Stackars männen efter #metoo

Vinur

Trådstartare
Jag diskuterade metoo med några bekanta häromdagen. I början pratades det om att det var bra och hade gjort skillnad, men ganska snart kom samtalet in på hur synd det är om männen och om de blir oskyldigt anklagade. Jag kan hålla med om att det är ett problem när det skapas drev efter människor, men varför måste det alltid tas upp så fort man pratar om metoo eller liknande?
Vad svarar man folk som argumenterar för att man ska hålla tillbaka sina anklagelser utan starka bevis, för att det faktiskt är synd om mannen?
 
Ber dem dra åt helvete. Vi har levt med den här skiten i generationer så nu får det f-n räcka.

Men visst, det är ju bara att påpeka att det krävs extremt lite snack utan bevis för att en kvinna ska bli utpekad som hora (dvs hon tycker sex är kul och har sett till att få det). Då räcker det med en lätt viskning.

Edit: Jag drog några kollegor i huvudet rätt ordentligt i vintras (bildligt då) när de började larva sig med att man inte vågade prata med eller uppvakta kvinnor längre... vet inte om något gick in men de slutade med det snacket i närheten av mig iaf :D
 
Jag såg svenska siffror på hur många män som visar sig falskanmälda för sexbrott. Jämfört med antalet anmälningar/lagföringar/fällande domar var de nästan ingenting.

Öhm, va? Typ 22 000 anmälda våldtäkter resulterade i drygt 11% personuppklarande domar under 2017. Vad menar du?
 
Jag diskuterade metoo med några bekanta häromdagen. I början pratades det om att det var bra och hade gjort skillnad, men ganska snart kom samtalet in på hur synd det är om männen och om de blir oskyldigt anklagade. Jag kan hålla med om att det är ett problem när det skapas drev efter människor, men varför måste det alltid tas upp så fort man pratar om metoo eller liknande?
Vad svarar man folk som argumenterar för att man ska hålla tillbaka sina anklagelser utan starka bevis, för att det faktiskt är synd om mannen?
Menar de under pågående problem? :eek: säger att det är ju faktiskt väldigt synd om mig! och bäst att vi reder ut uhm missförståndet? i så fall??

Tillbaka i tiden så är det väl sannolikt att människan fortfarande beter sig mot nya personer på samma vis...

Men sedan håller jag väl med om att jag inte rakt av gillar utspel gentemot personer på Facebook och dylikt utan jag tänker mig mer formellt och eller anonymt. Så som mycket av Metoo artiklarna var (på Dramaten har, upplevts, av, div män har..). Varpå enskilda anmäldes till polisen eller utreddes av chefer.
 
Senast ändrad:
Jag har nog aldrig hört att någon sagt eller rådit någon att hålla tillbaka anklagelser, däremot ska man hantera såna som sig bör - gå till polis och anmäl, dra inte drev i sociala media i #metoo-anda.
Nej jag har i ärlighetens namn aldrig heller stött på det fenomenet. Utanför kolumn i Expressen.
 
Jag diskuterade metoo med några bekanta häromdagen. I början pratades det om att det var bra och hade gjort skillnad, men ganska snart kom samtalet in på hur synd det är om männen och om de blir oskyldigt anklagade. Jag kan hålla med om att det är ett problem när det skapas drev efter människor, men varför måste det alltid tas upp så fort man pratar om metoo eller liknande?
Vad svarar man folk som argumenterar för att man ska hålla tillbaka sina anklagelser utan starka bevis, för att det faktiskt är synd om mannen?
Problemet är väl att 2 rättigheter står mot varandra. Den ena, rätten att få berätta vad man anser sig ha upplevt och den andra rätten att inte anklagas o schavotternas utan bevis. Dagens nätbaserade medium exponerar, dömer och verkställer utan ngr som helst juridiska krav eller säkerheter. Att sprida ut ett ryckte att en ung tonårstjej är prostituerad och därmed förstöra hennes liv är lika illa som att anklaga en man för ett övergrepp utan att ha tillräckligt på fötter och därmed förstöra hans och hans familjs liv . Ofta är man väl medveten om detta och väljer därför digitala media istället för en domstol.
 
I mitt huvud är det två saker.

Dels rapporter om ett fenomen som drabbar kvinnor. Deras berättelser om övergrepp. Berättelserna tydliggör, och stärker, andra kvinnor och resulterar i att fler brott anmäls.

Dels ett märkligt schavotterande av namngivna personer i sociala media.

Tycker det är bra om man kan hålla isär de två.
Jag tycker det är fantastiskt att #metoo uppstod och att det fick sådan uppmärksamhet. Det är också ett tydligt tecken på att det går framåt.

När jag var i 20-åren jobbade jag på en plats där kontorschefen brukade stoppa händerna innanför trosorna på sina kvinnliga medarbetare. Då fräste jag ifrån och omgivningens reaktion var att "alla vet" och det är bara att försöka hålla sig undan. Idag skulle jag polisanmält.

Jag blev i tonåren angripen av en granne när jag var ute och red i skogen. Slog mig fri med ridspöet och hade tack och lov en stadig och lydig häst som snabbt tog mig därifrån. När jag pratade om det hemma så blev mina föräldrars reaktion att det var en granne och att inget hade hänt så det var inte så farligt... Idag skulle jag polisanmält.

Och nej det är verkligen INTE synd om dem som blir anmälda för att de sextrakasserat någon. Att bli uthängd i sociala media är inget som någon bör bli. Oavsett om det gäller sextrakasserier eller grannfejder eller vad som helst.
 
Senast ändrad:
Jag diskuterade metoo med några bekanta häromdagen. I början pratades det om att det var bra och hade gjort skillnad, men ganska snart kom samtalet in på hur synd det är om männen och om de blir oskyldigt anklagade. Jag kan hålla med om att det är ett problem när det skapas drev efter människor, men varför måste det alltid tas upp så fort man pratar om metoo eller liknande?
Vad svarar man folk som argumenterar för att man ska hålla tillbaka sina anklagelser utan starka bevis, för att det faktiskt är synd om mannen?

Jag kräks lite i munnen varenda gång detta kommer upp. Jag såg ett videoklipp i veckan där en drog jämförelsen med att ens hus brunnit ner. Om någon berättar att dennes hus brunnit ner och denne fått fly ur lågorna, gör man alltid antagandet att personen talar sanning och har varit med om ett trauma. Trots att någon promille bränner ner sina hus med flit, och försäkringspengarna kan gå upp i ganska höga belopp. Så trots att det finns "goda" skäl att bränna ner sitt hus, så misstros inte personerna som berättar att det varit med om detta. I fallen sexövergrepp finns det nästan aldrig någon fördel att anklaga någon. Personen kommer sannolikt inte bli dömd, du kommer inte få upprättelse och du kommer sannolikt bli misstrodd. Så varför, i en situationen där offret inte har något att vinna på att ljuga, skulle vi misstro dem? Nästa gång någon drar den där jävla visan så ska jag fråga om de även misstror personer vars hus brunnit ner, fått inbrott, blivit rånade osv. där det till och med finns pengar i potten på en lögn.
 
Nej jag har i ärlighetens namn aldrig heller stött på det fenomenet. Utanför kolumn i Expressen.
Kring den famösa Kulturprofilen har vi ju hört om just nedtystade övergrepp. Visserligen kanske mest via kolumner i Expressen, och motsvarande, men ändå.

Själv känner jag igen sådant som tex @tanten skriver om i tråden. Dvs skalan från smärre kränkningar till tydliga övergrepp (om än inte våldtäkter), där man kanske inte har bokstavligen TYSTAT NER det hela, men VIFTAT BORT det. Bagatelliserat och normaliserat.
 
Att sprida ut ett ryckte att en ung tonårstjej är prostituerad och därmed förstöra hennes liv är lika illa som att anklaga en man för ett övergrepp utan att ha tillräckligt på fötter och därmed förstöra hans och hans familjs liv . Ofta är man väl medveten om detta och väljer därför digitala media istället för en domstol.

Vad menar du med "utan att ha tillräckligt på fötter"?

Är det att kvinnan hittat på ? eller att mannen är skyldig men sett till att inga vittnen finns?

Självklart om du menar kvinnan hittat på allt och går ut med det, synnerligen beklämmande för mannen om hon i det förstör hans o hans familjs liv.

Är det sant så hoppas jag det anmäls och kommer fram även till familjen hur synd det än blir om den.
 
Kring den famösa Kulturprofilen har vi ju hört om just nedtystade övergrepp. Visserligen kanske mest via kolumner i Expressen, och motsvarande, men ändå.

Själv känner jag igen sådant som tex @tanten skriver om i tråden. Dvs skalan från smärre kränkningar till tydliga övergrepp (om än inte våldtäkter), där man kanske inte har bokstavligen TYSTAT NER det hela, men VIFTAT BORT det. Bagatelliserat och normaliserat.
Ja men jag menar helt självklart att när det pratas om kulturprofilen på jobbet så hurrar folk när han åker dit.

Jag har inte stött på fenomenet att folk som jag faktiskt pratar med, människa till människa, eller folk som jag hört prata i korridoren säger att det har varit fel att "hänga ut" honom. För det var ju helt rätt. (alltså han var ju inte "uthängd" med namn egentligen, alla bara visste vem det var och det när det var ganska säkert att han i alla fall var "kladdig" även enl akademin.)

Däremot har jag läst i kolumner i Expressen och dyl att det var fel att nämna andra profiler vid namn.

På jobbet var det också ett par äldre män som sa att nu får man väl ta i hand istället för att kramas höhö. Och det är ju kanske lite blekt, men det var män som verkligen inte kramade folk som inte ville bli kramade vid typ "hej" tillfällen.

Så jag har aldrig stött på fenomenet att jag personligen har haft tillfälle att som person reagera och säga någonting annat än jippiii! han åkte dit om meetoodebatten på en kafferast eller middag. Inget -det är synd om männen i meetoo bättre att kvinnor är tysta som jag personligen hört och kunnat protestera mot.

På ditt inlägg låter det lite som att du tror att jag är lite bakom och har missat att övergrepp brukar tystas ned?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 622
Senast: Fruentimber
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 101
Senast: Pratsch
·
Samhälle Långt inlägg 🙈 Jag miljötränade ena hunden idag, först tog vi en promenad och sedan som vi brukar så tränar jag utanför en butik medan...
2
Svar
29
· Visningar
3 589
Senast: Lingon
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 414

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp