Sv: stackel!

peter_lundin skrev:
Hade du skrivit ngt sånt i förra tråden hade jag väl kunnat tro det men nu verkar det efterkonstruktion.
PL

Mycket möjligt att jag var medlem också det spelar ingen roll alls.
Jag står för att jag använt det. Tycker det var schysstare än jag skulle bli förbannad o rycka i hunden med vanlig länk o nu tog det 3 ryck så var det klart.
 
Sv: stackel!

Naj skrev:
Kan i och för sig tycka det är lite konstigt! Med tanke på bl.a. tävlingslicenser. Men som sagt vi lever i ett fritt land. Sedan var det väl stackel som skulle diskuteras inte skyddshundsträning?

http://www.sbk.nu/templates/HandbookDocumentPage____2263.aspx

vad är det som är konstigt?

tävlingslicens är ju till för tävlande ekipage det söker du genom din träningsansvarig o du ska gå 4 timmars kurs om lagen om hunden o.s.v. sen tar det upp till 3månader o få den.

Sen gör du ett BH-prov med din hund innan du tävlar med skydds hund för o visa att du har styrning över hunden och att den inte är farlig på nåt vis.
 
Senast ändrad:
Sv: stackel!

vilket alltså betyder att du brutit mot SBK's policy och, om du blivit anmäld, riskerat uteslutning.
 
Sv: stackel!

Men tävlingslicens måste man väl även ha för att bara träna eller??
 
Sv: stackel!

nemi_baby skrev:
hur fan kan det tillåtas att ha stackel i dressyr kurser? här i sverige dessutom. hur kan man med att plåga sin hund så? eller andras överhuvud taget. visst, jag har vanlig kedja till min hund när hon inte har selen på sej, men den jävla selen har ju iallafall inga spikar som går rätt in i halsen!
Huka dig nu för det kommer å bli världarnas krig snart igen :rofl:

Som alla vet är jag emot stackel och står för det!
Har egentligen inget mer att tillföra tråden därför att det kommer å bli pajkastning igen känns det som
 
Sv: stackel!

Naj skrev:
Men tävlingslicens måste man väl även ha för att bara träna eller??

Du behövr ingen licens för o träna skydd. enbart för o tävla.

Varför tror du det heter Tävlingslicens för skyddshund för??
 
Sv: stackel!

“Distriktsgruppen” utnämner personer inom distriktets område som anses besitta det kunnande och det omdöme som erfordras, till “Träningsansvarig”. Det åligger dessa att:

- bedöma lämpligheten hos de förare och hundar som avser att påbörja skyddsträning (liksom lämpligheten hos kombinationen förare-hund)
- fortlöpande till “Distriktsgruppen” rapportera ekipage som tillkommer i träning
- fortlöpande bedöma lämpligheten hos ekipagen

Av dessa orsaker!
 
Sv: stackel!

Sandlåde nivå sandlåde nivå....

Om man inte kan träna hund utan stackel, eller bara sparkar och slag så kan man ju börja fundera...
Elhalsband kan jag förstå men dock ej stackel!

Men till & med Polisen använder ju stackel. Jag kan inte förstå hur ett stackel kan vara effektivare än en korrekt koppelkorrigering?
 
Sv: stackel!

cillamuffins skrev:
vilket alltså betyder att du brutit mot SBK's policy och, om du blivit anmäld, riskerat uteslutning.

så om du är Polis då och är aktivt inom brukshundklubben då bryter du ju också mot SBK derssyr policy o riskerar avstängning eller?

men så funkar det ju inte.
 
Sv: stackel!

ejlin skrev:
Sandlåde nivå sandlåde nivå....

Om man inte kan träna hund utan stackel, eller bara sparkar och slag så kan man ju börja fundera...
Elhalsband kan jag förstå men dock ej stackel!

Men till & med Polisen använder ju stackel. Jag kan inte förstå hur ett stackel kan vara effektivare än en korrekt koppelkorrigering?

Klart det tar mer effektivt än vanlig koppelkorrigering.
Vi gick 3 träningar o försökte få han gå bättre men han blev bara värre o värre. Tyckte inte om o gå o rycka så jäkla mycket i han så jag ville ha ett slut på det men att han skulle hålla position. SÅ jag tyckte det var värt o prova o det funka. Sen efter dessa ryck har jag inte behövt användt det.
 
Sv: stackel!

ejlin skrev:
Jag kan inte förstå hur ett stackel kan vara effektivare än en korrekt koppelkorrigering?

Och jag kan inte förstå hur du kan missa det. Du som ska vara sådär enormt duktig också :smirk:
Är väl ganska självklart att det är mer effektivt eftersom det känns mer. Vilket i sin tur betyder att man väldigt sällan behöver använda det mer än någon enstaka gång. En koppelkorrigering är inte särskilt schysst och bekvämt för hunden oavsett vad man har för halsband på, och det är också sällan som en hund reagerar med att sluta direkt. Speciellt inte om den verkligen vill någonting, exempelvis som att gå ifrån husse och bita i ärmen när han inte ska.
 
Sv: stackel!

ejlin skrev:
Sandlåde nivå sandlåde nivå....

Om man inte kan träna hund utan stackel, eller bara sparkar och slag så kan man ju börja fundera...
Elhalsband kan jag förstå men dock ej stackel!

Men till & med Polisen använder ju stackel. Jag kan inte förstå hur ett stackel kan vara effektivare än en korrekt koppelkorrigering?

Om det skulle vara lika effektivt som Piggen så skulle jag ju givetvis kört det.

Sen alla som kört med rejäla koppelkorrigeringar bryter ju mot SBK och SKK dressyr policy och hur många har inte gjort det här då?
Eller handgripligen tagit tag i sin hund och korrigerat.
 
Sv: stackel!

Jag har aldrig hört talas om att man måste vara totalt bokstavstroende bara för att man är medlem i en organisation. Såsom jag och flera andra tolkat SBK:s policy så ska denna följas inom SBK:s verksamhet, men i den verksamheten ingår inte exempelvis de vardagliga promenaderna hemma i skogen. Verksamhet är allt som sker på SBK:s planer, anordnat av SBK, när man representerar SBK eller liknande. Om det ska vara så totalitärt som du påstår så är det inte möjligt för någon att vara medlem i en enda förening, organisation eller parti. Det finns inte en käft som skulle orka följa socialdemokraternas policy/manifest/program till punkt och pricka 24/7.

Jag skulle faktiskt vilja få svar på den här frågan från SBK så jag ska nog maila och fråga. För det handlar ju inte bara om dressyrpolicyn. Om den ska följas slaviskt så ska ni som medlemmar också följa och dela alla SBK:s officiella åsikter, ståndpunkter och liknande.
 
Sv: stackel!

Hur menar du då?
Stackel och el används enligt samma princip när det används som korrigeringsredskap, precis som koppelkorrigering. Man orsakar hunden ett obehag och inte är stackel värre än el.
 
Sv: stackel!

Men nog har man sett många hårda tag med hundarna i alla sina dagar, men att ett stackel ska måsta behövas?! Nae det köper jag bara inté. Och att sedan hunden tränger vid transporterna är ju inte heller ngt ovanligt att se..
Men jag kanske tillhör den gruppen som ogärna blandar in stackel och el i våran träning. Istället låter vi våra guldgubbar träna hundarna ett tag så att det försvinner. Dock utan stackel, men med sjuhelsikkes kopperkorrigeringar :)
 
Sv: stackel!

Skämt o sido, alla som vill ha reda på sbk och skks information..
Det heter väl inte sparka & slå med sbk eller stackel och el inget fel bara så där utan vidare? :devil:
 
Sv: stackel!

ejlin skrev:
Istället låter vi våra guldgubbar träna hundarna ett tag så att det försvinner. Dock utan stackel, men med sjuhelsikkes kopperkorrigeringar :)

Vad är "guldgubbar"?
Exakt vad menar du med "sjuhelsikes koppelkorrigeringar"?

Och varför en :) efter denna mening?

Ser en katastrofal hundträning för mig när jag läser det du skrivit och ser ut ungefär: :eek: :crazy: :eek: :crazy: :eek: just nu åt den bilden som din mening gav mig..

EDIT: 17:34: Om du med inlägget under menar att det första var ett stort skämt så kan du bortse från detta inlägg.. Om inte, så får du gärna svara ;)
 
Sv: stackel!

Jisses så du menar att dom korrigeringarna är schysstare o gå där så längre tid och göra dom, än 3 ryck med ett pigghalsband. Då tycker jag det är värre det ni gör. det var just därför jag satte på ett pigghalsband för och slippa att gå och rycka han så många gånger.

Det är heller inte förenat med SBK dressyr policy o göra såna koppelkorrigerngar.

Han tränger inte utan svansen stöter i mitt ben istället för bogen :smirk:
 
Senast ändrad:
Sv: stackel!

Hur mnga koppelkorrigeringar behövdes och hur många luftvolter gjorde hunden?
Frågan är om det ändå inte kan vara både schysstare och smartare att sätta på stackel vid en träning än att rycka utav helvete i hunden ett flertal gånger. Hellre stort obehag en gång än medel 20 gånger.

Och att du kan förstå el men inte stackel gör mig frågande.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 141
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 409
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 043
Senast: Castellini
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 101
Senast: Sandora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp