrift och mindre med vikt att göra, tänker jag.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
945
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
573
Senast: valy
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 989
Ridning Jag har sedan barnsben varit störtförälskad i kallblod, ju grövre desto finare! Särskilt franska kallblod som ardenner, auxois, trait...
Svar
12
· Visningar
1 624
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • bandage på katt
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp