Stabila hingstars nedärvning ?

Vilka hingstar har Hohenstein blod i sig ?
Enda sonen i svensk avel just nu är Highcruiser. Men det finns gott om söner och hingstar som har honom i andra led i Danmark och Tyskland. Den fina hingsten Hampton som jag tycker mycket om, har honom som farfar.
 
Enda sonen i svensk avel just nu är Highcruiser. Men det finns gott om söner och hingstar som har honom i andra led i Danmark och Tyskland. Den fina hingsten Hampton som jag tycker mycket om, har honom som farfar.
Gav honom som förslag tidigare i tråden, men det skulle vara utan Rubenstein-blod. Annars håller jag med om att han verkar lämna väldigt trevliga avkommor .
 
Är inte Dalwhinnie en hingst som brukar lämna trevliga hästar? Frågetecken på fertiliteten dock.
Är Dalwhinnies avkommor så gamla nu att man kan dra den slutsatsen?
Den enda jag har träffat är förvisso snäll, men stenhård.
 
Finns en hel del Hohenstein-hingstar man kan lösa ett-sto på också :up: Jag skulle även vilja tipsa om Estobar NRW som lämnar -väldigt- trevliga avkommor som inte saknar kapacitet, men som saknar de moderna sporthästarnas stissighet.
 
Enda sonen i svensk avel just nu är Highcruiser. Men det finns gott om söner och hingstar som har honom i andra led i Danmark och Tyskland. Den fina hingsten Hampton som jag tycker mycket om, har honom som farfar.
Tittade igen på Hampton men Rotspon ligger redan i stoet och laures crusader ligger också i stoet blir iof 2+4 ?
Och jag vet inte men Highcruiser tilltalar mig inte
 
Finns en hel del Hohenstein-hingstar man kan lösa ett-sto på också :up: Jag skulle även vilja tipsa om Estobar NRW som lämnar -väldigt- trevliga avkommor som inte saknar kapacitet, men som saknar de moderna sporthästarnas stissighet.
Ska kolla på honom
 
Titta även på Ovaro nybliven Elithingst i trakehner-aveln. Står på Gestüt Heitholm som är en EU-station väster om Kiel.
Exteriör-index 134.dressyr-index 131.e.Hohenstein-Kostolany.
 
Titta även på Ovaro nybliven Elithingst i trakehner-aveln. Står på Gestüt Heitholm som är en EU-station väster om Kiel.
Exteriör-index 134.dressyr-index 131.e.Hohenstein-Kostolany.
När du säger att han ger trevliga avkommor , vet du att det är så ?
Eller att det borde vara det stamässigt ?
Finns det mer poäng / kritik om honom ?
 
Jag betäckt mitt De Niro sto för många år sedan med Karolinger 1059 som är efter Latimer - Hohenstein. Inget D eller R blod.

Vet dock inte om han används i avel idag. Han är född 2001 - blev Thrakehner Champion - segrade i svenska bruksprovet. Vann i 30 dgrs provet i Tyskland. Fullblod först i 4e led så kanske lite mer massa än Highcruiser.
 
När du säger att han ger trevliga avkommor , vet du att det är så ?
Eller att det borde vara det stamässigt ?
Finns det mer poäng / kritik om honom ?
Avelsledningen inom Trakehner verband betonar alltid speciellt den fina ridbarheten med Hohenstein-blodet så även i år i Neumünster.
Hohenstein var ju även mycket populär inom Hannoveraner-aveln där han har 773 registrerade avkommor. I detta avelsförbund har man följande avkommeindex när det gäller ridbarhet : hela 152 med 97% säkerhet på 235 testade avkommor. som gått Zuchtstutenprüfung (171 st) eller som har blivit bedömda i samband att har varit med på Hannoveraner Verbands auktioner (64 stycken).
När han gick sitt 70-dagarsprov blev han nummer 1 av 53 hingstar i dressyr med ett index på 148.29 . Hans hoppindex var hyfsade 102.95 (28/53)
.
Hans fantastiske far Caprimond har ett ridbarhetsindex på 156 i Hannoveraner verband. Jag glömmer aldrig när jag var nere i Neumünster 2010 då vi fick se 4 generationer hingstar sida vid sida i en dressyruppvisning utan det minsta problem Caprimond - Hohenstein - Münchhausen - Tiziano.
Dessa båda hingstar ägdes av samma familj och deras barn red Grand Prix på Caprimond och Hohenstein vid 11-12 års ålder. Caprimond dog vid 29 års ålder. Hohenstein blev 23 år. Mer info finns att läsa på Klosterhof Medingen.
På denna youtube film fån 2014 hedras de båda med filmer och tillbakablickar där även deras sista uppvisning från Neumünster 2010 är med.
 
Jag kollade runt lite och såvida du inte kan få tag på Insterburg TSF är Highcruiser faktiskt en av de finare avkommorna. De rör sig lite mer blygsamt, men är väldigt ridbara, har väldigt bra galopp och ser stabila ut i humöret - Väldigt bra hästar för de som inte kan hantera/inte vill ha mycket nerv och elektricitet.
 
Mitt Belamoursto är så nära tanthäst man kan komma. Vänlig, klok, känslig med ryttare som kan rida men totalt obrydd om någon nybörjare rider. Fem år gammal och inte speciellt mycket riden. Har fått föl efter Hermes som jag hoppas blir en lika bra tanthäst :)
 
Avelsledningen inom Trakehner verband betonar alltid speciellt den fina ridbarheten med Hohenstein-blodet så även i år i Neumünster.

Jag har personligen aldrig träffat eller sett en häst efter Hohenstein som inte har haft anmärkningsvärt coolt psyke (inklusive His Highness).Själv var både han och Capriond så nära sagohästar man kunde komma. Jag fick ståhud när jag såg dem i Neumünster - det var bland de vackraste jag sett i hästväg, någonsin.
 
Väcker liv i tråden då Highcruiser som var mitt förstahandsval till mitt sto dött. Någon som har tips på dressyrhingst som ger snälla och hanterbara föl med god ridbarhet. Stoet är efter Finest- Eskardo- DeNiro- Rubinstein. Den avkomma hon fick efter Don Olymbrio var svår att hantera i och med att det var så mycket flykt och känslighet i henne.
 
Väcker liv i tråden då Highcruiser som var mitt förstahandsval till mitt sto dött. Någon som har tips på dressyrhingst som ger snälla och hanterbara föl med god ridbarhet. Stoet är efter Finest- Eskardo- DeNiro- Rubinstein. Den avkomma hon fick efter Don Olymbrio var svår att hantera i och med att det var så mycket flykt och känslighet i henne.

Finns det inget fryst kvar efter honom?
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: linlar1
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 885
Ridning Jag har sedan barnsben varit störtförälskad i kallblod, ju grövre desto finare! Särskilt franska kallblod som ardenner, auxois, trait...
Svar
12
· Visningar
1 593
Senast: CaisaCax
·
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 021
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp