Sv: stackel!

Ja jag måste då erkänna att jag har börjat ändra min uppfattning om dessa "hjälpmedel". Var helt emot dessa redskap innan men tycker det är acceptabelt om de används på hundar som får välja mellan ett par ryck i kopplet med ex stackel eller avlivningssprutan. Förespårkar det dock ej "till vardags". Och ja, det är MYCKET grymmare att stå och slita i ett vanligt koppel sjuttioelva gånger än en enda gång eller några till med stackel. Däremot anser jag att man undviker det tills det "inte finns någon mer utväg" då smärtnivån är mycket hög och plågsam.
 
Senast ändrad:
Sv: stackel!

svarar flera nu; det som jag (och flera andra) reagerar på är att det handlar om tävlingsträning. hunden är inte ohanterbar, farlig eller avlivningshotad, det har bara skitit sig på tre (3) träningar. som PIRU själv skriver "Vi gick 3 träningar o försökte få han gå bättre men han blev bara värre o värre".

det jag tror att SBK ser hårt på (eller borde se hårt på) är inte om otillåtna redskap används som sista utväg, utan att det sker i syfte att snabbare få bättre resultat på deras tävlingar.

jadzia: det finns vissa grundregler man bör följa när man är med i en förening. det som i öppenhet är så otillåtet att man riskerar uteslutning är en sådan regel. passar det inte så behöver man inte vara medlem.
 
Sv: stackel!

Som jag sagt innan var att han bara blev värre o värre. han struntade totalt i koppelkorrigeringarna snarare att det tagga han ytliggare.för och komma igenom så det vart en korrigering så valde jag och sätta på pigg.
 
Sv: stackel!

på tre träningar har du knappast hunnit lära hunden hur den ska gå. innan den har lärt sig är det meningslöst att korrigera.
 
Sv: stackel!

cillamuffins skrev:
på tre träningar har du knappast hunnit lära hunden hur den ska gå. innan den har lärt sig är det meningslöst att korrigera.

Klart man har då det har funkat när vi gjort andra övningar inför ryggtransporten.

knappast så att vi bara börjar köra ryggtransporter rakt av utan det är ju ett slutmål och gå.
 
Sv: stackel!

naturligtvis menar jag hur den ska gå under ryggtransporten. även om det är ett slutmål är det inte säkert att hunden automatiskt fattar vad som gäller utan inlärning.
 
Sv: stackel!

cillamuffins skrev:
naturligtvis menar jag hur den ska gå under ryggtransporten. även om det är ett slutmål är det inte säkert att hunden automatiskt fattar vad som gäller utan inlärning.

Jodå!

Vi har ex första övningen så ligger bara skyddsärmen och vi ska kunna passera den. Sen gör vi så att skyddsärmen har vi långlina i o drar den sakta framåt,och hunden ska kunna gå normalt i "här". Sen höjs ribban där också genom att man drar den sakta sen rycker man den snabbare framåt så det blir en jakt retning.
Sen tar vi ut figuranten utan ärm o går transporter.

Alla dessa övningar gick kanon fort o lära han utan strul, men direkt ärmen kom på figuranten då bara eskalera problemen till en nivå som var oacceptabel. Sen att han bara tagga mer när vi korrigera han i halslänk. Gjorde saken lättare att belutet kom att använda pigg.
 
Sv: stackel!

cillamuffins skrev:
naturligtvis menar jag hur den ska gå under ryggtransporten. även om det är ett slutmål är det inte säkert att hunden automatiskt fattar vad som gäller utan inlärning.

Nu tänker jag inte engagera mig mer i detta om varför jag använde det. Jag har gett min förklaring och det får räcka.

Tycker ändå jag tog rätt beslut. hunden tog det helt rätt. Inte en enda gång såg han mig som nån antagonist, utan ett stöd och det är huvudsaken.
 
Sv: stackel!

MrsScabtree skrev:
Ja jag måste då erkänna att jag har börjat ändra min uppfattning om dessa "hjälpmedel". Var helt emot dessa redskap innan men tycker det är acceptabelt om de används på hundar som får välja mellan ett par ryck i kopplet med ex stackel eller avlivningssprutan. Förespårkar det dock ej "till vardags". Och ja, det är MYCKET grymmare att stå och slita i ett vanligt koppel sjuttioelva gånger än en enda gång eller några till med stackel. Däremot anser jag att man undviker det tills det "inte finns någon mer utväg" då smärtnivån är mycket hög och plågsam.

Kul o höra att nån inte bara ser ner på allt, utan kan bilda sig en egen bild om hur det kan gå till med andra tränings metoder.
Sen håller jag med dig att det ska inte missbrukas, utan bara användas i dom situationer där det behövs, och man ska ha provat utan först innan man använder piggen.
 
Sv: stackel!

Guldgubbarna är de som kan hund betydligt mer än vad vi allihopa kan här inne tillsammans. Det är de gamla rävarna som varit med och tävlat SM sedan de själva var små...
Och varför det sitter en :) bakom den där meningen är för att jag ser hellre på en jävla korrigering än ett stackel användas.

Och att du bara ser en katastrofal hundträning framför dig det kan jag inte rå för.. Men vi ses på SM om hmm 1 år?`:idea:
 
Sv: stackel!

jag tycker bara det är så tragiskt att en ung kille med talang väljer otillåtna medel som förstahandsval, troligtvis helt i onödan. tur att du har en bra hund och hoppas att du läser på lite om hur inlärning fungerar till nästa gång.
 
Sv: stackel!

Alltså...jag behöver få lite koll på det här så att jag vet att jag hänger med.
Min bild av det hela är att man rycker lite i stacklet så att piggarna gör obehag, inte att man rycker så piggarna gör hål i skinnet och hunden börjar blöda...eller är jag naiv:crazy:
 
Sv: stackel!

Athos skrev:
Alltså...jag behöver få lite koll på det här så att jag vet att jag hänger med.
Min bild av det hela är att man rycker lite i stacklet så att piggarna gör obehag, inte att man rycker så piggarna gör hål i skinnet och hunden börjar blöda...eller är jag naiv:crazy:

det funkar på följande sätt.

Piggarna går ihop o nyper skinnet på hunden när man drar i det. Så det går inte hål i skinnet, det blir inga märken i skinnet.
 
Sv: stackel!

Tycker det låter helt befängt att genom att tillfoga smärta dressera hunden. Vem skulle komma på tanken att dressera sina barn eller häst på liknande sätt?

Känns som att den gamla dängan "där konsten tar slut tar våldet vid" passar in ypperligt här.
 
Sv: stackel!

Pontevecchio skrev:
Tycker det låter helt befängt att genom att tillfoga smärta dressera hunden. Vem skulle komma på tanken att dressera sina barn eller häst på liknande sätt?

Känns som att den gamla dängan "där konsten tar slut tar våldet vid" passar in ypperligt här.

man dresserar inte barn utan man vägleder dom o fostrar dom.
 
Sv: stackel!

Pontevecchio skrev:
Tycker det låter helt befängt att genom att tillfoga smärta dressera hunden. Vem skulle komma på tanken att dressera sina barn eller häst på liknande sätt?

Känns som att den gamla dängan "där konsten tar slut tar våldet vid" passar in ypperligt här.

Ni som är så jäkla händiga, ni kan få komma o lära in ryggtransporter på min nya hund om ett halv år, jag hör av mig. Så får jag se hur ni gör när ni är så förbannat präktiga här på buke men inte ett skit lyckas ni med själva hälften av er här kan fan inte ens gå ut o gå en normal promenad utan det sker nåt galet. Sen ska man sitta här o vräka ur sig en massa dret om andra.
 
Sv: stackel!

trevligt svar!

Jag säger inte att jag skulle klara det, jag har aldrig ens sagt att jag nånsin har tränat en hund.

Men om min träning krävde våld skulle jag ta mig en ordentlig funderare. Ditt agressivitet, är det ditt dåliga samvete som talar?
 
Sv: stackel!

Pontevecchio skrev:
trevligt svar!

Jag säger inte att jag skulle klara det, jag har aldrig ens sagt att jag nånsin har tränat en hund.

Men om min träning krävde våld skulle jag ta mig en ordentlig funderare. Ditt agressivitet, är det ditt dåliga samvete som talar?

Om du ADLRIG ens dresserat en hund hur kan du då ens lägga dig i då?

Jag har absolut inget dåligt samvete för vad jag gjort, för det gick så himla bra o har en super trevlig hund i skyddet, gladare får man leta efter. Skulle han tyckt att det var hemskt o blivt ryckt me piggen då hade han inte haft så stor glädje som han har.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
641
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 197
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 547
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 075
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp