stackars häst...

*Gotlandsrusset*

Trådstartare
såg på hästliv igår....stackars häst(!) för er som inte såg det, se det idag kl 1. handlade om Monty Roberts (tror han stavar så) som skulle hjälpa en galopphäst som var rädd för startboxen (rädd och rädd, panikslagen och farlig rättare sagt) säger bara en sak: STACKARS häst, hur kan man behandla en häst så? (inte Roberts jag pratar om nu) hästen skakade ju bara när den väl stod still i startboxen. :cry: blir så ledsen när jag ser hästar som behandlats sååå... tydligen hade den blivit slagen med pisk när den inte gått in i startboxen och biten i öronen när den väl stod där inne :eek: varför gör man så????

vad kände ni när ni såg programet??? jag blev lite chockad, trodde inte man behandlade galopphästar så, spec det med att dom bet dem i öronen???? ni som håller på med galopp, någon som vet varför man gör så??? måste ju finnas en orsak?

tur att det finns människor med så stort hjärta som Monty... ser verkligen upp till den mannen (!) min idol ;)
 
Sv: stackars häst...

har sett det förut. Fattar inte heller.
håller dokc inte med dig ang Monty :crazy:
 
Sv: stackars häst...

Ang att se upp till Monty, så efter att ha läst hans bok (Mannen som lyssnar till hästar) så kan jag inte ens RESPEKTERA mannen, än mindre beundra honom..
 
Sv: stackars häst...

Har oxå läst boken å kommer ihåg att jag inte gillade den, kommer bara inte ihåg vad den handlade om :smirk: .Men jag var oxå skeptisk som du å är fortfarande det till många av deras metoder.Men alla sätt utan våld som funkar är ju bra, hade inget att anmärka när jag såg hästliv för ngt år sedan(detta var ju en repris) men inget jag hade uttövat själv.Min mamma tycker dock att dessa horseman ship människor är fantasktiska, antar att jag är lite för traditionell för att orka lära mej ngt nytt ;) :o
 
Sv: stackars häst...

Hallonsoda skrev:
Hade tänkt att låna den.. På va sätt har han fel?

Läs boken och bilda dig en egen uppfattning =)

Men det som stör mig är flera saker. Dels att han så starkt kritiserar sin fars metoder (som är av den BRUTALA skolan), och det är förvisso sunt, men om du läser hur han red/tränade när han var ung så inser man att någonstans blev det fel ändå. Det är heller inget fel i sig, jag skäms för vissa av de saker jag av ren okunskap utsatte mina ponnyer för som ung. Men i många av avsnitten i boken så berättar Monty om det utan att på något vis ge en indikering om det att det kanske inte var så bra. Vilket han borde med tanke på vad han (påstår sig) stå(r) idag.

Sen, det som fick mig att en gång för alla inse att 'nej, jag kan inte ens respektera karln' är när han berättar om en fullblodshingst han hade där för avel, som hade KLARA mentala problem (anföll människor, anföll betäckningssto etc). Och hur löser Monty det? Jo genom att helt enkelt behålla hästen i aveln men se till att den inte kunde skada människor. Nu måste jag läsa om kapitlet för att exakt återge det, men de byggde en form av 'fålla' åt hingsten där den 'utifrån' kunde borstas, hanteras, sadlas och sittas upp på utan att kunna komma åt människan. Även vid betäckning hade de särskilda procedurer för att minska risken att hingsten attackerade. Den betäckte så i flera år, och även en annan fullblodshingst betäckte på samma sätt.

Sen, jag är inte så förtjust i hans join up överhuvudtaget och anser inte att det är vad som krävs för att få de resultat som avses (dvs man kan få exakt samma resultat som med join up). Men det kan jag leva med, det är bara olika synsätt på en del, och resten jag hört av MR:s syn på hästhantering tyckte jag lät bra. Men efter att ha läst boken som sagt..

Slagit upp delen om fullblodshingsten nu, lite utdrag, där jag klippt bort saker har jag markerat med [...] Jag kan helt enkelt inte respektera hur han 'löste' problemet. Visst är det bra att hn försökte lösa problemet med motion etc, men jag kan inte anse att det var med HINGSTENS bästa för ögonen som man löste det som man gjorde, utan mer att till varje pris behålla hingsten i avel (det ger pengar). Och ska en sån hingst vara i avel? Om han hade tänkt på HINGSTEN borde han snarare ha släppt den i stoora hagar med sällskap (om det gått, dvs hingsten accepterat det) och låtit den få vara häst (och bara tagit in den i tvångsfållan när det behövts för t ex veterinärvård eller hovvård).

'Så började In Tissar betäcka ston 1983 och första delen av säsongen gick allt bra. Sedan började jag få rapporter om att han uppträdde aggresivt mot stallskötarna. [...] Det lustiga var att om de gick till betäckningsrummet när de hade lämnat boxen så uppträdde han normalt och utan problem. Men började de gå mot paddocken blev han aggresiv. Det verkade som om ilskan berodde på hans könsdrift, så jag gav skötarna en speciell hingstgrimma med nosrem av metall som de kunde pröva på honom och det löste problemet ett par dagar.
Sedan fick jag veta att han blev aggresiv även när han befann sig i betäckningsrummet. [...] In Tissar blev farlig och bet två män ganska illa. [..] Vi beslöt att fästa två stycken två och en halv meter långa stavar på In Tissars grimma vid betäckning så skötarna slapp vara nära honom. [...]
MIN KOMMENTAR: Sedan är ett avsnitt om hur In Tissar planerat/beräknande (Montys ord) slår av/knäcker stavarna och attackerar betäckningsstoet och hugger henne och knuffar omkull henne, med en bit av hennes hud kvar i munnen. Sedan försöker han attackera människorna som är kvar i betäckningsrummet. Sedan betäcker han stoet, och låter skötarna fånga honom. SLUT PÅ MIN KOMMENTAR.

Alla tre var vi eniga om att hingsten inte fick tillräckligt med motion.[...] Första dagen med de nya rutinerna skulle vi leda in In Tissar till en del av gården där vi hade inhägnader med starka staket samt en anläggning för boskap med lastningsgång och reglerbar box. [...] Darryl lyckades fästa en stav på In Tissar i stallet och började leda honom mot inhägnaderna. Halvvägs dit fick In Tissar syn på ett sto [...]. Darryl försökte lugna honom, men då signalerade hingsten att han tänkte gå till attck. [...] Sekundend ärefter tappade Darryl raget om staven och hingsten var fri. In Tissar rusade omkring åt alla håll, och var vi än tog vägen så kom han efter. Det var inte vi som försökte få tag i honom utab tvärt om. [...]
MIN KOMMENTAR. De lyckas få in hingsten i tvångsboxen och sadla och rida honom och hästen verkar bli lättare att hantera av motionen, om än inte pålitlig. Dock skadade hans ig när de fick in honom i tvångsspiltan första gången och röntgen ett par dagar senare visade en fraktur. Så de drog ner på motionen och kortade ridpassen. Andra dagen efter det så anfaller hingsten skötaren igen. SLUT MIN KOMMENTAR

Det var droppens om kom bägaren att rinna över. I normala fall skulle man ha avlivat en häst som betedde sig på det viset. Men jag stod inte ut med tanken på att avliva honom och funderade hit och dit. Vad var det som hade gått snett? Nu var det för farligt att ens försöka få ordning på honom. Vi beslöt att göra ett sista försök att rädda honom. På en bit mark i närheten av hästarnas specialvolt [..] byggde vi en specialanordning som jag hade hittat på. Där kunde In Tissar stå uppstallad och bli omskött, skodd, klippt och rastad, och boxen kunde mockas ur och hålla siordning utan att någon nånsin behövde gå in till honom. Han kunde även betäcka ett sto, förberedas dessförinnan, föras ut och få motion, tvättas av och återvända till enr en ochs nygg box - utan att någon behävde gå in till honom.

Tack vare detta arrangemang kunde han fortsätta betäcka. Det höll han på med i 12 år och på hela den tiden hade vi inte en enda skada på något sto eller hingsten själv, eller på personalen som skötte honom.

När detta skrivs har vi en annan hingst med problem på detta ställer, nämligen Court Dance [...] Court Dance har nu betäckt ston på samma sätt som In Tissar i tre år och det går alldeles utmärkt. Jag föredrar att komma överens med en häst genom att kommunicera och föra dialog med dem, men med de här två hingstarna fungerade det inte. Anläggningen som jag har byggt åt In Tissar, ochs om även Court Dance har använt, kan emellertid betraktas som en investering för framtiden. Utan den hade vi säkerligen blivit tvugna att avliva dessa två hästar. [...]På en skala från ett till tio låg In Tissar på 9,9. Han var intelligent och listig och ville skada människor.
 
Sv: stackars häst...

Jag har läst boken fast det var ett bra tag sen.Jag anser att man inte under några som helst omständigheter använder aggresiva,lynniga eller mentalt ostabila hästar(djur) i avel.håller helt med dig i dina kommentarer.
Tesso
 
Sv: stackars häst...

Nu har jag ju inte läst boken så noga men, han kanske inte hade något val om hingsten i fråga skulle sättas i avel eller inte. Den kanske placerades hos honom (vilket jag har fått intryck att den gjort) och då får han ju ta situationen som den är. Och i så fall är det ju bättre om hästen är hos honom, som har mångårig hästerfarenhet och som faktiskt hittade ett fungerande hanteringssätt.

Angående om hästen borde vara i avel tycker jag också är svår att avgöra. Jag vet inte vad som triggar hans beteende, om det är medfött eller framkallat. skulle han "medfött" vara aggressiv och svårhanterlig ska han självklart inte användas i avel i någon stor skala (innan man vet om det nedärvs) Är det inte medfött utan en händelse han har varit med triggar beteendet, då ser jag inte någon anledning till att inte använda honom i avel...
 
Sv: stackars häst...

phoenix skrev:
Nu har jag ju inte läst boken så noga men, han kanske inte hade något val om hingsten i fråga skulle sättas i avel eller inte. Den kanske placerades hos honom (vilket jag har fått intryck att den gjort) och då får han ju ta situationen som den är.

Monty köpte hästen när den fått en skada under sin kapplöpningskarriär. Han bildade ett konsortium med två vänner/bekanta och var själv ordförande. Han köptes enkom för att ha som avelshingst. Det såldes betäckningsandelar i hingsten som gick åt som smör i solsken.

Efter att hästen attackerade stoet i betäckningsrummet meddelade ansvarig veterinär att from då tänkte han ha pistol med sig när hästen betäckte, för att kunna skjuta honom om samma sak upprepades. Monty höll med.

Det finns/fanns bara ett skäl att ha honom kvar i aveln som Monty nämner och det vara tt han inte stod ut med tanken på att avliva hästen, normalt skulle en sådan häst ju ha avlivats även enligt Monty själv.

Sen kan det säkert spelat in att den köptes för tvåhundranågonting tusen dollar (220 000 dollar om jag inte minns fel).

De vet inte varför hingsten blev så, det fungerade ju i början. Däremot 'sades det' att någon ur nattpersonalen försökt träna hingsten (utan order från Monty) och Montys teori är att den då behandlats illa. och att det då kanske kunde vara en orsak till varför den betedde sig somd en gjorde.

Men hur man än vänder på det, och även om man bortser från diskussionen om en sådan häst ska vara i avel eller ej, så var det KNAPPAST för HINGSTENS bästa de procedurer som gjordes gjordes, de gjordes bara för att kunna ha kvar hingsten i avel utan att han skulle ha ihjäl folk. Och det kan jag inte respektera. Alldeles säkert hade understimulering ett finger med i spelet eftersom den blev lite bättre när den motionerades ordentligt. Men varför då inte släppa den i stor hage och låta den vara häst? I mina ögon finns bara etts var - pengar.
 
Sv: stackars häst...

*Lånar*

hur skulle ni agerat då? är ni för eller imot hård uppfostran? är det inte bättre att studera hästarnas beteende och arbeta utifrån det än att bli missförstod och missförstå hästen??
okey, han kanske inte alltid har rätt eller gör rätt men han vill ju ialla fall hjälpa hästen/arna och det är ju inte HAN som gör dom "knäppa, farliga, mentalt rubbade, agressiva" utan det är ju hästägarna som behandlat hästarna så vannsinigt innan de kom till honom.
 
Sv: stackars häst...

*Gotlandsrusset* skrev:
*Lånar*

hur skulle ni agerat då? är ni för eller imot hård uppfostran? är det inte bättre att studera hästarnas beteende och arbeta utifrån det än att bli missförstod och missförstå hästen??
okey, han kanske inte alltid har rätt eller gör rätt men han vill ju ialla fall hjälpa hästen/arna och det är ju inte HAN som gör dom "knäppa, farliga, mentalt rubbade, agressiva" utan det är ju hästägarna som behandlat hästarna så vannsinigt innan de kom till honom.

Hur jag skulle agera ang den aggresiva hingsten?

För det första skulle jag plockat den ur avel snabbare än snabbast. Sen skulle jag personligen satt en kula för pannan för den. Eftersom jag inte skulle våga överlåta den på någon annan, och själv inte har möjlighet att ge den en bar tillvaro. Men hade jag haft mer mark och fler hästar (som Monty t ex *host*) så hade jag försökt släppa den med sällskap i stooor hage på lösdrift och låtit den vara häst så mycket det gick utan mer mänsklig inblandning än nödvändigt, och sett om det hjälpte och hästen trivdes och fungerade så.

Att ha den på det sätt Monty hade den är det sista jag skulle ha haft.

Sen, ang den hingsten så var det inget fel på den när Monty köpte den. Den blev 'knäpp' när den fick börja betäcka, ev understött då av felbehandlinga v Montys egen personal.
 
Sv: stackars häst...

Alexandra_W skrev:
Ang att se upp till Monty, så efter att ha läst hans bok (Mannen som lyssnar till hästar) så kan jag inte ens RESPEKTERA mannen, än mindre beundra honom..

Du skulle nog må bra av att sätta dej ner och ta en funderare över din egen förträfflighet innan du börjar kritisera en gosse som Monty Roberts, som är kanske en av de allra skickligaste hästmänniskorna i världen. Dessutom tror jag att du ska läsa boken en gång till med friska ögon! Du har fattat budskapet helt fel!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: stackars häst...

Bill skrev:
Du skulle nog må bra av att sätta dej ner och ta en funderare över din egen förträfflighet innan du börjar kritisera en gosse som Monty Roberts, som är kanske en av de allra skickligaste hästmänniskorna i världen. Dessutom tror jag att du ska läsa boken en gång till med friska ögon! Du har fattat budskapet helt fel!


Att jag inte kan respektera Monty, innebär det per automatik att jag anser mig förträfflig? Var lyckades du läsa in det?

Jag förstår mycket väl budskapet i boken, och det är inget fel på det. Men jag kan ändå inte, en hel massa sunda åsikter till trots, respektera någon som gjort det val som diskuterats. Sen kan han ha femtioelva andra åsikter.

MR har gjort och gör mycket bra, det är inget fel på hans hästkunnande men jag kan inte respektera honom (och jag gillar inte Join Up men det är en personlig åsikt och jag anser inte det är något FEL på join up, jag anser det bara inte nödvändigt).

Det finns personer som rider gudomligt bra, som jag inte respekterar för jag inte kan acceptera deras hästhållning t ex. Det innebär inte att jag anser jag är bättre än dem etc, bara att jag har andra normer och andra åsikter kring hästhantering som gör att vi kommer vara på kollisionskurs.

Sen har jag iofs svårt att respektera folk som inte respekterar att andra människor kan ha en avvikande åsikt med :devil:
 
Sv: stackars häst...

Om du nu har påstått dig vara förträfflig (vilket jag har missat) så kan du räkna med mig i din fanclub! :devil:

Tycker du har helt rätt om MR, speciellt i fallet med hingsten.

Jenny
 
Sv: stackars häst...

Okej då har jag fattat det fel (att han "fått in" hästen för att hantera den)

Sen kanske jag är lite känslokall, men jag tycker faktiskt inte att just själva behandlingen av hästen är så jättehemsk. Om det nu finns stoägare som vill använda honom får de väl göra det. Kan då monty tjäna pengar på det så bra för honom.
Är det någon som vet hur avkommerna blev?

Personligen tycker Monty är helt fantastisk, en hästkarl med sällan skådad talang och kärlek till hästen. :bow: :bow:
 
Sv: stackars häst...

Har tyvärr inte läst boken men tycker ända att dina åsikter verkar stämma väl överens med mina.
Har alltid varit skeptisk till vissa saker i den form av träning som Monty bedriver. Men naturligtvis finns det väl en hel del bra saker med det också..
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vet inte om inlägget hamnade rätt 🤔 Jag har sedan 8 år tillbaka en häst (B) som alltid har varit flockens ledare, oavsett om det...
Svar
4
· Visningar
1 089
Senast: nullo-modo
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
21 634
Senast: Sel
·
Hästhantering Jag har hela tiden trott att H.H mest varit ranghög - och det är han väl förvisso, absolut. Men särskilt senaste veckan, har det blivit...
2
Svar
25
· Visningar
2 595
Hästhantering Har ett varmblod på 8 år i sommar, valack. Ägt han i snart 2 år men nyligen flyttat honom till ett nytt stall med nya hästkompisar och...
Svar
15
· Visningar
3 239

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp