Bukefalos 28 år!

Stabilare sits!

Sporthorse

Trådstartare
Jag arbetar som beridare i ett hoppstall på hög internationell nivå och behöver få en betydligt stabilare sits. Jag har problem med mina armar som gärna kommer lite för högt upp och tygeln blir lite för ostadig. Jag rider gärna med lite för öppen hand, vilket leder till att tygeln blir något ostadig och när jag kortar tygeln så hjälper det bara så länge jag tänker på det, annars blir jag för framåtlutad. Känns lite som att mina armar är för korta. Jag är lite stel mellan axlarna vilket leder till att jag gärna höjer handen istället för att låta den vila och vara stadig.

Iom att jag rider ca 5 timmar om dagen och är den som håller igång hästarna mellan tävlingarna och även väldigt ofta rider hästarna på tävlingarna så vill jag få bukt på problemet. Min chef håller givetvis lektioner för mig, men eftersom det mest fungerar när han är med så vill jag gärna ha några smarta tips på hur man enkelt om installerar sin hjärna på att slappna av mellan axlar eller övriga tips ni har för att få en stabil och stadig sits.

För övrigt har jag en väldigt säker sits, har inte ramlat av på många år och klarar serier av bocksprång, skyggningar, skeningar och övriga lite oväntade språng, så det är inte där problemet ligger. Jag har ridit sedan barnsben och mest ridit tävlingshästar men även ridit in och utbildat unghästar.

Problemet uppstod efter att jag gått upp i vikt och tappat en del kondition.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Jag måste erkänna att jag inte gjort så mycket med stelheten i skuldran/axlarna. Jag tränar ingenting efter jobbet pga lathet/trötthet. Min dag består även av att fixa med allt annat som har med hästarna att göra, förutom att fodra då det sköts av en annan, så det blir en del onaturliga lyft med täcken på och av, kratsa hovar, sadla, sadla av och annat som tar på kroppen. Jag borde egentligen träna utöver ridningen, men det vet jag inte om jag kan pusha mig själv till i dagsläget.

Jag har en låsning i vänstra skuldran skulle jag tro, den känns väldigt låst och knastrar när jag drar bak armen i axelhöjd. Min chef säger att alla spänningar försvinner bara jag tar för vana att rida i korrekt sits, men jag är tveksam :P
 
Jag slår ett slag för att först gå till kiropraktor för att kiolla igenom låsningarna och sedan sjukgymnast för att sedan jobba upp musklerna så att du kan rida rätt. Jag har haft problem med en låsning i ena axeln och har blivit så otroligt mycket bättre av kiropraktor + övningar.
 
Jag slår ett slag för att först gå till kiropraktor för att kiolla igenom låsningarna och sedan sjukgymnast för att sedan jobba upp musklerna så att du kan rida rätt. Jag har haft problem med en låsning i ena axeln och har blivit så otroligt mycket bättre av kiropraktor + övningar.
Jag får nog ta och kolla upp en kiropraktor när jag har semester.
Jag har gått hos massör tidigare men då var det mest i förebyggande syfte.

Fram tills dess vill jag gärna höra fler tips gällande just ridningen.
 
Jag måste erkänna att jag inte gjort så mycket med stelheten i skuldran/axlarna. Jag tränar ingenting efter jobbet pga lathet/trötthet. Min dag består även av att fixa med allt annat som har med hästarna att göra, förutom att fodra då det sköts av en annan, så det blir en del onaturliga lyft med täcken på och av, kratsa hovar, sadla, sadla av och annat som tar på kroppen. Jag borde egentligen träna utöver ridningen, men det vet jag inte om jag kan pusha mig själv till i dagsläget.

Jag har en låsning i vänstra skuldran skulle jag tro, den känns väldigt låst och knastrar när jag drar bak armen i axelhöjd. Min chef säger att alla spänningar försvinner bara jag tar för vana att rida i korrekt sits, men jag är tveksam :P

Jag föreslår också en kiropraktor! Han/hon kan även säga vad för övningar du bör träna för att i framtiden förebygga att det blir så stelt igen! :)
 
Jag rekommenderar att du går till en sjukgymnast! Där om någonstans får du hjälp med övningar som är anpassade just efter ditt problem. De brukar också ge massage, akupunktur etc vad som behövs för att kunna lösa spänningarna.
 
Jag blir också stel de perioder jag rider många hästar och drar runt hela stallet. Det lindrar att göra lite bröstryggsgympa. stora cirklar med armarna, framåt och bakåt, skjuta rygg, stretcha framsidan av bröstkorgen genom att stå med armen rakt ut/överarmen rakt upp och luta den mot en dörrpost osv. samt alltid påminna sig sjäv om atletisk hållning, huvudet rakt ovanför axlarna och axlarna bakåt. Vi blir lätt lite krumma av att alltid jobba med armarna framför oss, gärna tunga lyft, så knäpp händerna bakom ryggen så ofta det går för att putta bak axlarna lite.
 
Jag rekommenderar att du går till en sjukgymnast! Där om någonstans får du hjälp med övningar som är anpassade just efter ditt problem. De brukar också ge massage, akupunktur etc vad som behövs för att kunna lösa spänningarna.

Fast en sjukgymnast kan inte hjälpa ts om det finns en låsning i skelettet..
 
Fast en sjukgymnast kan inte hjälpa ts om det finns en låsning i skelettet..
Det går visst, jag har haft låsningar som jag fått hjälp att få loss genom olika övningar. Finns en del alternativ till kiropraktik. Jag skulle gissa att Ts behöver komma loss i muskulaturen och bli mera rörlig och stärka sig och då är sjukgymnast bra.
 
Det går visst, jag har haft låsningar som jag fått hjälp att få loss genom olika övningar. Finns en del alternativ till kiropraktik. Jag skulle gissa att Ts behöver komma loss i muskulaturen och bli mera rörlig och stärka sig och då är sjukgymnast bra.

Om två kotor ligger helt tokigt så kan du inte rätta till det själv genom några övningar.. (exempel bara)
En kiropraktor rättar inte enbart till skelettet (som väldigt många verkar tro..?) en kiropraktor är som en sjukgymnast fast bättre - tycker jag, jag har gått till kiropraktor i 11år med både skelett-, muskel- och ledbandsskador bla. Har även gett sjukgymnaster både en och två chanser, men det finns inte på kartan att jag gör det igen, det är onödiga pengar.
 
Fast en sjukgymnast kan inte hjälpa ts om det finns en låsning i skelettet..
För det allra mesta handlar det om muskulära låsningar och spänningar och ytterst sällan om skeletära dito. Det finns ju en anledning att de flesta läkare rekommenderar sjukgymnast och inte kiropraktor vars effekt av behandling är ganska omdiskuterad. Skulle man ha rena ortopediska bekymmer får man väl gå till en ortoped.
 
Ts: låter som du får spänningar pga Brist i bålstabilitet. Dvs grundorsaken är säkert brist på just bålstyrka vilket är typ 90% av ryttares problem . Av den anledningen tror jag din tränare har en poäng och det är nog det denne menar med att spänningar osv "försvinner när du rider rätt" .

Finns många sätt att stärka bålen både uppsuttet till häst och avsuttet . Du hittar nog en del om du googlar . Det viktiga är ju att hitta en träning som passar en själv och ens tillvaro precis som du är inne på annars blir det inte "av" att man tränar inte sällan .
Sen tror jag att du givetvis har nytta av oavsett att gå till en sjukgymnast eller en duktig massör hyfsat regelbundet ändå för att lossa de spänningar du dragit på dig, vilket gör det lättare att komma på bana igen, och även som underhåll då mycket ridning sliter på kroppen . Just axel och skulderbladsproblem handlar som sagt mycket om brist på bålstyrka , och även att man då i effekt inte är oberoende i sin hjälpgivning dvs hjälperna (i detta fallet sits och hand) är inte oberoende. För mycket balans hålls i tygeln och då påverkas din överkropp och får spänningar .
 
Senast ändrad:
För det allra mesta handlar det om muskulära låsningar och spänningar och ytterst sällan om skeletära dito. Det finns ju en anledning att de flesta läkare rekommenderar sjukgymnast och inte kiropraktor vars effekt av behandling är ganska omdiskuterad. Skulle man ha rena ortopediska bekymmer får man väl gå till en ortoped.

Källa på det?
 
Men what ? Det är ju inget revolutionerande okänt alls det @Bliss konstaterar ?
Bålstabiliteten har du helt rätt i att jag bör träna upp.
Jag glömmer främst bort min sits när jag blir lite trött i kroppen. Speciellt om jag rider en utav dom större hästarna med väldigt stor gång. När jag rullar bak axlarna så känner jag hur det tar stopp och knakar till i skulderbladet. Jag känner ingenting i resten utav ryggen eller magen.
 
Källa på det?
Det är bara att googla och välja valfri vetenskaplig artikel i frågan. Att kiropraktik är pseudovetenskap är ju knappast en nyhet. Jag föredrar att anförtro min kropp åt de som ägnar sig åt evidens och vetenskap, men en gör ju som en vill.
 
@Sporthorse Min tanke är att du måste få ner tyngdpunkten. Det är ofta att tyngdpunkten när kommer kryper upp för höht som en höjer armarna och drar upp axlarna. Sen är det självklart så att du inte kan rätta till ett sitsfel utan att verkligen akivt tänka på det och rätta till dig själv. Mitt tips är att välja tre saker som du väljer ut med sitsen som du lägger fous på och skapar ett mantra. Tex "handen, tyngdpunkten, överlivet". Påminn dig själv hela tiden om var du är placerad över hästen. Eftersom du rider så mycket har du alla förutsättningar att få till sitsen riktigt bra!
 
Om två kotor ligger helt tokigt så kan du inte rätta till det själv genom några övningar.. (exempel bara)
En kiropraktor rättar inte enbart till skelettet (som väldigt många verkar tro..?) en kiropraktor är som en sjukgymnast fast bättre - tycker jag, jag har gått till kiropraktor i 11år med både skelett-, muskel- och ledbandsskador bla. Har även gett sjukgymnaster både en och två chanser, men det finns inte på kartan att jag gör det igen, det är onödiga pengar.
Du verkar ha en enorm övertro på kiropraktorer.
 
Bålstabiliteten har du helt rätt i att jag bör träna upp.
Jag glömmer främst bort min sits när jag blir lite trött i kroppen. Speciellt om jag rider en utav dom större hästarna med väldigt stor gång. När jag rullar bak axlarna så känner jag hur det tar stopp och knakar till i skulderbladet. Jag känner ingenting i resten utav ryggen eller magen.

Nej precis . Du får ingen värk någon annanstans i sak men du undviker värken i det sekundära partiet om du stärker där grunden finns . Jag tror egentligen kanske inte att du har ett jättestort sitsproblem jämfört med många andra , men du är sliten i övre kroppen av div orsaker så tipsen är enligt detta .
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 436
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 652
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej Alla duktiga, kloka och snälla hästmänniskor som finns här på forumet! Nu vill jag ha råd av någon som provat bägge hacken på samma...
Svar
1
· Visningar
853
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 247
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp