Bukefalos 28 år!

Stackars Batman...

yodadog

Trådstartare
Dags för stackars Batman att sluta sina dagar:cry:

Det började med att jag och min syster tog hem en stallkatt från där vi har våran häst för han hade fått några sår som varade.
Tog honom till veterinären som rakade området, sköljde rent och skrev ut penicillin. Vi skulle ge medicinen i 10 dagar, och tvätta rent med väteperoxid varje dag och hålla såren öppna.
Följde allt till punkt och pricka, till slut var såren så små att de läkte.
Några dagar senare hade han två nya sår:confused: Ett stort som en enkrona och ett mindre. Tvättade dem precis jag gjort med de andra.
Igår var de så små att de helt enkelt läkt ihop.
Idag tittade jag till såren för att se om Batman kanske skulle slippa tratten, och såg som en stor bubbla under huden och förstod genast att det var var.
Ett nytt sår hade han också så jag satte mig och tryckte ut säkert en deciliter var... Det var hemskt:(

Ringde veterinären som sa att han kanske skulle behöva en annan sorts medicin. En ny undersökning med eventuellt lugnande, bakterieodling och medicin skulle gå på ca 1500 kr. Så jag har bestämt mig för att han ska få komma till himlen istället:cry:

Älskade Batman (även kallad Sälman) :heart
www.bilddagboken.se (Gästlösen: kaka)
http://1887.bilddagboken.se/p/show.html?id=349043740&directlink=1
51186_1229349116.jpg
 
Sv: Stackars Batman...

Men, kunde inte du och syrran hjälpas åt att betala?

Känns så onödigt att en katt ska behöva somna in pga en sårskada...

Det kostar ju lätt 600 kr bara att avliva en katt, det är ju nästan halva veterinärkostnaden?

Hoppas ni får ihop pengarna!
 
Sv: Stackars Batman...

Men, kunde inte du och syrran hjälpas åt att betala?

Känns så onödigt att en katt ska behöva somna in pga en sårskada...

Det kostar ju lätt 600 kr bara att avliva en katt, det är ju nästan halva veterinärkostnaden?

Hoppas ni får ihop pengarna!

Äsch, det är ju bara en katt :idea:

*ironi*
 
Sv: Stackars Batman...

Har ni fler katter så föreslår jag att ni sparar ihop till en veterinärbudget ni kan ta ur så att ni slipper välja avlivning framför behandling. Men ja, synd om kissen! Nu slipper han lida iaf.
 
Sv: Stackars Batman...

Till alla:
Har försökt med såren i 2 månader nu, och han är ändå gammal, så jag tycker det känns bäst så. Varje gång ett sår har läkt får han ändå oföklarligt ett nytt...
Vet inte riktigt om jag vill försvara att jag avlivar honom för jag tycker det är bäst.
Det är ju inte som om jag gläds åt det!
 
Sv: Stackars Batman...

Jag har haft både katter, hund och häst som varit skadade långa och korta perioder och det låter bara inte som att ni har "provat allt".

Men jag kan förstå om det är svårt att vara förberedd på stora kostnader om man förbarmat sig över en stallkatt som inte ens var ens egen kanske?

Dock svarar jag i din tråd också för alla som läser den.
Som läser "skulle kosta 1500 kr -därför ska jag avliva istället".

Du menade det kanske inte så, men budskapet blir att en katt inte är värd 1500 kr i veterinärvård utav en sårskada. Det är lätt att uttrycka sig fel i skrift.

Jag tog in en hemlös katt som hade sårskadad svans. Bitskadad rättare sagt. Grymt infekterat, de fick tom söva honom och skära upp de små, små hålen, dränera och sedan fick vi tvätta och ge antibiotika en tid. Han hade så ont att han högg om man försökte trycka ut var. Det tog tid, och kostade. Vi hade tur som fick hjälp av andra snälla människor med ekonomibiten, för vi var inte förberedda på att få hem en skadad, hemlös katt.

Men han mår som en prins idag.

Ibland tar det tid. Men om han inte har någon allvarlig sjukdom som drabbar immunförsvaret så uppkommer inte sår "av sig självt", utan isf måste veterinären ha missat dessa från början. Därför tyckte jag det var synd att avliva, eftersom det inte låter som någon allvarlig skada. MEN det kan ju finnas många andra faktorer som spelar in vid ditt beslut att avliva, som du inte har skrivit här. Vi vet ju inte allt. OM det är så att han faktiskt har någon sjukdom som drabbar immunförsvaret kanske det är bäst att få somna in, men det har ju inte veterinären konstaterat.

Dock är det viktigt att vara tydligt när man skriver på ett offentligt forum, för det finns så många människor som Inte värderar sina katter och som faktiskt avlivar friska, unga katter för saker som att de inte kan äta mat med de andra katterna utan att bråka!? Tro mig, min bästa vän är veterinär. Just den katten sa hon nej till att avliva och hittade ett nytt hem åt.

Det är synd om såna människor får "vatten på sin kvarn" utav att läsa att en katt avlivas för att den skulle kosta 1500 kr att "laga".... (som sagt, oavsett vad du menade så är det vad din text säger)

Iaf en eloge till er att ni tog in katten! :bow:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stackars Batman...

Tack för svar.
Menade självklart inte att han inte är värd det, men jag har inte 1500 till det.
Vi tog honom och gav honom en chans eftersom de andra i stallet tänkte avliva direkt, första veterinärbesöket+medicin gick på 560 ungefär och det hade jag inget emot.
Men tar vi honom til veterinären nu kommer allt ha gått på 2000 sen och det var inte vad jag räknade med, jag får bara mellan 2500 och 3000 i lön varje månad också så det funkar tyvärr inte...
Dock funderar jag på om katthemmet vill ta emot honom men jag vet inte...
 
Sv: Stackars Batman...

Aha, då förstår jag att ekonomin blir svår.

Fråga du katthemmet! Värt ett försöka iaf :)
 
Sv: Stackars Batman...

Min mamma har bestämt sig för att skjuta till pengarna till ny undersökning nu, jag skulle ångra mig hela livet om jag bara avlivade känner jag.
Så nu hoppas jag på det bästa!
 
Sv: Stackars Batman...

Vad skönt att höra att det löste sig med pengar! Hoppas att kissen blir bra! :laugh:
 
Sv: Stackars Batman...

Ja det känns skönt, så jag har precis avbokat tiden för avlivningen.
Dock måste vi vänta tills mamma får lön men om jag tvättar rent och håller såren öppna varje dag så ska det nog gå bra.
Har lite dåligt samvete för att mamma ska behöva lägga ut 1500 sådär, men jag får försöka återgälda det nån gång!

KL

Funderade på en sak angående hans "sår", i förrgår när jag såg "varbölden" eller vad man ska kalla det så hade han ett litet sår högre upp liksom (såren sitter runt hela höften typ på ena sidan) som jag tryckte ut varet ur, det var i stort sett bara att peta så vällde det ut.
Men igår när jag skulle göra rent såg jag ett stort sår precis där varbölden var, vilket får mig att undra om såren som som bara kommer nya hela tiden är några slags varbölder som spricker?
 
Sv: Stackars Batman...

Hejja mamman!! Och så håller jag tummarna för kissen


/startgrow som har sjuk katt hemma också
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 943
Senast: cirkus
·
N
Övr. Katt Vi fick för ca 1 år sen en ny granne. Hon hade två katter. Hon berättade att den ena var omplacerad för att den var elak mot andra...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
16 136
Senast: Giganten
·
N
Katthälsa Förlåt för långt och rörigt inlägg - hoppas någon ändå kan förstå och ge någon typ av svar. För några veckor sedan lade jag märke...
Svar
12
· Visningar
8 634
Senast: NataliTM
·
N
Katthälsa Urinstopp! Det finns en lösning! Efter 4 spolningar som inte gav något resultat bestämde vi oss för att göra en operation på Aslan...
Svar
1
· Visningar
6 951
Senast: kebabbert
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp