Bukefalos 28 år!

Stabilare sits!

Sporthorse

Trådstartare
Jag arbetar som beridare i ett hoppstall på hög internationell nivå och behöver få en betydligt stabilare sits. Jag har problem med mina armar som gärna kommer lite för högt upp och tygeln blir lite för ostadig. Jag rider gärna med lite för öppen hand, vilket leder till att tygeln blir något ostadig och när jag kortar tygeln så hjälper det bara så länge jag tänker på det, annars blir jag för framåtlutad. Känns lite som att mina armar är för korta. Jag är lite stel mellan axlarna vilket leder till att jag gärna höjer handen istället för att låta den vila och vara stadig.

Iom att jag rider ca 5 timmar om dagen och är den som håller igång hästarna mellan tävlingarna och även väldigt ofta rider hästarna på tävlingarna så vill jag få bukt på problemet. Min chef håller givetvis lektioner för mig, men eftersom det mest fungerar när han är med så vill jag gärna ha några smarta tips på hur man enkelt om installerar sin hjärna på att slappna av mellan axlar eller övriga tips ni har för att få en stabil och stadig sits.

För övrigt har jag en väldigt säker sits, har inte ramlat av på många år och klarar serier av bocksprång, skyggningar, skeningar och övriga lite oväntade språng, så det är inte där problemet ligger. Jag har ridit sedan barnsben och mest ridit tävlingshästar men även ridit in och utbildat unghästar.

Problemet uppstod efter att jag gått upp i vikt och tappat en del kondition.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Jag måste erkänna att jag inte gjort så mycket med stelheten i skuldran/axlarna. Jag tränar ingenting efter jobbet pga lathet/trötthet. Min dag består även av att fixa med allt annat som har med hästarna att göra, förutom att fodra då det sköts av en annan, så det blir en del onaturliga lyft med täcken på och av, kratsa hovar, sadla, sadla av och annat som tar på kroppen. Jag borde egentligen träna utöver ridningen, men det vet jag inte om jag kan pusha mig själv till i dagsläget.