Stabilisera gammal hölada

ElinK

Trådstartare
Hej

Har en fråga om en gammal hölada som håller på att ge sig i grunden.
Halva vår ladugård består av en hölada där grundstenarna har gett sig, de lägger sig utåt och för att rädda ladugården så har man spänt vajrar genom hela ladugården på ca 70 cm höjd. Jag vill göra en lösdrift av denna delen men vet inte hur jag ska göra för att kunna ta bort vajrarna.
Någon som har erfarenhet?
 
Domkrafter för att lyfta väggarna en i taget och flytta tillbaka stenarna eller gjuta nya stöd åt väggarna att vila på. Är den timrad?

Testa att googla "flytta grundstenar" så får du massor av träffar. :idea:
 
Senast ändrad:
Hej

Har en fråga om en gammal hölada som håller på att ge sig i grunden.
Halva vår ladugård består av en hölada där grundstenarna har gett sig, de lägger sig utåt och för att rädda ladugården så har man spänt vajrar genom hela ladugården på ca 70 cm höjd. Jag vill göra en lösdrift av denna delen men vet inte hur jag ska göra för att kunna ta bort vajrarna.
Någon som har erfarenhet?
Går det att gjuta ny grund innanför och flytta in hela konstruktionen så den står rakt igen?
Elller lyfta på ladan och gjuta nu grund?

(Vi lyfte på stalltak med loft osv för att bygga på väggen till laglig takhöjd så det går nog med en lada också.)
 
Domkrafter för att lyfta väggarna en i taget och flytta tillbaka stenarna eller gjuta nya stöd åt väggarna att vila på. Är den timrad?

Testa att googla "flytta grundstenar" så får du massor av träffar. :idea:

Nej inte timrad.
Tack för tipset, ska genast googla.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 813
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 860
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag började för några år sedan rida igen efter ett långt uppehåll efter en olycka som gjorde mig ridrädd. Efter år som medryttare har...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 920
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp