stackars häst...

Sv: stackars häst...

Å andra sidan 'tål' galoppen (och travet) mer än ridfolket vad det gäller 'knäppa' hästar - om de springer bra ;)[/QUOTE]


:bow: :bow: :bow:

Kan inte mer än att hålla med :D
 
Sv: stackars häst...

Ang 'svåra' hhästar inom travet så tycker jag med den ringa erfarenhet jag har att de oftare än ridfolket 'tar' att hästen i vissa lägen är svårhanterlig. Minns t ex stoet som man fick sticka in en stång med en krok genom gallret på boxen till, haka i grimman och SEN öppna dörren. Och sätta på grimskaft och ta ut henne. Att gå in till henne var förenat med livsfara (på riktigt, hon var enormt le i boxen och slog inte bara för att träffa, hon slog för att skada). Men hon sprang utmärkt, hon var ett lamm att hantera i alla andra lägen etc. Om hon inte haft lås på sin box (hänglås) och massa varningslappar hade man inte anat något.

Eller varför inte mamman och enda avkomman till mitt kallblodstravarsto. Mitt sto var god som guld, mamman var rätt 'bäng' i en hel del lägen och hade en del fixa ideer för sig, just nu minns jag bara att de fick 'köra' henne på släpet annars var det somf örgjort, men hon hade mer egenheter. Mitt stos enda avkomma sparkade sönder boxar och åt stallpojkar till frukost. Sprang bra när hon väl behagade sköta sig, oftare vrångade hon och sprang åt fel håll i voltstarterna.

Mamman levde i högönsklig välmåga tills hon togs bprt av ålderrelaterade skäl, avkomman gavs flera års försök i träning (och kan fått ett föl, osäker där) men är registrerad död 2001, född 1988. Ingen aning om hon dog av annan orsak eller togs bort och isf varför, men vet att de mer än en gång var rejält less på hästen. Skillnaden mellan de två var att mitt stos mamma funkade i alla lägen utom ett par som ändå gick att komma runt, medan avkomman var trasslig på banan med. Och det senare sågs inte med blida ögon.

En halvbror till mitt sto hade förresten också problem *host*, det var han jag skulle köpa egentligen men efter att kusken tipsat mig om att hästen hade sina redigt knäppa dagar avstod jag. Tydligen kunde han vara hur fin som helst och funka som en klocka när han kördes, för att en annan dag ur det blå skena blint, genom granplanteringar, det var någon knäckt vägbom han hade forcerat etc. Han kom aldrig till start såvitt jag vet, de tordes ju inte ta in den på banan.

Och där tycker jag travet är beredda att 'ta' mer, när det handlar om isolerade tillfällen/givna situationer men där man genom vissa procedurer kan få det att fungera och hästen i övrigt är välhanterad. Ridhästfolket är inte (generellt och i mina ögon) lika förlåtande för ett problem, om än stort.

DÄREMOT tycker jag att ridhästfolket tolererar MYCKET mer 'lindriga' problem och inom fler områden. En häst som t ex är hyfsat bänglig att leda, binda upp och sko men inte har STORA problem inom något av det ses inte som ett problem, en travhäst som har genomgående hanteringsproblem ses inte med blida ögon.
 
Sv: stackars häst...

Alexandra_W skrev:
DÄREMOT tycker jag att ridhästfolket tolererar MYCKET mer 'lindriga' problem och inom fler områden. En häst som t ex är hyfsat bänglig att leda, binda upp och sko men inte har STORA problem inom något av det ses inte som ett problem, en travhäst som har genomgående hanteringsproblem ses inte med blida ögon.
Detta är verkligen handen på plattan... :bow: :bow: :bow:
Jag skulle aldrig acceptera att min häst inte gick att leda, binda upp, lasta, sko, duscha osv...
Men ser det inte som ett större problem om den är "Svår" och tuff...
 
Sv: stackars häst...

Bill skrev:
Det skulle finnas betydligt färre knäppa hästar inom ridsporten om ägarna tog till sej kunskapen om t ex join up! och horsemanship i vidaste bemärkelse. Horsemanship = sunt förnuft , på hästars vis!

Och det finns en hel del NH människor som inte alls håller med dig och verkligen inte håller med Monty, dom tar helt avstånd från hans metoder och jag håller med dom.
 
Sv: stackars häst...

Det är nog det min travintresserade kompis tänkt på också, de tolererar inte att hästen inte går att spola etc.
För när jag tänker efter har jag hört om många travare som är lite smått tokiga att köra.

Jag tror också elitryttare kan stå ut med ett och annat om hästen fungerar bra på tävling. Precis som ni säger det är inom travet. De kan ju låta hästkötaren ta hand om hästen i stallet :D

Känns som vi har kommit ifrån ämmnet lite... :angel:
 
Sv: stackars häst...

Att vara skeptisk mot monty roberts metoder är en sak, men att vara skeptisk mot horsemanship generellt är som att vara lika skeptisk mot dressyr. Fast HS är mer självklart. Alla hästar kan redan HS från början. Om vi gör rätt är det en annan sak, allt handlar helt enkelt om att få en djupare relation till sin häst och att försöka sig på att förstå deras språk och härma det. Enkla dominanslekar a´la HS har ALLTID funkat på mig oavsett hur hästen varit. Jag tycker du ska läsa mer om detta , det är inge nymodernheter utan sådant man varit dum nog att inte tänka på tidigare! oavsett om det är skötare eller ryttare som har hand om hästen tycker jag att det borde vara en självklarhet att man har lite kunskap om hur hästar kommunicerar och att försöka förstå sig på dem. Jag vet själv att allt arbete på marken jag gjort (kroppspråk) har gett MYCKET gratis :)
 
Sv: stackars häst...

Ja jag håller med. Läste också boken för längesedan men jag har ett svagt minne av att han även skrev ngt i stil med " Om hästen är respektlös och tex bits bör man korrigera detta med alla medel för att detta ALDRIG ska hända igen" ..Tycka vad man vill om det men att uppmuntra till våld i en sån här bok tycker jag är lite småperverst. :confused:
 
Sv: stackars häst...

MrsScabtree skrev:
Ja jag håller med. Läste också boken för längesedan men jag har ett svagt minne av att han även skrev ngt i stil med " Om hästen är respektlös och tex bits bör man korrigera detta med alla medel för att detta ALDRIG ska hända igen" ..Tycka vad man vill om det men att uppmuntra till våld i en sån här bok tycker jag är lite småperverst. :confused:

Fast det kan jag förstå, kanske inte 'ALDRIG ska hända igen', men en häst som bits utan att ha anledning till det (smärta etc) tolererar jag INTE utan ger dem en ganska kraftig reprimand (och jag är inte för våld i hästhantering egentligen) för det är oacceptabelt. Och en flockledare tolererar det inte heller.

Har hästen ONT tolererar jag fortfarande inte att den biter mig, men kan tolerera att den biter åt 'mitt håll' eftersom jag inte anser det vara åt MITT håll då utan åt hållet som det gör ont.
 
Sv: stackars häst...

vill snarare säga stackars häst att få komma i kontakt med en man som Monty. Såg repotaget när det visades första gången. Satt bara och gapade. Vilken j*vla människa! :mad:
 
Sv: stackars häst...

Ett medfött "riktigt" lynnesfel anser jag inte går att "bota". Den hästen kommer för all framtid att vara opålitlig, och chansen att den "klipper till" kommer alltid att finnas där.
Men en häst som är född med, vi kan kalla det "taskig attityd", den går ju däremot att hantera så den "tänker om" anser jag.

En häst som bara tål vissa människor och är pålitlig mot dem, tycker inte jag har lynnesfel.
Men samtidigt så anser jag att den är så speciell (och svår) i lynnet, att jag personligen inte skulle betäcka med den hingsten eller avla på det stoet.
Men de som är skickliga på det de gör, de anser jag gör rätt om de vill ta risken. Bara jag slipper! ;)

Ta bara tex Baulobet. En enormt fin hingst, finns det ngn häst i hopphästvärldshistorien som har bättre kapacitet än den? Och han kanske tom nedärver den stort också när han fått betäcka mer och vi sett hur flera av avkommorna blir?
Så är man en skicklig ryttare, då ska man självklart välja att betäcka med Baulobet! Och man blir säkert nöjd också!
Men gräsroten jag, jag gör klokt i att avstå att välja Baulobet! För hingsten är ju inte lättriden!
Blir jag stenrik och vill betäcka med en hingst i världsklass, så gör jag ju klokt i att välja tex For Pleasure som tydligen är mkt mer lättriden och lätthanterlig.

Med det vill jag säga att man ska inte "ta vatten över huvudet" när det gäller att välja hingstar som på ngt sätt är svårare att hantera/arbeta, om man inte är helt säker på att man pallar med en avkomma som kan bli likadan.
 
Sv: stackars häst...

"Jag skulle aldrig acceptera att min häst inte gick att leda, binda upp, lasta, sko, duscha osv... "

Men de som har problem med sådant, de har ju inte problem med en häst med tufft lynne, de har ju problem med sig själva, att de inte kan uppfostra sin häst korrekt.
I mina ögon är det låååångt ifrån lynnesfel!
 
Sv: stackars häst...

Jag har också träffat "galna" hästar men flertalet har varit hingstar.
En del hingstar klarar inte av att vara det i den miljön vi håller dem.
Många blir mycket trevliga efter en kastrering.Det är också väldigt lätt att misslyckas med en hingst om man inte ser upp, alla vet ju att de kräver ordentlig uppfostran och disciplin från tidig ålder.
Nu har jag inte sett programmet ni talar om och inte läst denna bok men det skulle vara intressant att se vad som hände om man helt enkelt bara kastrerade denna hingst.
Annars kan man ju säga att alla tjurar har lynnesfel också, det har de inte. men de passar bara inte så bra ihop med människor, de är ofta farliga för oss.
Så även en del hingstar, de går inte att lita på eller ha kontroll över.
Sen vad gäller travarna så finns det ju en del inavel där och det inverkar troligtvis på temperamentet på en del även om det finns vassa individer ändå.
Men jag har tagit hand om en mycket trevlig valack som var hingst till och med 8 år och det var en bruksnordis. denna häst kunde ingen hantera, den var verkligen livsfarlig och ändrade totalt personlighet efter en sommar på bete som nybliven valack.

Någon skrev nåt om Nevele Pride, vad jag har hört så var den hästen farlig för alla, även sin skötare. skötaren arbetade med kraghandskar.
 
Sv: stackars häst...

Kan du ge exempel på inavlade travare? Det är inte speciellt vanligt med inavel på travare, däremot linjeavel, fast det är ju en definitionsfråga. ;) Om man linjeavlar på individer med bra temprament förstärks ju det men inavel i sig är väl inte positivt för tempramentet?

Alla Nevele Prides skötare hade inte kraghandskar. Han var elak och lömsk, inget snack om saken, kanske var han galen, vad vet jag? Han har tillfört travaveln otroligt mycket och jag är glad att han inte plockades ur aveln. Sen har ju myten spätts på lite, t ex så mätte ju Bo Fransson och Nordensson honom på höjden och längden men avstod från att mäta huvudet… Eftersom hingsten såg förbannad ut. Det var ju inte så att han högg och slog alla som kom i närheten. Det var faktiskt två överförfriskade män som klättrade in i hans hage och petade honom på huvudet med en tidning för att han skulle ta ner huvudet… :eek: De klarade sig med en sönderriven skjorta om jag minns rätt.

Jag tror helt enkelt att han inte gillade människor, kanske hade han bra anledning till det, det har vi ingen aning om.
 
Sv: stackars häst...

Linjeavel är ju lite som inavel, jag behöver knappt ge exempel, dom flesta travare är mer eller mindre linjeavlade. jag har haft en travare som visserligen aldrig kom till start men där undrar jag hur de hade tänkt. där kan man hitta samma häst både på fader och modersidan på riktigt nära håll. så nära som 3:e och 4:e generation.
 
Sv: stackars häst...

Vad är JOIN UP? Har inte läst ngn bok av honom.
:bump:
 
Sv: stackars häst...

ENligt mig så r skillnaden mellan linjeavel och inavel att det ena är medvetet det andra är ett misstag ;)

Skämt åsido så är det en VÄLDIGT tunn linje mellan de där två. Och travarna är ofta ganska hårt linjeavlade, syns en hel del hos araberna med. Oftast med lyckat resultat men ibland inte fullt så lyckat.

Finns en hel del linjeavlade halvblod med, spec av den gamla stammen, räkna t ex ggr Utrillo i stamtavlan eller någon annan välanvänd hingst så kan man räkna ut linjeavels/inavelsprocenten sen ;)
 
Sv: stackars häst...

kopparberg skrev:
"Jag skulle aldrig acceptera att min häst inte gick att leda, binda upp, lasta, sko, duscha osv... "

Men de som har problem med sådant, de har ju inte problem med en häst med tufft lynne, de har ju problem med sig själva, att de inte kan uppfostra sin häst korrekt.
I mina ögon är det låååångt ifrån lynnesfel!
Jag har väl aldrig sagt att det är Lynnesfel att hästen inte kan vara uppbunden osv? :confused: Iallafall inte lynnesfel hos hästen ;) :p
Utan jag svarade på att travet behandlar/accepterar/hanterar hästen opå ett annat sätt, något som Alexandra tog upp...
Fast du kankse läste lite för snabbt? ;) :angel:
 
Sv: stackars häst...

Jo men nu har du definitivt inte läst ordentligt. Skrev aldrig vad min personliga åsikt om det var. Skrev att jag inte tycker att det är ok att uppmuntra till våld i en bok. Jag tillåter inte heller ohyfs.
 
Sv: stackars häst...

Jag tolkade det fel. Händer ibland! ;)

Ja nog är travet oftast bättre på att fostra hästar än ridfolk!
Ngn här på forumet kallade en sådan där velig hästmänniska för "kaninkramare", och det tyckte jag var ett bra uttryck! :D :bow:
Många hästägare/hästhanterare som har ridhäst tror ju de är snälla mot hästen när den får uppföra sig som en huligan.
Och förutom att hästen ju då till slut blir farlig att hantera, så är den ju skapligt olycklig, för hästen vill ju ha klara besked och en trygg ledare för att må psykist bra.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vet inte om inlägget hamnade rätt 🤔 Jag har sedan 8 år tillbaka en häst (B) som alltid har varit flockens ledare, oavsett om det...
Svar
4
· Visningar
1 098
Senast: nullo-modo
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
21 782
Senast: Sel
·
Hästhantering Jag har hela tiden trott att H.H mest varit ranghög - och det är han väl förvisso, absolut. Men särskilt senaste veckan, har det blivit...
2
Svar
25
· Visningar
2 600
Hästhantering Har ett varmblod på 8 år i sommar, valack. Ägt han i snart 2 år men nyligen flyttat honom till ett nytt stall med nya hästkompisar och...
Svar
15
· Visningar
3 252

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp