Stabila hingstars nedärvning ?

Miaa

Trådstartare
Vilka dressyrhingstar ger ett lungt temperament och god ridbarhet ?
Det känns som vi får mer och mer "allerta " hästar som kanske inte passar hobbyryttaren ?

Jag själv om jag fortfarande ridit skulle vilja ha en bra trevlig häst med stabilt temperament för en tant .
Så vilka hingstar kan man förvänta sig ge tanthästar ?
Samt även kanske lite grövre benstomme .
 
Napoleons avkommor är stadiga, lite kraftigare och kan röra sig.
Stanford har jag också bra erfarenhet av. Vet en häst som alltid brukade hävda sig, iaf på lättklass-nivå, som var E: Stanford. Dock runt 187 cm i mkh...
Ravell verkar lämna typiska "tant-hästar". En som jag red en del, som var E: Ravell, var liten, typ 149 cm, grov och rätt flegmatisk, men rörde sig väldigt fint om man väl fick fram henne.
Master är en annan jag också har bra erfarenhet av, verkar lämna väldigt snälla och trevliga hästar. Kanske med lite mer "energi" (eller snarare: icke-flegmatiska), men fullt kontrollerbart så länge man själv rider på minst typ LC-nivå.
Sen skulle jag vilja slå ett slag för Turban Rose också. Är väl egentligen en hopphäst, men de avkommor jag sett har rört sig väldigt bra också, särskilt i trav och galopp. Inga jättestora heller.

Dock. Avkommorna till hingstarna jag nämner, är främst födda på slutet av 80-talet, och under 90-talet. Så det kan hända att någon av ovanstående blivit för gammal för att verka i avel, eller t.om. dött. Men avkommor (läs: hingst-avkommor) till nyss nämnda borde ju finnas, och vara i livet iaf ;)
 
Napoleons avkommor är stadiga, lite kraftigare och kan röra sig.
Stanford har jag också bra erfarenhet av. Vet en häst som alltid brukade hävda sig, iaf på lättklass-nivå, som var E: Stanford. Dock runt 187 cm i mkh...
Ravell verkar lämna typiska "tant-hästar". En som jag red en del, som var E: Ravell, var liten, typ 149 cm, grov och rätt flegmatisk, men rörde sig väldigt fint om man väl fick fram henne.
Master är en annan jag också har bra erfarenhet av, verkar lämna väldigt snälla och trevliga hästar. Kanske med lite mer "energi" (eller snarare: icke-flegmatiska), men fullt kontrollerbart så länge man själv rider på minst typ LC-nivå.
Sen skulle jag vilja slå ett slag för Turban Rose också. Är väl egentligen en hopphäst, men de avkommor jag sett har rört sig väldigt bra också, särskilt i trav och galopp. Inga jättestora heller.

Dock. Avkommorna till hingstarna jag nämner, är främst födda på slutet av 80-talet, och under 90-talet. Så det kan hända att någon av ovanstående blivit för gammal för att verka i avel, eller t.om. dött. Men avkommor (läs: hingst-avkommor) till nyss nämnda borde ju finnas, och vara i livet iaf ;)

Alla du nämner är döda utom möjligen Ravell.
Napoleon dog för 20 år sen (nästan)
Varken Turban Rose eller Stanford var dressyrhingstar.

Skulle inte säga att vare sig Master eller Napleon gav särskilt lätta avkommor
 
Vilka dressyrhingstar ger ett lungt temperament och god ridbarhet ?
Det känns som vi får mer och mer "allerta " hästar som kanske inte passar hobbyryttaren ?

Jag själv om jag fortfarande ridit skulle vilja ha en bra trevlig häst med stabilt temperament för en tant .
Så vilka hingstar kan man förvänta sig ge tanthästar ?
Samt även kanske lite grövre benstomme .

Jag har en tanthäst e. Figaro R. Hon är dessutom rätt rejäl. Otroligt snäll och lätt på alla vis.
 
Alla du nämner är döda utom möjligen Ravell.
Napoleon dog för 20 år sen (nästan)
Varken Turban Rose eller Stanford var dressyrhingstar.

Skulle inte säga att vare sig Master eller Napleon gav särskilt lätta avkommor

Hoppsan! :eek:
Får skylla på att jag sitter och pluggar, egentligen inte borde vara inne på Buke och inte har tid att kolla upp sånt :angel:
 
Jag har en tanthäst e. Figaro R. Hon är dessutom rätt rejäl. Otroligt snäll och lätt på alla vis.
Tack Cirkus
Men nu är även Figaro R exporterad och inte tillgänglig ?

Vet inte om jag skrev mitt inlägg tokigt
Jag vill ha tips på "snälla" hingstar som används i aveln idag och förhoppningsvis är tillgängliga till nästa år
 
Tack Cirkus
Men nu är även Figaro R exporterad och inte tillgänglig ?

Vet inte om jag skrev mitt inlägg tokigt
Jag vill ha tips på "snälla" hingstar som används i aveln idag och förhoppningsvis är tillgängliga till nästa år

Javisstja, han exporterades. Frågan är ju om Gränsbo har kvar lite fryst på honom.
 
He he och hennes dotter e. Luxus ska också bli tanthäst eftersom hon är till mig och jag är tant, om hon har läst anvisningarna eller inte återstår att se om sisådär 3-4 år när hon ska ridas in
Ha ha ja Luxus tillhör nog tanthästligan för mig eller han har väll allt det man söker till den vanliga ryttaren och för den riktigt duktiga.
Förutom de tråkiga simmarna
 
Det var ingen lätt fråga du, just den biten med "lugnt temperament".

Kan hålla med om att Figaro R lämnar gudasnälla hästar, men ofta (beroende på mödernet också såklart) ganska känsliga. Nu är ju han tyvärr inte kvar i Sverige.
Fürstenball ger faktiskt ett väldigt sansat temperament och fin ridbarhet.
Likaså har sonen Fürsten-Look ett väldigt sansat temperament och god ridbarhet.
Friendship - Pappa till Figaro lämnar också gudasnälla hästar, men också med en del känslighet.
Raymore? Den har ju sett väldigt stadig ut i flera år, även ute på tävling. Lite Figaro i den med.
Dragon Welt imponerar alltid med sin vänlighet och närvaro. Stadigare än 4-åringarna under championatet och väldigt lugn och trevlig i stallet under Tullstorps öppet hus.
Luxus, tyvärr med tråkiga simmare.
Lord Leatherdale ger också ett väldigt trevligt och balanserat temperament till sina avkommor.
 
Jag har själv en Saigon-avkomma. Just för att jag fick tipset att "han gav bra huvuden". Däremot är åtminstone min ganska spröd i modellen.

Bocelli ger också bra huvuden. Men 50% är ju mamma.
 
Jag la ju Sir Oldenburg på mitt sto e Rosevelt - Don Schufro. Antingen är det märren som präglar mycket eller så lämnar hingsten toppenavkommor för jag kan ärligt säga att den fölungen är inte rädd för nånting och hur stabil och vänlig som helst. Dock klassar jag inte SO som dressyr utan mer allround/hobby...

Stoet är också oerhört vänlig och enkel även om hon är känslig på ett bra sätt, hon vill alltid göra rätt. Har hört att många av Rosevelts avkommor är såna, så kanske Sibelius skulle vara ett alternativ.
 
Min häst är efter e: Cassino och hon är gudasnäll i temperamentet, dock är han ingen dressyrhingst utan snarare hopphingst.

Han är inte heller godkänd i Sverige eller tillgänglig här. Det finns många hopphingstar som ger stabilt temperament som Hip Hop och Cardento, dock är de inte aktuella för TS som vill ha en gångartshingst.
 
Jag fick ju en unge 2014 som har varit som en lammunge hela tiden, visserligen bara 1 år ännu, eller 1 1/2 men jag följer honom på fb genom nya ägaren och han är fortfarande hur snäll som helst. Efter Sir Oldenburg - Faustinus. Mödernet är lugna trygga hästar också och jag har hört att just Florestanblod ger snälla och lätthanterliga hästar. Stämmer på mitt sto e Faustinus och hennes mamma e Royal Olymp.
 
Dalwhinnie 1180. Har en 2,5 åring hingst. Kanon lynne. Känslig och lyhörd. Vet flera som säger att dessa blir bra tant hästar. Återstår å se ☺
 
Vilka dressyrhingstar ger ett lungt temperament och god ridbarhet ?
Det känns som vi får mer och mer "allerta " hästar som kanske inte passar hobbyryttaren ?

Jag själv om jag fortfarande ridit skulle vilja ha en bra trevlig häst med stabilt temperament för en tant .
Så vilka hingstar kan man förvänta sig ge tanthästar ?
Samt även kanske lite grövre benstomme .

Allt med Hohenstein ger lugnt och sansat lynne. Även om han är död finns många söner som för hans goda temperament vidare, tex Highcruiser. Jag har också goda erfarenheter av Don Primero och Sandreo.
 
Jag la ju Sir Oldenburg på mitt sto e Rosevelt - Don Schufro. Antingen är det märren som präglar mycket eller så lämnar hingsten toppenavkommor för jag kan ärligt säga att den fölungen är inte rädd för nånting och hur stabil och vänlig som helst. Dock klassar jag inte SO som dressyr utan mer allround/hobby...

Stoet är också oerhört vänlig och enkel även om hon är känslig på ett bra sätt, hon vill alltid göra rätt. Har hört att många av Rosevelts avkommor är såna, så kanske Sibelius skulle vara ett alternativ.
Stoet har redan Roosvelt i sig , och din fölungen stam tror jag också är snäll liksom mammans stam
 
Vilka dressyrhingstar ger ett lungt temperament och god ridbarhet ?
Det känns som vi får mer och mer "allerta " hästar som kanske inte passar hobbyryttaren ?

Jag själv om jag fortfarande ridit skulle vilja ha en bra trevlig häst med stabilt temperament för en tant .
Så vilka hingstar kan man förvänta sig ge tanthästar ?
Samt även kanske lite grövre benstomme .

Charon stämmer in på det du söker tycker jag. Har en bekant som har en mycket snäll och cool Charonavkomma, en rejäl häst med ganska grov benstomme, från en ganska ädel mamma. Dionysos har jag träffat mycket snälla och ridbara avkommor från. Dragon Welt verkar också ha ett mycket gott temperament med avseende på coolhet och ridbarhet, vi får hoppas han förärver det. Jag såg Frans Andreo II som unghingst, han gjorde då ett gott intryck på mig med avseende på ett coolt temperament. Gustav och St Erik II har också sett coola och avspända ut i tävlingsmiljöer av det jag sett av dem som unghingstar. De jag räknat upp bör också kunna förärva lite grövre avkommor med tanke på vad som ligger bakom dem.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: linlar1
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 884
Ridning Jag har sedan barnsben varit störtförälskad i kallblod, ju grövre desto finare! Särskilt franska kallblod som ardenner, auxois, trait...
Svar
12
· Visningar
1 593
Senast: CaisaCax
·
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 020
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp